۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۶۹۹۸۹۹

استفاده از چراغ جلو خودکار را در خودروها در کانادا اجباری شد

استفاده از چراغ جلو خودکار را در خودروها در کانادا اجباری شد
کانادا برای اولین بار در جهان برای کاهش تصادفات رانندگی در شب، مقررات جدیدی را وضع کرده است که چراغ جلوی خودکار را در تمام خودروهای جدید الزامی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، مقامات کانادا برای اولین بار در جهان مقرراتی را معرفی کرده‌اند که هدف آن جلوگیری از کاهش تصادفات رانندگی و میزان تلفات رانندگان وسایل نقلیه موتوری در شب است. تعداد خودروهایی که در تاریکی با چراغ‌های جلو خاموش رانندگی می‌کنند، در دهه گذشته به‌شدت افزایش یافته است.

چنین اتفاقی به این دلیل است که اکثر وسایل نقلیه جدید به نمایشگرهای جلو داشبورد پیشرفته مجهز هستند که در روز یا شب روشن می‌شوند، چه چراغ‌های جلو روشن باشند یا نه.

بسیاری از رانندگان اغلب از خاموش شدن چراغ‌های جلو خود در شب غافل هستند، زیرا نمایشگر جلو داشبورد در خودروهای مدرن هر زمان که موتور کار می‌کند به‌طور معمول نمایش داده می‌شود.

ژاپن از آوریل ۲۰۲۰ چراغ جلو خودکار را در تمام وسایل نقلیه موتوری جدید فروخته شده در این کشور اجباری کرد. بااین‌حال، کانادا اقدامات ایمنی را یک قدم جلوتر برداشته است و شرکت‌های خودروسازی را به برنامه‌ریزی وسایل نقلیه خود برای غیرفعال کردن روشنایی نمایشگر جلو داشبورد ملزم کرده است، مگر اینکه چراغ‌های جلو روشن باشند.

چراغ‌های جلوی خودرو و نورپردازی نمایشگر جلو داشبورد از همان روزهای اولیه خودرو به هم مرتبط بوده‌اند. اما ورود فناوری جدید در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی باعث شد که شرکت‌های خودروسازی از نمایشگرهای مدرنی استفاده کنند که روز یا شب را روشن می‌کنند، چه چراغ‌های جلو روشن باشند یا نه. این توضیح می‌دهد که چرا تعداد افرادی که در شب با چراغ‌های جلوی خاموش رانندگی می‌کنند، افزایش چشم‌گیری داشته است.

تنها نشانه‌هایی که چراغ‌های جلو را در خودروهای مدرن روشن نشان می‌دهند، شامل آیکون‌های کوچکی در نمایشگر جلو داشبورد می‌شود که نمونه‌هایی از آن‌ها در تصویر نشان داده شده ‌اند. اما بسیاری از رانندگان یا متوجه نمادهای محتاطانه نمی‌شوند، یا از نشانه‌های آن بی‌اطلاع هستند.

اکثر خودروهای جدید دارای چراغ‌های روشنایی در روز هستند که به‌طور خودکار در شب نیز کار می‌کنند و درخشش قدرتمندی از خود ساطع می‌کنند. چراغ‌های روشنایی در روز می‌توانند به رانندگان این تصور را بدهند که چراغ‌های جلوی خودرویشان روشن است. بااین‌حال،، چراغ‌های روشنایی روز مانند چراغ‌های جلو، روشنایی مناسبی ندارند.

در این سناریو (چراغ‌های جلو خاموش و چراغ‌های دی‌لایت روشن)، رانندگان نمی‌توانند به همان اندازه که با چراغ‌های جلو فعال می‌شوند، جاده را ببینند. تشخیص چنین وسایل نقلیه‌ای از پشت نیز سخت است زیرا چراغ‌های عقب روشن نمی‌شوند.

اگرچه چراغ‌های جلوی خودکار هنوز در ایالات متحده اجباری نشده‌اند و مقامات فقط در شرایط فعلی در حال مجوز دادن به چراغ‌های جلوی ماتریسی هستند که می‌توانند نورهای نیمه خاموش را بدون خیره‌کردن رانندگان مقابل فعال کنند، داده‌های خارج از ایالات متحده نشان می‌دهد که رانندگی در شب «سه برابر خطرناک‌تر از رانندگی در روز» است.

اکنون سازمان‌های ایمنی راه در ایالات متحده، روشنایی و کارایی چراغ‌های جلو را که برای جمع‌آوری رتبه‌بندی ایمنی استفاده می‌شوند، ارزیابی و به دقت بررسی می‌کنند. پس از بازخورد شهروندان و گروه‌های ایمنی جاده‌ای در سال ۲۰۱۸، مقامات در کانادا چراغ‌های جلوی خودکار و خاموش کردن نمایشگر جلو داشبورد (زمانی که چراغ‌های جلو استفاده نمی‌شوند) را در تمام خودروهای جدید فروخته شده در این کشور از سپتامبر ۲۰۲۱ اجباری کردند.

استرالیا هنوز چراغ‌های جلوی خودکار را اجباری نکرده است، اما کارشناسان ایمنی جاده‌ای در این کشور امیدوار هستند که سیاست‌گذاران نسخه دقیق‌تری از مقررات معرفی شده در کانادا را اتخاذ کنند.

یک مهندس خودرو که قبل از بسته شدن خطوط مونتاژ در سال ۲۰۱۷ برای یکی از سه سازنده خودروی باقی‌مانده در استرالیا کار می‌کرد، گفت:

اگر راننده سوئیچ را روی تنظیمات دستی تغییر دهد، چراغ‌های جلوی خودکار فایده‌ای ندارند. برای مواردی که رانندگی با چراغ‌های جلو در طول روز توصیه می‌شود، رانندگان به گزینه فعال‌سازی خودکار و دستی چراغ‌های جلو نیاز دارند. اما نکته کلیدی این است که هنگام خاموش شدن چراغ‌های جلو، چه در حالت خودکار و چه در تنظیم دستی، روشنایی نمایشگر جلو داشبورد باید غیرفعال شود.

مجله آمریکایی Car And Driver با پوشش این تصمیم بسیار خوب مقامات کانادایی در جهان، گزارش داد: همه وسایل نقلیه جدیدی که در کانادا فروخته می‌شوند باید چراغ‌های جلو، عقب و چراغ‌های جانبی داشته باشند که به‌طور خودکار در تاریکی روشن شوند. همچنین تا زمانی که چراغ‌های جلو روشن نشود، داشبورد روشن نمی‌شود. با روشن شدن بیشتر چراغ‌ها، خودروها بدون علامت و موجب بروز حادثه نخواهند بود.

خوانندگان Car And Driver با تصمیم مقامات کانادایی موافقت کردند. به‌عنوان مثال یکی از آن‌ها گفت: من بیش از پیش افرادی را می‌بینم که چراغ های جلو را خاموش می‌کنند، زیرا چراغ‌های جلو را روی خودکار تنظیم نمی‌کنند، اما به دلیل اینکه نمایشگر الکترونیکی جلو داشبورد آن‌ها مانند لاس وگاس روشنایی دارد، فکر می‌کنند چراغ‌های جلوی خودرویشان روشن است.

یکی دیگر از خوانندگان Car And Driver احساسات بسیاری از رانندگان را خلاصه می‌کند: در قدیم، قبل از اینکه چراغ‌های جلوی خودکار استاندارد باشند و هر خودرویی دارای نشانگرهای الکترونیکی باشد، می‌دانستید چراغ‌های جلوی شما در شب روشن نمی‌شوند، زیرا کل داشبورد خودرو تاریک بود و شما نمی‌توانستید چیزی ببینید. ما باید به آن دوره و شرایط بازگردیم.

جریمه رانندگی با وسیله نقلیه موتوری در شب بدون روشن بودن چراغ جلو در ایالت‌های مختلف استرالیا بین ۱۰۰ تا ۲۸۰ دلار است. همچنین یک نمره منفی به چنین رانندگانی تعلق می‌گیرد و در حساب آنان منظور می‌شود.

ارسال نظرات