۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۷۰۰۰۵۲
نماینده «مکتب حاج قاسم» در امور کتاب و نشر:

آثار تولیدی ناشران بخش خصوصی بیشتر از دستگاه‌های دولتی است

آثار تولیدی ناشران بخش خصوصی بیشتر از دستگاه‌های دولتی است
سعید واضح با اشاره به 420 عنوان کتاب درباره سردار سلیمانی منتشر شده گفت: سهم ناشران خصوصی درباره انتشار کتاب‌هایی با موضوع سردار سلیمانی، بیشتر از دستگاه‌های دولتی است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، سعید اوضح، نماینده «مکتب حاج قاسم» در امور کتاب و نشر با اشاره به تعداد کتاب‌هایی که از زمان شهادت حاج قاسم تاکنون به چاپ رسیده است اظهار داشت: از شهادت حاج قاسم تاکنون ۴۲۰ عنوان کتاب به صورت مستقیم درباره شهید قاسم سلیمانی مجوز گرفته و منتشر شده است. این تعداد بدون احتساب کتاب‌هایی است که در حاشیه آن به شهید سلیمانی پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین کتاب‌ها درباره شهید سلیمانی در استان‌های تهران، قم و مشهد منتشر شده است، افزود: چند تحلیل در این آمارها داریم که شاید برای فعالان فرهنگی قابل توجه باشد. از جمله اینکه سهم ناشران در بخش خصوصی بیشتر از دستگاه‌های دولتی است؛ به طوری که حجم ناشران غیردولتی بیشتر از ناشران دولتی است.

نماینده مکتب حاج قاسم با اشاره به اینکه بیشتر کتاب‌هایی که درباره شهید سلیمانی منتشر شده به موضوع خاطرات، شعر و دل‌نوشته اختصاص یافته است گفت: در این دو سال، بیش‌تر کتاب‌ها درباره خاطرات شهید سلیمانی است و هنوز جای کتاب رمان، داستان و سرگذشت‌نامه با موضوع سردار سلیمانی خالی است.

وی با بیان اینکه برخی از کتاب‌هایی که درباره شهید سلیمانی منتشر شده، ایرادهای مهمی هم دارند افزود: در برخی از کتاب‌هایی که تاکنون منتشر شده، اطلاعات نادرستی درباه زندگینامه شهید وجود دارد و برخی دیگر هم از نظر ادبی ساختار قوی ندارند. اما آنچه نباید فراموش کرد، این است که فعالان این حوزه به خاطر ارادت و عشق به حاج قاسم وارد بازار نشر می‌شوند. به همین دلیل مؤلف‌های این کتاب‌ها شایسته تکریم هستند.

اوضح با اشاره به شتابزدگی در حوزه چاپ کتاب‌هایی که درباره شهید سلیمانی منتشر شده است، تصریح کرد: تورق و مطالعه اولیه برخی کتاب‌ها در این حوزه نشان می‌دهد که بسیاری از کتاب‌ها متناسب با شرایط روز و بدون رعایت استانداردهای کتاب خوب منتشر شده است. نکته مهم این است که ما فاصله زیادی با تألیف کتاب متقن و صحیح درباره زندگی شهید سلیمانی داریم که تحقق آن نیازمند بررسی و صحبت درباره زندگی سردار سلیمانی است. علاوه بر این، باید درباره معایب این کتاب‌ها جلساتی گذاشت تا از تکرار و فعالیت‌های موازی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه اگر مکتب حاج قاسم نبود، ممکن بود حجم انبوهی کتاب با اطلاعات نادرست چاپ می‌شد، گفت: مکتب حاج قاسم تا امروز هر چه درباره شهید سلیمانی به زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر شده است، مطالعه کرده و به نوعی صاحب‌نظر است. همچنین به برخی از مؤلفان کتاب‌ها که اطلاعات نادرستی درباره شهید قاسم سلیمانی منتشر کرده‌اند، تذکراتی داده شده است. علاوه بر این، برخی کتاب‌هایی که در دسترس است، ممکن است با اصلاحات، حذف و تعدیل مواجه شوند و در مواردی هم مجوز چاپ آنها لغو شود.

ارسال نظرات