۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۷۰۰۰۸۵

هشدارهای فتا برای نظارت بیشتر والدین بر فرزندانشان در فضای مجازی

هشدارهای فتا برای نظارت بیشتر والدین بر فرزندانشان در فضای مجازی
رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا توصیه‌ها و هشدارهایی را برای نظارت بیشتر والدین بر فرزندانشان در فضای مجازی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، سرهنگ علی محمد رجبی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه پویش پلیس فتا برای ارتقای امنیت کودکان در فضای مجازی تحت عنوان «کودکان سایبری» از امروز فعالیت خود را به مدت یک هفته آغاز کرد، گفت: شعار نخستین روز از برگزاری این پویش والدگری در فضای مجازی است که به نقش والدین در نظارت بر حضور فرزندانشان در فضای مجازی دلالت دارد. در همین راستا نیز لازم است که والدین یکسری نکات و موارد را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه  کافی نبودن دانش و مهارت کودکان در مواجهه با تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی سبب شده تا این افراد آسیب‌هایی را از حضور در این فضا ببینید و بعضا نیز با سواستفاده قرار گرفتن از سوی افراد سودجو سبب وارد شدن آسیب به خانواده‌هایشان نیز بشوند، گفت:‌ در چند سال اخیر شاهد افزایش چشمگیر درصد استفاده کودکان از اینترنت و افزایش کودکان سایبری هستیم و میزان زمانی که کودکان در فضای مجازی سپری می‌کنند، متأسفانه در حال افزایش است و گرچه این فضا به خصوص در دوران کرونا توانست بسیاری از خلأها در حوزه آموزش و یادگیری کودکان را جبران کند، اما خطراتی را نیز درپی دارند که لازم است والدین نسبت به آن هوشیار باشند.

رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه با توسعه اینترنت در جهان سن استفاده از فضای مجازی بسیار پایین آمده است، به طوری که از هر سه کاربر اینترنت در جهان یک نفر از آنها کودک است، گفت: سوال مهم این است که کودکان در فضای مجازی به چه محتوایی نیاز دارند؟ کارشناسان براین باوند که توسعه سواد دیجیتال برای کودکان از همان سنین پایین امری بسیار ضروری است و به آنها کمک می‌کند تا به دنبال محتوای مناسب در فضای مجازی باشند.

رجبی درباره باید و نبایدهای نظارت والدین بر فعالیت کودکان در فضای مجازی گفت:‌ اولین چیزی که کودکان باید در مورد ایمنی سایبری بدانند این است که تهدید واقعی است و مجرمان سایبری وجود دارند که می‌توانند از هر کسی و حتی یک کودک هم دزدی کنند. برای مقابله با این موضوع لازم است نسبت به ایجاد یک طرح رسانه‌ای در خانواده مانند تعیین چارچوب استفاده کودک از اینترنت، استفاده از مرورگرهای مخصوص کودکان؛ عدم استفاده از پیامرسان‌های فیلتر شده، اعمال محدودیت‌های سنی برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی، عدم استفاده از تلفن همراه و اینترنت در اتاق خواب، فراهم کردن فعالیت‌های فیزیکی و سرگرمی‌های مناسب و افزایش تعاملات اجتماعی و خانوادگی در محیط پیرامون اشاره کرد.

رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه والدگری در فضای مجازی مهارت‌هایی است که والدین با استفاده از آنها می‌توانند فرزندان خود را برای دنیای دیجیتال پیش رو آماده کنند، گفت:‌ والدین باید سواد سایبری خود را ارتقاء دهند و کودکان را با خطرات فضای مجازی آشنا کنند. همچنین توصیه می‌شود که والدین با کودکان در مورد رفتار آنها به صورت آنلاین صحبت کنند.

وی اضافه کرد:‌ همچنین لازم است که والدین در فضای مجازی همیشه یک قدم از فرزندان خود جلوتر باشند، درباره  اینترنت و سایت های مورد علاقه فرزندشان مطالعه کنند و راه‌های جدید ارتباطی را یاد بگیرند. همچنین توصیه می‌شود که والدین با فرزندشان در زمینه امنیت و اهمیت حفظ آن در فضای مجازی و اینترنت صحبت کنند.

رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، تعامل و ارتباط با نگاه گفت و گو محور میان والدین و فرزندان، ایجاد حس اعتماد متقابل بین والدین و فرزندان، همراهی و همگامی‌با فرزندان و پرهیز از مقایسه نوجوان با همسالان در تربیت سایبری را از دیگر موارد مهمی‌برشمرد که باید مدنظر والدین قرار بگیرد.

به گفته رجبی، کودکی که درگیر اعتیاد به فضای مجازی  و تلفن هوشمند شود ارتباط خود را با افراد و و سایل واقعی از دست می‌دهد، از این رو والدین باید توجه داشته باشند که زمانی می‌توانند فرزندشان را از فضای مجازی دور نگه‌دارند که در دنیای واقعی ارتباط نزدیکی با آنان داشته باشند.

 
 
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی از قم
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
قانون جالب در چین؛ والدین باید پاسخگوی رفتار کودکان خود باشند

قانون‌گذاران چینی در صدد آن هستند که والدین را مسئول اصلی رفتار بد یا جرم سنگین فرزندان‌شان کنند
شبکه تلویزیونی ال‌بی‌سی لبنان در گزارشی در این رابطه خبر داد، براساس پیش‌نویس قانون جدید تقویت تربیت خانوادگی اولیا در مقابل رفتار فرزندان خود مسئول بوده و در صورت تخطی فرزندان، والدین هم مجبور خواهند بود دوره‌های آموزش خانوادگی را سپری کنند

به اعتقاد قانونگذاران چینی یکی از مهم‌‌ترین علل بزهکاری نوجوانان نداشتن تربیت صحیح خانوادگی است

بر اساس پیش‌نویس این قانون، پدران باید مستقیماً بر ساعت خواب فرزندان و زمان انجام ورزش آنها نظارت داشته باشند

گفتنی است پکن پیش از این نیز قوانین سختگیرانه‌ای را برای جلوگیری از شیوع اعتیاد کودکان و نوجوانان چینی به بازی‌های کامپیوتری به تصویب رسانده بود
0
0
ناشناس
|
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
آگاه کردن کودکان و نوجوانان از تاریکی‌ها و خطرهای فضای مجازی در کنار جهان رنگارنگ آن، وظیفه بزرگترهاست.
باید شرایطی فراهم کرد که اینترنت وفضای مجازی برای آن‌ها مفید، آموزنده و درعین حال امن باشد.
کنترل و نظارت فضای مجازی باید به گونه‌ای باشد که کودک و نوجوان،‌ با خیال راحت و بدون ترس از تنبیه یا مجازات، فعالیت‌هایش در اینترنت و موبایل را با بزرگترها درمیان بگذارد.
مهمترین مسئله در زمینه فعالیت کودکان و نوجوانان در اینترنت،‌ امنیت خود و خانواده‌شان است.
علی از قم
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
توصیه‌هایی به والدین

در انتخاب فیلم مناسب برای مشاهده کودکان در منزل باید همانند مشاهده فیلم در سینما دقت بخرج داد.

اگر صحنه غیر منتظره ترسناکی در فیلم وجود داشت باید به کودک درباره آن توضیح داد. یکی از توضیحات می تواند این باشد که گرچه در فیلم هنرپیشه ای که مورد خشونت واقع شده یا کشته نشده یا صدمه جدی به او واقع نشده است اما در دنیای واقعی چنین نیست.

اگر فیلمی فرزند ما را ترساند بهتر است آن را خاموش کرد یا سالن سینما را ترک نمود.

صدور مجوز اینکه فرزندی بتواند بدون همراهی والدین به سینما برود مشروط به آنست که تا چه میزان به پختگی رسیده باشد و نیز اینکه چه کسانی او را همراهی میکنند.

برای مشاهده فیلم و امثال آن باید محدودیت زمانی برقرار کرد.

بهتر است در اتاق خواب کودکان تلویزیون یا دستگاه پخش ویدیو از هر نوع وجود نداشته باشد.

مشاهده فیلم در هر سنی نیاز به نظارت والدین دارد. در صورت مشاهده صحنه خشونت آمیز باید توضیح داد که خشونت بهترین روش برای حل مشکلات نیست.

اگر لازم باشد که برای کاهش فشار ناشی از تمایل همسالان می توان پدر و مادر دوستان فرزندانمان کمک بگیریم و به کمک آنها محدودیت لازم را برقرار کنیم.
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴
برای بچه‌ها گوشی‌ و‌ تبلت بخریم یا نه؟

‼️پاسخ‌ هایی به رایج‌ترین سوالات والدین درباره خرید و استفاده کودکان از وسایل ‌الکترونیکی و فضای ‌مجازی که برای پدر و مادرها دردسرساز شده است
نویسنده : دکتر ساحل گرامی روان شناس کودک

برای کودکان به ویژه کودکان دبستانی و کوچک ‌تر گوشی و تبلت بگیریم یا نه؟
در این سنین خرید گوشی برای کودکان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود ولی در خصوص تبلت، می‌توانید آن را برای خانواده بگیرید. به جای خرید گوشی برای دانش آموزان دبستانی، توصیه می‌شود که یک تبلت برای کل خانواده بخرید چون در این شرایط کودک احساس مالکیت بر این وسیله پیدا نمی‌کند، بین خواهر و برادرها بر سر مالکیت اختلاف نمی‌افتد و کنترل والدین راحت‌تر می‌شود. دقت داشته باشید به هیچ عنوان روی تبلت مد نظر فیلترشکن نصب نکنید و از گذاشتن سیم کارت در تبلت پرهیز کنید.

از چه سنی برای فرزندمان می‌توانیم گوشی و تبلت بخریم؟
اگر بخواهیم خیلی صریح بگوییم، هر چقدر دیرتر، بهتر. بهتر است حداقل تا 14-15 سالگی در برابر این خواسته فرزندان مقابله و پس از آن هم حتما به صورت غیرمستقیم بر نحوه کار آن‌ها بر گوشی نظارت کنید. اگر کودک کوچک تر دارید و هم اکنون برای خود تلفن ‌همراه دارد، فیلتر شکن نصب نکنید، مانع حضور او در اینستاگرام و سایر فضاهای مجازی شوید و اجازه ساختن گروه یا حضور در گروه‌ های ناشناس را ندهید. نرم ‌افزارهای زیادی وجود دارند که با نصب آن‌ها می‌توانید بسیاری از سایت‌ها با محتوای غیراخلاقی را فیلتر کنید تا به کودک اجازه دسترسی به کلید واژه های خاص و سایت ‌های مستهجن را ندهد.


اگر مایل به خرید گوشی و تبلت برای فرزند خود نیستیم، چطور این موضوع را برای او جا بیندازیم؟
باید از همان اولین سال ‌های تولد این نکته را به کودک‌تان بگویید که گوشی و تبلت وسیله بزرگ ترهاست و طبق قانون خانواده ما ،بچه‌ها نباید از آن استفاده کنند. اما نکته مهم تر نحوه و میزان استفاده والدین از دیجیتال‌هاست. اگر خودتان از گوشی، تبلت و لپ‌تاپ زیاد استفاده می‌کنید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کودک‌تان به سمت دیجیتال‌ها نرود. بزرگ ترین الگوی بچه‌ها والدین‌شان هستند، پس هر چقدر شما کمتر از گوشی به خصوص در مقابل چشمان کودک‌تان استفاده کنید کودک تمایل کمتری نشان خواهد داد تا وقتش را در فضای‌ مجازی سپری کند.
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
توئیتر در برابر حاکمیت نیجریه تسلیم شد، مسئولان یاد بگیرند!

به گزارش مهر پس از آنکه توئیتر یک پست رئیس جمهور نیجریه را حذف کرد، دولت این کشور شبکه اجتماعی توئیتر را تعلیق کرد.

پس از تعلیق پلتفرم از سوی دولت، شرکت های مخابراتی نیز دسترسی کاربران به آن را مسدود کردند.

حال آژانس ملی توسعه اطلاعات فناوری نیجریه در بیانیه‌ای اعلام کرده، توئیتر توافق کرده تا با احترام به قوانین نیجریه، براساس فرهنگ و تاریخچه ما عمل کند.

به گفته مدیرعامل آژانس ملی نیجریه، این شرکت آمریکایی توافق کرده تا نماینده ای در این کشور جهت همکاری با مقامات کشور مشخص و از قوانین مالیات محلی پیروی کند.

توئیتر تنها یک پست از رئیس جمهور نیجریه حذف کرده بود اما اینستاگرام هزاران پست درباره سردار غیرت را حذف می‌کند.

مسئولان فضای مجازی، عرق ملی را از نیجریه یاد بگیرند
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
کودکان، گمشدگان سرزمین لایک و کامنت

امروزه در فضای مجازی کودکانی را می‌بینیم که به سلبریتی تبدیل شده‌اند و والدینشان با گذاشتن عکس و فیلم‌ آن‌ها به دنبال افزایش لایک و کامنت هستند. فراموش نکنیم که دوره کودکی تکرار نمی‌شود و هر آسیبی که به آن‌ها برسد در ذهن و ناخودآگاهشان برای همیشه باقی خواهد ماند. وقتی از کودکی، بدون آگاهی و قدرت تصمیم‌گیری، فیلم و عکس تهیه و در فضای مجازی منتشر می‌شود به حقوق او تجاوز شده است.

ممکن است امروز عکسی از او منتشر شود که در بزرگ‌سالی، باعث رنجش و ناراحتی‌اش شود. توجه داشته باشیم وقتی کودکی مقابل دوربین ژست می‌گیرد به معنای رضایت او نیست. وقتی بچه‌ها را مرکز توجه قرار می‌دهیم آن‌ها از توجه مردم استقبال می‌کنند اما اگر باگذشت زمان در دوره نوجوانی و جوانی این توجه از آن‌ها دریغ شود، اتفاقات ناخوشایند روحی و روانی برایشان رخ می‌دهد. یادمان باشد فضای مجازی نباید به فضایی تبدیل شود که فرزندانمان را از کودکی کردن دور کنیم و به خاطر جلب‌توجه و لایک آینده‌شان را دستخوش تغییر و آسیب کنیم.
0
0