۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۰۰۱۵۹
طلبه جهادی:

کارکرد گروه های جهادی فقط بیل و کلنگ نیست

کارکرد گروه های جهادی فقط بیل و کلنگ نیست
حجت الاسلام رضوانی: دیدگاه خیلی از مسؤولان نسبت به گروه های جهادی، دیدگاه بیل و کلنگی است و آشنایی و شناخت کافی از چیستی و چرایی گروه های جهادی ندارند.

اگرچه دنیای امروز شهر و کشورها را با حد، مرز و فنس های آهنی مشخص کرده اند، اما دین اسلام مرز جغرافیایی برای خود قائل نیست و براساس دستور دین مبین اسلام هرکجا صدای مسلمان یا مظلومی شنیده شود و به دفاع و کمک از او اقدامی صورت نگیرد، باید در مسلمانی خود شک و تردید کرد، به همین خاطر همدلی و مواسات اگر در کرمانشاه، میناب، سیستان و بلوچستان، دمشق، عراق یا افغانستان و دیگر بلاد اسلامی باشد، برای مسلمانان هیچ تفاوتی نخواهد کرد.

جامعه به دلیل خطاهای انسانی در ساخت و ساز یا بلاهای طبیعی همواره آبستن حوادث گوناگون بوده و هست؛ دقیقاً در همین مواقع انسانیت روح بلند و اعلایی خود را به منصه ظهور می رساند همچنانکه فردوسی، شاعر گرانمایه پارسی زبان سروده است؛ بنی آدم اعضاء یکدیگرند، که در آفرینش زیک گوهرند، چوعضوی بدرد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار.

یکی از گروهایی که همواره از اولین دواطلبان برای حمایت و کمک از مظلومین بلاد اسلامی پا در رکاب گذاشته اند، طلاب حوزه های علمیه بوده‌اند که چراغ خاموش و مخلصانه علاوه بر فعالیت های تبلیغی به کمک رسانی محرومین و مستضعفین می پردازند.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به کمک رسانی طلاب جهادگر به آوارگان افغانستانی در منطقه صفر مرزی به گفت و گو با حجت الاسلام سجاد رضوانی، طلبه درس خارج مدرسه فقهی الامام علی بن موسی الرضا(ع) نشسته و ابعاد فعالیت های جهادی انجام شده توسط او و همکارانش در این منطقه را منعکس می کند.

رسا- کار جهادی چیست و به چه نوع فعالیتی کار جهادی گفته می شود؟

به کارهایی که بدون چشم داشت مالی و دنیایی باشد و بدون نیاز به بودجه‌های خاص و مردم نهاد اداره شود گفته می‌شود که بدون بروکراسی های اداری و به صورت دلی انجام می پذیرد؛ جهادگران کسانی هستند که در مواقعی که مشکلاتی بر مردم و جامعه به وجود می‌آید در صحنه حاضر شده و به فعالیت می پردازند و از ارائه آنچه در توان دارند دریغ نمی کنند.

کارکرد گروه های جهادی فقط بیل و کلنگ نیست

رسا- برای فعالیت جهادی به کجاها رفتید و چه فعالیت هایی را انجام دادید؟

تا به حال اکثر فعالیت‌های ما در منطقه خوزستان بوده است؛ چه در مواقعی که به خاطر بلایای طبیعی حاضر می‌شدیم و چه در غیر این موارد که از مدت های قبل فعالیت های مختلفی از جمله کمک های معیشتی، تأمین لوازم خانگی و بهداشتی داشته و داریم.

رسا - به عنوان یک طلبه چه ضرورتی برای انجام کارهای جهادی می بینید؟

باید به این مطلب توجه کرد که خیلی از کارها را نمی شود به صورت دولتی و اداری و برنامه ریزی شده پیش بُرد؛ به تعبیر دیگر در کشور مشکلاتی وجود دارد که یک سری از آن مشکلات، مشکلاتی هستند که هر چند در ظاهر ممکن است از آن چنان اهمیتی برخوردار نباشند؛ اما با توجه به وضعیت افراد و وجود قشرهای پایین جامعه در کشور، مورد اهمیت و مهم به حساب می آیند که خیلی از این مشکلات را غالب مردم می توانند رفع کنند.

به همین خاطر گروه های جهادی و مردمی می توانند برای رسیدن به عدالت اجتماعی و رسیدگی به افراد نیازمند و گرفتار در مشکلات، فعالیت‌های قابل توجهی را انجام دهند.

رسا - آیا برکات خاصی در کارهای جهادی دیده اید؟

کارهای جهادی از جهات مختلف برکات زیادی دارد؛ در زندگی جهادگران کمترین برکتی که این چنین کارها برای ما داشته است این است که انسان در زندگی خود با نگاه معنوی و به صورت قانع به پیش می‌رود؛ به همین خاطر جهادگران خیلی از مشکلات بزرگ و دیده ای که خیلی از مردم در زندگی خود دارند و از آن رنج می برند، اینها آن مشکلات را نداشته و همیشه به داشته های خود قانع و شکرگزار هستند.

ما وقتی با حدود ۱۰۰ نفر از طلاب و روحانیون شیعه به شهر ثلاث باباجانی که کاملاً مسلمانان سنی نشین هستند رفتیم و در آنجا به خدمت رسانی به مردم آنجا مشغول شدیم، هنگام بازگشت به شهرهای خود، به عینه مشاهده کردیم که کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد وقتی طلبه ای را می دیدند توقف می کردند و از آنان قدردانی و تشکر می کردند که این هم یکی از برکاتی بود که ما در کارهای جهادی مشاهده کردیم.

کارکرد گروه های جهادی فقط بیل و کلنگ نیست

رسا - حضور طلاب جهادگر برای کمک به آوراگان افغانی چگونه بود و آیا تأثیر گذار بود؟

بعد از حمله طالبان به افغانستان، شیعیان افغانستانی با توجه به شرایط نامساعدی که در کشور خود داشتند و می ترسیدند که به دست طالبان کشته شوند، به مرزهای ایران پناه آورده بودند.

البته خیلی از این افرادی که به مرز می‌آمدند توجیه شده و برگردانده می شدند؛ اما تعدادی از آنان با توجه به شرایطی که داشتند در مرز اسکان موقت داده شدند تا وضعیت آنان مشخص شود که در میان این افراد تعدادی پیرمرد، مریض، خانم باردار و بچه بودند. در این مدت ما با همراهی نیروهای جهادی و مرزبانی به کمک این عزیزان شتافتیم و ملزومات حداقلی اسکان موقتی آنان را فراهم کردیم.

رسا - یک خاطره جالب و مهمی که در این مدت براتون اتفاق افتاده و در ذهن دارید را بیان کنید.

خاطره های جالبی در این مدت برای من شکل گرفت؛ اما بهترین خاطره ای که می توانم به شما بگویم محبتی است که آنان نسبت به جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب داشتند و بارها و بارها این را می گفتند که این جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب است که اسلام و ایران را نگه داشته است؛ به همین خاطر نامه های زیادی نیز به ما تحویل می‌دادند تا تقدیم رهبر معظم انقلاب شود تا از این طریق بتوانند از وی تقدیر و تشکری کرده باشند.

کمترین تأثیری که فعالیت‌های ما در بین آوارگان افغانی داشت این بود که ذهنیت آنها را نسبت به جمهوری اسلامی ایران تقویت کرد؛ واقعاً ما باید چقدر تبلیغ و هزینه می‌کردیم تا نگاه مردم یک کشور دیگر را نسبت به کشور و رهبرما اینگونه تغییر دهیم؛ در حالی که در این چند روزی که در آنجا فعالیت داشتیم با چشم دیدیم که آنها چه حس خوبی نسبت به کشور ما و رهبر ما پیدا کرده‌اند.

کارکرد گروه های جهادی فقط بیل و کلنگ نیست

رسا - گروه های جهادی چه ظرفیت هایی دارند؟

الحمدلله خیلی از گروه‌های جهادی به صورت تخصصی فعالیت می کنند و تخصص‌های مختلفی دارند؛ گروه‌هایی جهادی وجود دارد که در حوزه پزشکی فعالیت دارند و قطعاً می‌توان از ظرفیت پزشکی این عزیزان استفاده کرد. گروه‌هایی هستند که تخصص فرهنگی و تبلیغی دارند؛ گروه‌هایی که امداد و نجات و کارهای تبلیغی و امداد و نجات را انجام می دهند.

علاوه بر اینکه خیلی از مسائل در حیطه کاری همه گروه ها نیز هست و اینها می توانند آنها را انجام دهند؛ مثل تهیه و توزیع بسته های معیشتی، تهیه و ساخت خانه و سرپناه برای نیازمندان و خیلی از چیزهایی که نیاز به تخصص خاصی ندارد و انجام آن از دست همه بر می آید.

به نظر من مهم‌ترین ظرفیت گروه‌های جهادی همین کمک کار بودنِ بدون هزینه و رایگان حکومت و دولت در امور خدمت رسانی به مردم است که باید از این ظرفیت عظیم استفاده و بهره برداری ویژه شود؛ چرا که با استفاده از این ظرفیت می‌توان با کمک نیروهای جهادی و ساماندهی و حمایت آنها توسط حکومت، بر تمام مشکلات جامعه فائق آمد.

رسا - آیا گرو ه های جهادی مورد حمایت مسؤولان قرار می گیرند؟

به نظر من دیدگاه مسؤولان نسبت به گروه های جهادی دیدگاه مناسبی نیست و حمایت آنان نیز با توجه به دیدگاه آنان صورت می‌پذیرد.

دیدگاه خیلی از مسؤولان نسبت به گروه های جهادی، دیدگاه بیل و کلنگی است و آشنایی و شناخت کافی از چیستی و چرایی گروه های جهادی ندارند و تخصص و ظرفیت های موجود در این گروه ها را نمی شناسند.

کارکرد گروه های جهادی فقط بیل و کلنگ نیست

رسا - عمده مشکل گروه های جهادی چیست و راهکار شما برای حل این مشکل چی می باشد؟

به نظر من عمده مشکل گروه‌های جهادی همین عدم حمایت مسؤولان و عدم شناخت و آشنایی کامل آنان از ظرفیت‌های گروه‌های جهادی است، شناخت این که اساس تشکیل گروه‌های جهادی، حل مشکل و رفع مشکلات است؛ لذا در جایی که مشکل با بیل و کلنگ برطرف شود، نیروهای جهادی بیل و کلنگ برمی‌دارند و اگر مشکل مدیریتی و کارهای اداری و برخی هماهنگی‌ها باشد، نیروهای جهادی طبق این مشکل قدم بر می دارند و اقدام  به حل و فصل امور می‌کنند.

ارسال نظرات