۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۷۰۰۲۱۲

انتشار چاپ سوم کتاب «راهنمای پوشش خبری»

انتشار چاپ سوم کتاب «راهنمای پوشش خبری»
چاپ سوم کتاب «راهنمای پوشش خبری» نوشته دکتر اکبر نصراللهی با طرح جلد و تغییرات جدید منتشر شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، تحلیل پوشش خبری رسانه‌های مختلف مکتوب و الکترونیکی با نمونه‌های جدید، آسیب شناسی مصداقی پوشش خبری مطبوعات و رادیو و تلویزیونی، ارائه مدل ۷۰-۱۵-۱۵ و تاکتیک‌های جدید و بومی پوشش خبری و عناوین جدید و کاربردی مانند مدیریت تعارض،تکرار،موضوع،جملات،واژه‌ها، تصاویر و مدیریت چینش و بی‌طرفی اخبار از جمله ویژگی‌های مهم فصول هفتگانه اثر دکتر نصراللهی در این کتاب است.

پرفسور علی اکبر فرهنگی پدر مدیریت رسانه در در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته است: «برای اینجانب افتخاری است که تقریظی به کتاب ارزشمند دوست و همکار ارجمند و دانشمندخود، جناب آقای دکتر اکبر نصراللهی بنویسم؛ بدون‌اغراق ایشان یکی از بهترین استادانی است که در این سال‌ها، جامعه دانشگاهی ما در زمینه خبر و خبر نویسی و پوشش خبری به خود دیده است و این خود حاصل یک تصادف یا بهتر بگویم برنامه‌ریزی هوشندانه خبری فردی ـ تخصصی بوده است. بدین معنی که آقای دکتر نصراللهی از یک طرف مراحل خبر نویسی و پوشش خبری را از پایین ترین سطح تا بالاترین آن در رسانه‌های گوناگون مکتوب،صوتی و تصویری و در بزرگترین رسانه ملی یعنی صدا و سیما طی کرده و نیز دانش کار را به صورت آکادمیک در دانشگاههای بزرگ کشور از سطوح کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری بدست آورده اند. کمتر کسی را دیده ام که این «تقارن علمی و حرفه‌ای» را در خود یکجا جمع کرده باشد. در کنار این توانمندی‌های علمی و حرفه‌ای، «ذوق سرشار رسانه ای» و نیز «شوق درک و تحلیل رویدادها»، از دکتر نصراللهی، چهره‌ای بی‌بدیل ساخته است که تحلیل‌هایش در رسانه‌ها نظر بسیاری به ویژه صاحب‌نظران علم ارتباطات و روزنامه نگاری و مدیریت رسانه‌ها را به خود جلب می‌کند.

پرفسور فرهنگی در پایان مقدمه خود نوشته است: من خواندن این کتاب را نه تنها برای دانشجوی مدیریت رسانه و ارتباطات و روزنامه نگاری توصیه می‌کنم بلکه هر کس را که می‌خواهد بداند که چگونه باید راه را از چاه تشخیص دهد و از میان اخبار پرسروصدا و رنگین و پرتحرک رسانه‌ها آن را که به عقل نزدیکتر است بپذیرد و آنها را که از موازین عقل و حرفه‌ای دور است به کناری نهد، توصیه می‌کنم.

کتاب‌های «اصول خبرنویسی» و «مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای»، شهروندان در برابر خبرنگاران، نسیم در اخبار، آثار دیگر همین نویسنده است که انتشارات سروش، دفتر مطالعات رسانه‌ها، موسسه همشهری و انتشارات روز هشتم آنها را منتشر کرده‌اند. برخی کتاب‌های دکتر نصراللهی تا چاپ هفدهم تجدید چاپ شده‌اند.

دکتر حسن خجسته نیز در مقدمه کتاب راهنمای پوشش خبری، خبر را مهم‌ترین و گران‌ترین نوع اطلاعات و سرمایه ژتوپلیتیک توصیف و تصریح کرده است: با توجه به اهمیت راهبردی پوشش اخبار، نظام‌های سیاسی با تولید خبر و پخش فراگیر آن، هم از خود حفاظت می‌کنند و هم با گسترش و توسعه آن به دیگر حوزه‌های اندیشه‌‌ای آن را مستحکم می‌کنند.

استاد دانشگاه صداوسیما آموختن فنون و تکنیک‌های تولید خبر و پوشش مؤثر آن را از قدم‌های اولیه برای کارگزاران حرفه‌ای خبر دانسته و با تشکر از دکتر نصراللهی افزوده است: نویسنده کتاب حاضر از آن جهت که هم مسلط به مبانی نظری است و هم به ویژگی‌ها و ضرورت‌های عملی آشنایی فراوانی دارد در کتاب راهنمای پوشش خبری فرصت ایده‌آلی را پیش رو قرار می‌دهد تا خواننده دو بهره همزمان ببرد، هم خود را از جهت نظری مجهز کند و هم تجربه‌های میدان عمل را در سینه حفظ کند و به موقع مورد استفاده قرار دهد.

ارسال نظرات