۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۷۰۰۲۹۶
در نشست تخصصی مبنا از منظر رهبر معظم انقلاب مطرح شد؛

زندگی حضرت فاطمه نقشه جامع هویت زن

زندگی حضرت فاطمه نقشه جامع هویت زن
سرکار خانم علاسوند گفت: مقام معظم رهبری دکترین اصلی نظام سازی را در بیانات خود مطرح می کنند و یک نظام فکری مشخصی حول و حوش موضوعات مختلف در فرمایشات ایشان مشهود است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست تخصصی مبنا با موضوع « مادر و دختر الهی در اندیشه حضرت آیت ا... العظمی خامنه ای (مدظله العالی)» صبح امروز به همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا...العظمی خامنه ای(مدظله العالی) در دانشگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار شد.

در این نشست مجازی سرکار خانم فریبا علاسوند؛ استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیات امنای شورای پژوهشی مرکز تحقیقات زنان و خانواده به عنوان سخنران به بیان مطالب خود پرداخت.

سرکار خانم علاسوند اظهار داشت: مقام معظم رهبری دکترین اصلی نظام سازی را در بیانات خود مطرح می کنند و یک نظام فکری مشخصی حول و حوش موضوعات مختلف در فرمایشات ایشان مشهود است که وقتی کنار هم قرار می گیرد ارزش این نظام معنایی روشن می شود.

زندگی حضرت فاطمه نقشه جامع هویت زن

وی بیان داشت: صحبت در مورد استراتژی زنان و زندگی زنان و عملکرد جمهوری اسلامی در ارتباط با این نیمه جامعه بالفعل که نیمه دیگر آن نیز به صورت بالقوه با بقیه جامعه در ارتباط است زیاد است و هر جامعه ای که به پیشرفت می رسد و یا منحط می شود به این قشر ارتباط دارد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مسئله زنان همیشه مسئله بوده است اما نه به اندازه این 150 ساله اخیر، جریان های فمینیستی که دغدغه آن ها بر روی مسئله زنان است با وجود اینکه تاکنون رهاورد مثبتی نداشتند اما به عنوان یک ضد فیمنیسم معتقدم کاری کردند که زنان به عنوان سوژه های دانش معرفی شوند و سبب شدند تا در مقیاس جهانی به رخدادها و هنجارهایی خیلی نرمال مثل کار خانگی که تا کنون دیده نمی شدند، پرداخته شود و یا ستم علیه زنان که در قرآن بسیار صحبت شده است اما این تحولات در گوشه ای از تاریخ اسلامی مانده بود  در قرن نوزدهم و بیستم سوژه شود.

عضو هیات امنای شورای پژوهشی مرکز تحقیقات زنان و خانواده اظهار داشت: اگر جریان فمینیستی جهان را تحریک نمی کرد مسائل بانوان اینقدر برملا نمیشد اما تمامیت خواهی فمینیستی بر حسب اندیشه های لیبرالیستی یک الگو و برنامه برای تمام زنان جهان ارائه کرد که این الگو نمی توانست الگوی مناسبی برای همه زنان جهان باشد.

سرکار خانم علاسوند گفت: در حوزه اسلامی نیز مسئله زن از بافت مسلمان مناطق سنی نشین آغاز شده است چون اطلاعات نامناسبی از مسائل زنان عرب در برخی مناطق منعکس شده بود.

وی در ادامه بیان داشت: فضای معنایی متفاوتی حول محور حجاب در مصر وجود داشت که این حجاب شامل پوشیه و برقعه، بی سواد بودن زنان و حتما در خانه نشستن بود و مستلزم لعبت بودن زن در خانه بود که سبب میشد زنان فهم و بینش سیاسی اجتماعی پیدا نکنند و این مفهوم حجاب در جامعه مصر بود و خروجی زن اسلامی یک زن بدون دغدغه اجتماعی و سیاسی بود.

در تاریخ شیعی ایرانی هیچ وقت بی سوادی ملازم امر حجاب نبوده است

وی در ادامه اظهار داشت: اما در تاریخ شیعی ایرانی ما هیچ وقت حجاب این معنی را نداشته است و هیچ وقت بی سوادی ملازم امر حجاب نبوده است. در اندیشه اسلامی در تمام این تاریخ گروه زنان باسواد گروهی بودند که پیوند های خونی با علمای تراز یک داشتند، اتفاق ممتدی در اهل سنت رخ داد که با دو سفر به اروپا به این نتیجه رسیدند که علت عقب ماندگی ما این بخش از اسلام است که در ادامه آن جریاناتی تشکیل می شود و هنوز آن ها نتوانسته اند به الگویی برسند که از ظرفیت های زنان استفاده کنند.

زندگی حضرت فاطمه نقشه جامع هویت زن

عضو هیات امنای شورای پژوهشی مرکز تحقیقات زنان و خانواده گفت: در بیش از 100 عنوان تفسیر بررسی شده است که ادبیات مفسران ما در ارتباط با زنان چه بوده است و به نتیجه رسیدند که آیات را بر اساس نگاه خود تفسیر کردند، جهان شیعی تقریبا متاثر از اتفاق رویداد خانه فاطمه زهرا(س) به عنوان منشاء موثر سلوک فاطمی و علوی بوده است که منشاء نسلی از شیعه شد تا برای زنان جایگاهی استثنایی قایل شوند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: مقام معظم رهبری فرمودند: تمام جهان اسلام ممکن است حضرت فاطمه(ص) را سانسور بکند که کرده است و شما صفوات فوق العادی از ایشان در اهل سنت نمی بینید اما در ارتباط با سکینه یکی از اندیشمندان‌شان می گوید: من مانده ام در نقش دختر علی بن حسین(ع) که چطور توانسته است چنین کنش اجتماعی داشته باشد.

اقتدار زن مسلمان ایرانی مربوط به فرهنگ غنی ایرانی منزوج به اسلام اهل بیتی است

وی در ادامه گفت: سکولار در کشورهای عربی سبب شده است تا زن مسلمان با وجود باور به اسلام رفتار اسلامی نداشته باشد و ذهنیت های آن ها دینی و اسلامی نیست اما چه اتفاقی افتاده است، ترکیب سوزانی بعد از انقلاب اسلامی به وجود آمد که بخش زیادی از اقتدار زن مسلمان ایرانی مربوط به فرهنگ غنی ایرانی منزوج به اسلام اهل بیتی است.

سرکار خانم علاسوند اظهار داشت: اگر به کشورهای عربی سفر کرده باشید متوجه تفاوت وضعیت زن ایرانی نسبت به تمام زنان مسلمان می شوید این زن در برهه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) شکل گرفته است و دستاوردهای مختلف داشته است و این ظلم است اگر کسی متوجه رشدی که برای زنان در جمهوری اسلامی افتاده است، نشود.

وی در ادامه گفت: در بیانات مقام معظم رهبری در موضوع جهاد تبیین بحث مهمی در حوزه علوم سیاسی مطرح شده است که حکمرانان و سربازان حکمرانان نمی توانند به احساس مردم بی اعتنا باشند بنابراین احساس سنجی کار بسیار مهمی است که امروزه در جهان در حال انجام است.

عضو هیات امنای شورای پژوهشی مرکز تحقیقات زنان و خانواده اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی هزاران قانون به ثمر نشست اما دخترو زن ایرانی احساس عدالت نمی کند چون احساسش دست عده ای دیگر است وقتی فردی مثل مرداک می گوید برای خارج کردن انقلاب اسلامی از ریل باید زن ایرانی را فاسد کرد و از میلیون های زنی که با امنیت در حال زندگی هستند تصویری منعکس نمی شود اما از میان آن ها زنی که با ناهنجاری توسط گشت ارشاد گرفته شده است را به تصویر می کشند، گویای این واقعیت است.

اثر بخشی حضرت زهرا(س) مربوط به خلوص ایشان است

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در فرمایشات مقام معظم رهبری آمده است: بحث زنان از ابعاد مهم توسعه یافتگی در جهان است بله ما متهم می شویم که شکاف جنسیتی در کشور داریم چون بحث اشتغال مردان از زنان ما بیشتر است اما همه آن ها بی اثر خواهد بود اگر طبق قواعد خودمان آرامش و آسایش را برای زنان فراهم کنیم.

وی گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در یک جمله خلاصه می شود« از زندگی حضرت فاطمه(س) نقشه جامع هویت زن بیرون می آید» رهبری فرمودند: اثر بخشی حضرت زهرا(س) مربوط به خلوص ایشان است و بسیاری از گرفتاری های ما مربوط به این است که کارهای‌ مان خالص نیست. اگر در جمهوری اسلامی عده ای لغزیدند برای این بود که خالص نبودند.

ایزوله بودن زن در فضای خانه اندیشه امام(ره) و مقام معظم رهبری نیست

عضو هیات امنای شورای پژوهشی مرکز تحقیقات زنان و خانواده در ادامه بیان داشت: مقام معظم رهبری می فرمایند: نقشه جامع یعنی عبادت خوب، همسر خوب، مادر خوب، مجاهد فی سبیل ا... و کدبانو خانه بودن است و این انتخاب زنان با توجه به شرایط خود است اما زن باید فهم و اندیشه سیاسی داشته باشد. اینکه زن در فضای خانه ایزوله بشود اصلا در اندیشه رهبری و امام نبوده است و زن به عنوان مادر بدیل ندارد و مادر وقتی در نقش همسری خوب ظاهر شود می تواند منشاء مهربانی و عاطفه باشد.

سرکار خانم علاسوند گفت: کلمه کدبانو در ادبیات یعنی مدیریت قهارانه در خانه که در سرزمین ما بسیار زیاد بوده اند از زنان فاقد سوادی که در تنظیم دخل و خرج خانواده تا خیلی مسائل دیگر بسیار فهیم و با شعور اجتماعی بالا این کار را انجام داده اند.

اندیشه اسلامی در قله اندیشه مونث و مذکر است.

وی در ادامه بیان داشت: اندیشه اسلامی در قله اندیشه مونث و مذکر است. حضرت زهرا(س) با بدن و روحیه زنانه، مادری، همسری و خانه داری کرده و با مشقات دنیا در امر سیاسی فعالیت می کرده است و در نقش معاصرش اگر مسئولان و افراد اثر گذار می خواهند نقش استراتژیک  برای زن داشته باشند باید از این نقشه جامع پیروی کنند.

سرکار خانم علاسوند گفت: اندیشه حبس زنان برای بچه آوردن اندیشه دینی نیست و این اندیشه سبب می شود تعداد زیادی از خانم های متدین از فضای اجتماعی فاصله بگیرند و عده ای فمنیست و سکولار پست ها را اشغال کنند و  البته نقش زن باید طوری طراحی شود که به هیچ وجه نقش اجتماعی، جای نقش خانگی را نگیرد.

وی در ادامه بیان داشت: مقام معظم رهبری چند جمله استثنایی راجع به حضرت زینب(س) دارند. ایشان می فرمایند: از مطالعه حضرت زینب(س) در تاریخ تشیع می فهیم زن در حاشیه نیست، ضعیفه نیست و با جوهر مومنانه کاری می کند کارستان. حضرت زینب(س) در کلان مقیاس کار کرد امکان ندارد شما در مورد کربلا مطالعه کنید اما زینب کبری(س) را مطالعه نکنید.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: آقا فرمودند: حضرت زینب(س) اقیانوسی از صبر و قله ای از خردمندی و تدبیر است .بر پیمان صدق ایستاد چون صادقانه اقدام کرد و ابعادش تا صبح قیامت نورانیت دارد، زن اسلامی زنی است که راه را درست می رود، هدف را درست انتخاب می کند و در راه رسیدن به این راه درست حاضر به فداکاری است.

ارسال نظرات