۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۷۰۰۵۷۵
آیت الله سعیدی:

نماز آیت الله رئیسی در کرملین تبلور شعار نه شرقی نه غربی بود

نماز آیت الله رئیسی در کرملین تبلور شعار نه شرقی نه غربی بود
امام جمعه قم گفت: قطع مذاکره و نماز اول وقت آیت الله رئیسی نماد شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی بود که نشان می‌دهد ما نه وابسته شرق و نه دلبسته غرب هستیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سعیدی، امام جمعه شهر مقدس قم در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه این هفته با اشاره به سفر آیت الله رئیسی، ریاست محترم جمهوری به کشور روسیه برای توسعه روابط دیپلماتیک گفت: ایران و روسیه در زمینه‌های مختلفی، اشتراک منافع راهبردی دارند و این توسعه روابط که مورد تأکید رؤسای جمهور هر دو کشور ایران و روسیه قرار دارد، بنا به ملاحظاتی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب ‌به طور کلی برای سه گروه از کشورهای همسایه، مسلمان و همسو اولویت در توسعه روابط قائلند.

آیت الله سعیدی در توجیه وجود هر سه ویژگی در کشور روسیه توضیح داد: روسیه هم کشوری همسایه است، هم بیش از 25 میلیون مسلمان علاقه‌مند به ایران دارد که ظرفیت خوبی برای ایجاد رابطه را دارد و نیز کشور روسیه در بیشتر مواضع با کشور ایران همسو است.

وی ادامه داد: دلیل دیگر توسعه روابط میان تهران و مسکو، خنثی سازی تحریم‌های ظالمانه و جاهلانه غربی‌ها به خصوص آمریکای جنایتکار علیه انقلاب اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی با نگاه‌های درون‌زا و همچنین بهره‌مندی متناسب، عاقلانه و مدبرانه از ظرفیت کشورهای مختلف با نگاه برون‌نگر است.

امام جمعه شهر مقدس قم با اشاره به منافع مشترک با روسیه عنوان کرد: مسائلی مانند دریای خزر، قفقاز، سوریه، عراق و منطقه از جمله مسائل مهم مشترک و همچنین تهدید‌های غربی‌ها از جمله تهدیدات مشترک ما با کشور روسیه است.

وی ادامه داد: روسیه برای حصول منافع خود در منطقه و خلیج فارس به کمک ایران نیاز دارد و قدرت منطقه‌ای ایران، روسیه را نیازمند توسعه روابط با کشور ایران می‌کند، همچنین روسیه کشوری است که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و در پیمان‌های منطقه‌ای نقش محوری دارد، البته منابع داخلی روسیه به گونه‌ای است که می‌تواند بسیاری از نیازمندی‌های ما را تأمین کند.

آیت الله سعیدی با اشاره به نماز اول وقت آیت الله رئیسی در کاخ کرملین در جریان مذاکرات با پوتین اظهار داشت: آیت الله رئیسی با نماز خود نشان داد که سخن گفتن با پروردگار در موعد خود مقدم بر هر مذاکره‌ای است، همچنین نماز آیت الله رئیسی در مقابل عالیترین مقام روسیه نشان داد که با التزام عملی به اسلام نماز را در هر حال ستون دین می‌دانند.

وی افزود: همانطور که امام باقر(ع) فرموده‌اند: «نخستین چیزی که از بنده خدا بازخواست می‌شود نماز است که اگر پذیرفته شد بقیه اعمال بررسی می‌شوند.» چنین آدمی وقتی تعهدی را به مذاکرات بپسارد، در مذاکرات نیز به تعهدات خود پایبند است، البته روشن است غربی‌ها و کسانی که به تعهدات خود پایبند نیستند، دین ندارند.

امام جمعه قم ضمن اشاره به نماز شهید حاج قاسم سلیمانی در کاخ کرملین، نماز اول وقت آیت الله رئیسی را نماد شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی دانست و گفت: قطع مذاکره و نماز اقامه اول وقت ایشان نشان داد که ما نه وابسته به شرق هستیم و نه دلبسته به غرب. ما دلبسته و وابسته به احکام الهی هستیم و اگر با کشوری در چارچوب شرع مقدس ارتباط برقرار کنیم، بر اصول و مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی پایبند هستیم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات