۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۷۰۰۶۴۴
به مناسبت سالگرد تعویض ضریح امام حسین(ع)؛

انتقال ضریح مطهر، انقلاب فرهنگی مذهبی بود

انتقال ضریح مطهر، انقلاب فرهنگی مذهبی بود
حجت الاسلام تکیه ای در سالگرد انتقال ضریح امام حسین(ع) به عراق گفت: ما می‌دانستیم که مردم از ضریح استقبال می‌کنند؛ اما نمی‌دانستیم که انقلاب فرهنگی مذهبی اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تکیه ای عضو هیئت امنا و سخنگوی سابق ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) در سالگرد انتقال ضریح حضرت به عراق گفت: ما می‌دانستیم که مردم از ضریح استقبال می‌کنند؛ اما نمی‌دانستیم که انقلاب فرهنگی مذهبی اتفاق می‌افتد.حجت الاسلام

وی در ادامه بیان داشت: امروز فرصت سقف غنیمتی است که درباره فرزند دلبند حضرت فاطمه زهرا(س) حضرت اباعبدالله الحسین(ع) عرض ارادت می شود و توفیقی است که خبرگزاری رسا ایجاد کرده‌اند برای بازخوانی جریان مبارک ساخت و انتقال ضریح مبارک امام حسین(ع).

حجت الاسلام تکیه ای اظهار داشت: ضریح مطهرکه هفت سال کار مطالعاتی و اجرایی داشت تا به صورت یک هدیه مبارک از ناحیه دلدادگان و مشتاقان اهل بیت(ع) و خصوصاً مردم قم که میزبانی ضریح مقدس را داشتند، تقدیم آستان قدس ابا عبدالله الحسین(ع) کنند.

عضو هیئت امنا و سخنگوی سابق ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) گفت: ما خاطرات فراوانی را از جریان ساخت و انتقال ضریح مطهر به عراق داریم؛ و در دوره ساخت ضریح به تفضل الهی مردم قم به این امر انتخاب شدند؛ چرا که رقیبان زیادی از داخل و خارج از کشور، مخصوصاً شیعیان غیر ناب وجود داشتند؛ اما خداوند تبارک و تعالی عنایت فرمود و مرجعیت معظم عراق فرمودند که «البته باید این ضریح را دوازده امامی ها و قمی ها  بسازند» چرا که قم سابقه تشیع ناب دارد و این موهبتی است که شامل حال مردم قم شد.

وی در ادامه بیان داشت: در دوران ساخت کرامات، عنایات و برکاتی نصیب ما شد که هر چه به صورت ظاهری نگاه می‌شد شاید غیر قابل انجام می‌نمود؛ اما در هر پیچ و بن‌بستی،گره گشایی با حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود؛ در نوع تعاملات ایران و عراق، در ساخت ضریح، در تعاملات بقعه مبارکه حسینی با امنای ضریح، در کارگاه و در هر جایی که به بن بست ختم می شدیم با یک توسل و خواندن زیارت عاشورا بن بست ها باز می شد و مشکل ها برطرف می شد.

حجت الاسلام تکیه ای اظهار داشت: درباره کمک هایی که به ساخت ضریح شد خیلی اتفاق های جالبی افتاد؛ جوانی کیف پول خُرد و نُو به همراه 10 هزار تومان جدا آورد تا هزینه ساخت ضریح شود؛ وقتی ماجرای پول خردها را از او پرسیدیم گفت ما تازه ازدواج کرده ایم وقتی من شنیدم ضریح برای اباعبدالله الحسین(ع) می‌سازند خواستم در این امر شرکت داشته باشم؛ اما چون چیزی نداشتم دفترچه بانکی را که مبلغ ۱۰۰۰۰ تومان در آن موجودی داشتم بردم بانک پولش را گرفتم که بیاورم اینجا تحویل شما دهم... وقتی رفتم منزل همسرم از علت این کارم سوال کرد... به او گفتم می خواهم در ساخت ضریح اباعبدالله الحسین(ع) شریک باشم... همسرم نیز گفت من هم دوست دارم شرکت کنم به همین خاطر پول هایی که در شب های عید نوروز و غدیر جمع‌آوری کرده بود به من داد تا به شما بدهم.

وی در ادامه بیان داشت: کل طلای ضریح مطهر از طلاهایی بود که خانم های مومن تقدیم می کردند که با اشاره یکی از مراجع معظم که فرمودند اگر می‌شود با همین طلاهای اعطایی ضریح مطهر را بسازید، ضریح مطهر ساخته شد و این اتفاق افتاد و بیشتر از ۱۳۰ کیلو گرم طلای ۲۱ عیار صرف ساخت ضریح مطهر شد.

عضو هیئت امنا و سخنگوی سابق ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) گفت: در موقع انتقال ضریح از قم مراجع معظم تقلید برای بدرقه آن آمدند و نکته جالب آن این بود که ما وقتی به مراجع عظام اطلاع می دادیم که ضریح را می خواهیم انتقال دهیم آیا تشریف می آورید برای بدرقه و بازدید کنید؟ تعداد ۲ نفر از این بزرگان با این تعبیر زیبا فرمودند: « بله. با سر می آییم».

حجت الاسلام تکیه ای اظهار داشت: حتی یکی از بزرگان هنگام ورود به کارگاه کفش‌های خود را درآوردند و فرمودند این موهبتی است که این ضریح در حرم حسینی و در حرم مطهر نصب می‌شود و ما که توفیق زیارت در آنجا را نداریم از همین جا عرض ارادت می کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: وقتی رهبری معظم انقلاب فرمودند این تحفه را باشکوه تقدیم به آستان قدس حسینی کنید ما فهمیدیم که ظاهراً یک رمزی است که باید این ضریح با تبلیغ و پرطمطراق انتقال داده شود؛ ما می‌دانستیم که مردم از ضریح استقبال می‌کنند؛ اما نمی‌دانستیم که انقلاب فرهنگی مذهبی اتفاق می‌افتد و از لحظه حرکت از قم که در نظر داشتیم چند ساعته ضریح از آن خارج شود به مدت یک روز به طول انجامید و در اتوبان قم به اندازه ۳۰ کیلومتر دنباله ماشین های بدرقه کننده ضریح مطهر بود.

عضو هیئت امنا و سخنگوی سابق ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) گفت: حتی وقتی از  جاده بیرون آمدیم مشاهده کردیم که دیواره انسانی چند میلیونی در سراسر مسیر هزار کیلومتری قم تا شلمچه در هر دو طرف جاده مسیر انتقال ضریح کشیده شده است؛ وقتی از تاریخ دانان پرسیدیم که آیا این چنین اتفاقی در تاریخ اتفاق افتاده است یا نه؟ گفتند اگر هم باشد تاریخ چنین چیزی ثبت نکرده است.

حجت الاسلام تکیه ای اظهار داشت: قرار بود ضریح هشت روزه از کشور خارج است؛ اما ۲۱ روز به طول انجامید و علتش نیز فقط به خاطر توقعات فراوان مردم عزیز کشورمان که در مسیر و چه در شهرهایی که ضریح در آنجا برده شده بود.

وی در ادامه بیان داشت: تقاضای انتقال ضریح و گردش آن در مراکز همه استان‌ها واقعاً ما را دچار شعف استقبال می‌کرد و هم خجلت عدم امکان انتقال و گردش ضریح در کل کشور.

حجت الاسلام تکیه ای اظهار داشت: استقبال به قدری پرشور بود که شورای امنیت تهران وقتی جمعیت ۳۰ کیلومتری استقبال کنندگان را در مسیر دیدند از خوف این که مبادا کسی آسیب ببیند خواهش کردند که ضریح وارد تهران نشود؛ و به همین خاطر ضریح در مزار مطهر امام خمینی(ره) توقف کرد و مردم به استقبال آن آمدند.

عضو هیئت امنا و سخنگوی سابق ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) گفت: در هر استانی که ضریح در آنجا می‌ماند آن شب، شب لیلة القدر آن شهر بود که کتاب‌های متعددی نیز در این زمینه به چاپ رسیده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: وقتی ما به نزدیک استان خوزستان رسیدیم شبکه بی‌بی‌سی انگلیس به دلیل هیجان مذهبی زیاد مردم و شکوه انتقال ضریح توسط آنان گفت: سردمداران عالم باید بفهمند که نباید به جنگ مذهب بروند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
چه خاطرات قشنگی
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین
0
0