۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۷۰۰۷۱۹

مردم از سفر‌های غیرضروری خودداری کنند

مردم از سفر‌های غیرضروری خودداری کنند
در روز‌های گذشته طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی دمای هوای در ۲۸ استان‌های کشور به زیر صفر درجه رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، در روز‌های گذشته طبق پیش‌بینی سازمان هوا‌شناسی دمای هوای در ۲۸ استان‌های کشور به زیر صفر درجه رسیده است. بارش برف شدید در برخی از استان‌های شمال غربی کشور باعث بسته شدن محور‌ها ارتباطی شد به طوری که کولاک شدید و وزش باد ده‌ها خودرو و کامیون را گرفتار برف کرد.

استان آذربایجان غربی با توجه به اینکه یکی از مناطق کوهستانی کشور است از بارش برف و کولاک در آمان نبوده است. بارش سنگین برف در بیشتر نقاط آذربایجان غربی به ویژه در جنوب و مرکز استان همراه بود، باعث شد تا حداقل دمای برخی از شهرستان‌های این استان به ۱۸ درجه زیر صفر برسد.

با بارش شدید برف در این استان ۱۷ محور در شهرستان‌های آواجیق، ارومیه، اشنویه، پیرانشهر، تکاب، چالدران، سلماس، مهاباد، میاندوآب در جاده‌های مواصلاتی استان آذربایجان غربی درگیر برف وکولاک بودند. همچنین ۲ شهرستان اشنویه و پیرانشهر بیشترین تعداد امدادرسانی را داشته که هزار و ۶۵۲ نفر در شهرستان اشنویه و ۲ هزار و ۱۰۵ نفر در شهرستان پیرانشهر توسط تیم‌های عملیاتی امداد رسانی شدند.

 

تشریح آخرین وضعیت آب و هوای و محورهای ارتباطی استان آذربایجان غربی


با آغاز مجدد بارش‌ها در هفته گذشته به دلیل تقارن برف با کولاک مجددا راه ارتباطی ۶۰۰ روستا مسدود شد، اما تلاش راهداران برای بازگشایی این راه‌ها ادامه داشت و با تلاش شبانه روزی راهدارن محور‌های ارتباطی روستایی بازگشایی شد.

 

بارش ۱۲۷ میلی‌متر بارش در آذربایجان‌غربی


یاسر رهبردین، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به بارش ۱۴۳ میلی‌متری از ابتدای مهر تا پایان دی ماه امسال در استان می‌گوید: این میزان ۱۲ درصد و ۱۶ میلی‌متر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. در چهارماه ابتدایی سال آبی گذشته، ۱۲۷ میلی‌متر بارش در آذربایجان‌غربی ثبت شده بود.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی بیان کرد: همچنین میزان بارش‌های چهارماه ابتدایی سال آبی جاری از اول مهر تا آخر دی در آذربایجان‌غربی ۷.۴ درصد و حدود ۱۰ میلی‌متر بیشتر از میانگین بلندمدت برآورد می‌شود.

 

 

تشریح آخرین وضعیت آب و هوای و محورهای ارتباطی استان آذربایجان غربی


وی با اشاره به اینکه در هر سه حوضه دریاچه ارومیه، زاب و ارس شاهد رشد بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم، بیان کرد: این رشد در حوضه دریاچه ارومیه ۱۱ درصد، رودخانه زاب ۲۵ درصد و رودخانه ارس ۴ درصد بوده است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی خاطرنشان کرد: همچنین میزان بارش امسال در دو حوضه دریاچه ارومیه و زاب به ترتیب ۱۰ و ۲۵ درصد بیشتر از متوسط بلندمدت بوده و در حوضه ارس کاهش هفت درصدی را در مقایسه با طولانی مدت شاهد هستیم.


رهبردین گفت: طی سال آبی جاری شاهد بارش ۳۴۴ میلی متری در حوضه زاب، ۱۵۵ میلی متری در حوضه دریاچه ارومیه و ۷۲ میلی متری در حوضه ارس هستیم. بخش قابل توجهی از بارش‌های چهارماه نخست سال آبی جاری در دی ماه اتفاق افتاد که امیدواریم روند افزایشی بارش در ۲ ماه پایانی فصل زمستان و ماه‌های ابتدایی بهار نیز ادامه یافته و شاهد بارش خوب در استان باشیم.

 

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های با بارش مناسب کشور بوده و متوسط بارش در این استان بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر است. سال گذشته کمتر از ۳۰۰ میلی‌متر بارش در آذربایجان‌غربی ثبت شد که این رقم پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری تفاوت چندانی نداشته باشد.

 

تشریح آخرین وضعیت آب و هوای و محورهای ارتباطی استان آذربایجان غربی



میزان بارندگی‌های سال زراعی جاری در این شهرستان با احتساب بارش‌های چند روز اخیر به ۲۱۹ میلی متر رسیده است که در مقایسه با سال زراعی گذشته حدود ۳۵ درصد افزایش دارد، ولی نسبت به دوره بلند مدت افزایشی نشان نمی‌دهد. ورود ۲ موج پی درپی از سامانه بارشی از غرب کشور به آذربایجان‌غربی در هفته گذشته موجب بارش برف کم سابقه در بیشتر نقاط این استان شد، ارتفاع برف در برخی مناطق برف‌گیر استان به بیش از یک متر رسیده است.


مهدی صابری، رئیس اداره پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی با خروج سامانه بارشی از منطقه، از روز جمعه تا اواسط هفته آینده جوی آرام همراه با تداوم برودت هوا در سطح استان حاکم خواهد بود. در ۲۴ ساعت گذشته اشنویه سردترین شهر استان با دمای منفی ۲۴.۴ سانتی گراد و پلدشت گرم‌ترین شهر استان با دمای ۱.۶ درجه سانتی گراد بالای صفر بوده است.

 

صابری با بیان اینکه دمای ارومیه مرکز استان هم منفی ۱۵ درجه سانتی گراد بود، می‌گوید: شهرستان سردشت پر بارش‌ترین شهر استان با پنج میلیمتر بارندگی و ۱۵ سانتیمتر ارتفاع برف بوده است. در سایر شهر‌های آذربایجان غربی هم بارش‌هایی گزارش شده است که اغلب مناطق مرکز و جنوب بوده است.

 

تشریح آخرین وضعیت آب و هوای و محورهای ارتباطی استان آذربایجان غربی

 

مردم از سفر‌های غیرضروری خودداری کنند

در ادامه ارسلان شکری، مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به کولاک شدید در منطقه جنوب استان گفت: در حال حاضر به دلیل وزش باد در محور‌های ارتباطی جنوب استان با کولاک مواجه هستیم و کولاک موجب شده است محور‌های مهاباد – بوکان، مهاباد – پیرانشهر و نیز محور تکاب – ایرانخواه مسدود باشد.

شکری با اشاره به بازگشایی محور ارتباطی مرز تمرچین و نیز تکاب – دندی بیان کرد: هر چند با خروج سامانه بارشی بارش برف قطع شده، ولی به دلیل کولاک تردد همچنان در محور‌های ارتباطی استان با تجهیزات ایمنی و زنجیرچرخ صورت می‌گیرد.

مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی با توصیه به خودداری از سفر‌های غیرضرور به خصوص در محور‌های جنوب استان تاکید کرد: چندین مرتبه طی روز‌های اخیر راه‌های ارتباطی مسدود شده توسط راهداران بازگشایی شده، اما کولاک شدید در منطقه مجدد موجب مسدود شدن برخی راه‌ها می‌شود در این راستا توصیه می‌شود مردم همچنان از سفر‌های غیرضروری خودداری کنند.

 

مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی گفت: در زمینه راه‌های روستایی نیز با وجود بازگشایی چندین مرتبه راه‌ها به دلیل کولاک در حال حاضر راه ارتباطی ۳۰۷ روستا مسدود است و تلاش راهداران برای بازگشایی همچنان ادامه دارد.

ارسال نظرات