۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹
کد خبر: ۷۰۰۷۵۶

سموم مورد ابهام روس‌ها به زودی مدیریت می شود

سموم مورد ابهام روس‌ها به زودی مدیریت می شود
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بر اساس گزارش وزیر جهاد کشاورزی، شرایط صادرات مجدد فلفل دلمه بهبود می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احد آزادی‌خواه گفت: وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده سازمان حفظ نباتات در حال مدیریت استفاده از سموم مورد ابهام روس‌ها در جریان تولید محصولات گلخانه‌ای است تا این محصول مانند گذشته به کشورها صادر شود.

در چند هفته گذشته روسیه و بعضی کشورهای دیگر، واردات برخی محصولات کشاورزی ایران را محدود کردند که رسانه‌ها و کارشناسانی، علت آن را باقی ماندن سموم اعلام کرده‌اند.

یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفته بود موضوع باقی ماندن سموم مسئله جدیدی نیست و در دهه ۸۰ سازمان بازرسی کل کشور به معضل باقی ماندن سموم و کود در محصولات کشاورزی پرداخت، اما نتوانست آن را به سرانجام برساند.

محسن علیزاده نماینده سپیدان در نشست علنی هشتم دی ماه مجلس گفته که مافیای بزرگی در کشور صرفاً برای واردات سموم تلاش می‌کنند و به سلامت کشور اهمیت نمی‌دهند. 

این نماینده مجلس ادعا کرده «مافیایی از مدیران و مسئولان در سازمان حفظ نباتات ایجاد شده که سموم آماده و مواد اولیه نامرغوب برای تولید محصولات کشاورزی وارد می‌کنند.»

رئیس سازمان حفظ نباتات سه شنبه ۱۴ دی ماه، باقی ماندن سموم را به عنوان علت بازگشت محصولات کشاورزی ایران ندانست.

شاهپور علائی مقدم در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی گفت که در روسیه ۴ آفت کش استفاده شده در فلفل دلمه ای صادراتی ایران ثبت نشده و شناخته شده نیست.

او افزود که محصول تولیدی باید شناسه داشته باشد؛ یعنی مشخص باشد چه کسی، کجا و در چه شرایطی این محصولات را تولید و چه کسی آن را صادر کرده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت که برای جلوگیری از این مشکلات، نیازمند راه اندازی سامانه ای برای ثبت تمام اطلاعات مربوط به محصولات هستیم.

علائی مقدم خواستار اصلاح قوانین تولید محصولات و دستورالعمل هایی شد که با قوانین سال ۱۳۴۶ اجرا می شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ماه گذشته اعلام کرد روسیه اخیراً ممنوعیتی موقت برای محصول فلفل دلمه ای ایران اعمال کرده که نشان می دهد ما با این کشور باید دستورالعمل های جدیدی را وضع کنیم.

به گفته محمدمهدی برومندی، ایران در سال گذشته، ۲۶۰ هزار تن تولید فلفل دلمه ای داشته و در حال حاضر روزانه ۳۵۰ تن فلفل دلمه ای در کشور تولید می شود.

انتهای پیام/

 
 
ارسال نظرات