۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۷۰۰۷۷۶
رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین تأکید کرد؛

ضرورت ورود تخصصی حوزه به پاسخگویی مسائل روز

ضرورت ورود تخصصی حوزه به پاسخگویی مسائل روز
حجت الاسلام والمسلمین لونی، گفت: برای پاسخ به مسائل روز می‌بایست در هریک از ابواب فقهی به صورت تخصصی ورود داشته باشیم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم رونمایی از درگاه تخصصی پاسخ به سوالات و شبهات پیرامون «حضرت فاطمه علیهاالسلام، زن و خانواده» پایگاه اینترنتی ویکی پاسخ که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه راه اندازی شده است گفت: نگاه روانشناسانه و نگاه به سیره در بحث وحدت شیعه و سنی مبحثی است که می‌بایست به طور جدی دنبال شود؛ در موضوع تقریب مذاهب اسلامی باید بین ارزش‌های مدنظر مذاهب و مصادیق استقلال قائل شد و به هرکدام به طور جداگانه پرداخته شود.

وی افزود: مذاهب اسلامی در ارزش‌ها مشترکند و فقط در مصادیق افراد حامل این ارزش‌ها دچار اختلاف هستند؛ باید پس از تبیین ارزش‌ها به بررسی سیره و تاریخ مصادیق پرداخته شود تا به نتیجه احسن رسید.

حجت الاسلام والمسلمین لونی خاطرنشان کرد: گفتمان برخورد فعال باید یک هدف برجسته در وجود ما باشد؛ پاسخگویی باید به عنوان کار دوم ما و پس از مطرح کردن اندیشه‌های دینی مان قرار گیرد.

وی پرداختن به موضوع زن و خانواده را اقدامی پایه‌ای و کلیدی دانست و گفت: حوزه‌های علمیه به دلیل اتصال به منابع اصیل و متوسل شدن به دین می‌توانند در زمینه تبیین ارزش‌های زن و خانواده و همچنین جایگاه آنها میدان داری نمایند.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین تصریح کرد: باید ایجاد شبهه و داشتن برنامه تهاجمی در مقابل دشمنان را سرلوحه کار خود قرار دهیم؛ نباید صرفاً منتظر ایستاد تا شبهه‌ای در مورد اعتقادات ما مطرح شود و آنگاه ما را به حرکت و پاسخگویی وادارد.

وی با اشاره به لزوم ترویج رشته‌های تخصصی فقه افزود: برای پاسخ به مسائل روز می‌بایست در هریک از ابواب فقهی به صورت تخصصی ورود داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین لونی، بیان داشت: باید فقه خانواده را جدی بگیریم و زن را به عنوان کانون عواطف مرکز و کانون گردهمایی خانواده بدانیم.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی به عنوان مقاوم سازی اقتصاد همراه با پویاسازی آن نیز یکی دیگر از مباحث کلیدی در عصر حاضر است که باید به آن به طور جدی پرداخته شود.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی حتماً با نگاه اقتصاد اسلامی جلو می‌رود و شرح و بسط آن نیز کار حوزه‌های علمیه است.

وی با تأکید بر وجود دانش اقتصاد اسلامی، عنوان داشت: یقیناً دین جامعی که برای سعادت دنیوی و اخروی بشر در ابعاد فردی و اجتماعی آن آمده از موضوع مهمی همچون اقتصاد غافل نبوده است؛ اینکه اقتصاد اسلامی داریم یا خیر جدا از این است که فقها این علم را از منابع دینی استخراج کرده یا نکرده باشند.

ارسال نظرات