۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۷۰۰۷۷۹
رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد؛

دهه فجر بهترین فرصت برای عمل به «جهاد تبیین»

دهه فجر بهترین فرصت برای عمل به «جهاد تبیین»
حجت‌الاسلام والمسلمین گواهی گفت: اگر امروز جهاد تبیین را رها کنیم، ۱۰۰ سال دیگر آیندگان درباره ضعف ما برای تبیین انقلاب اسلامی و گسترش آن طعنه خواهند زد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی، رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با تأکید بر اهمیت بیانات و فرمایشات رهبر انقلاب در خط مشی انقلاب اسلامی گفت: ما هرچه جلوتر می‌رویم، به عمق راهبرد‌های رهبر معظم انقلاب بیشتر پی می‌بریم.

وی افزود: رهبر انقلاب حقیقتاً بدون حاشیه نکاتی را مطرح می‌کنند، البته معمولاً ما بعد از مدت‌ها متوجه می‌شویم که ایشان چرا به این موضوعات اشاره داشته‌اند که حاکی از عمق دور اندیشی ایشان است؛ برای مثال رهبر انقلاب در دهه هفتاد نسبت به وضعیت فرهنگی کشور با کلیدواژه‌هایی مانند تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و ... اشاره کردند؛ اما کسی به این کلیدواژه‌ها توجه نکرد و امروز شاهد چگونگی وضعیت فرهنگی در کشور هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین گواهی با اشاره به طرح بحث جهاد کبیر، به دو مفهوم جهاد اکبر و جهاد اصغر در اسلام اشاره کرد و توضیح داد: جهاد اکبر مواجهه با نفس و جهاد اصغر نیز تلاش و مبارزه نظامی علیه دشمن است؛ اما رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه و در موارد مختلفی بحث جهاد کبیر را مطرح کرده بودند که اخیراً آن را با بحث جهاد تبیین گره زدند که جهاد کبیر را مهم‌تر از هر دو جهاد دانستند.

وی ادامه داد: اگر حوادث روزگار، مسائل، ارزش‌ها و ... به معنای واقعی برای مردم تبیین شود، مردم می‌توانند حق را از ناحق و باطل را از حق به‌خوبی تشخیص بدهند.

رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به بیان فرمان جهاد تبیین در روز ولادت حضرت زینب و حضرت زهرا، الگوگیری از شخصیت این دو بانوی بزرگوار اسلام برای ورود به جهاد تبیین را حائز اهمیت دانست و توضیح داد: اگر حضرت زهرا و دختر بزرگوارشان نبودند، شاید مسیر امامت تغییر می‌کرد؛ اما این دو با تبیین‌هایی که صورت دادند، خط اصلی امامت را از آن زمان تا امروز نگهداشتند.

وی افزود: در عصر ما، امام راحل جهاد تبیین را آغاز کرد، ایشان گفت اسلام به خطر افتاده است و حوزه‌های علمیه قم، نجف، مشهد، اصفهان و .... را مورد خطاب قرار داد تا در حفظ اسلام بکوشند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین گواهی با اشاره به اینکه امروز رهبر انقلاب علمداری جهاد تبیین را در دست دارند، اظهار داشت: ما اگر به موازات ادبیات رهبر انقلاب و فرمان جهاد تبیین و با نگاهی بر درک عمیق ایشان از حوادث روزگار پیش برویم، جای تردیدی باقی نخواهد ماند.

وی ادامه داد: یکی از کسانی که حقیقتاً در جهاد تبیین خودنمایی کرد و گام به گام فرمایشات رهبر انقلاب را چه در حوزه‌های داخلی و چه در حوزه‌های خارجی دنبال کرد، شخصیت حاج قاسم سلیمانی بود که رهبر انقلاب نیز درباره ایشان فرمودند: شهید سلیمانی صاحب مکتب است.

رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح ضمن اشاره به اعیاد و مناسبت‌های فراوان ملی و مذهبی خاطرنشان کرد: امروز نباید به خواندن یک حدیث یا یک منبر متعارف اکتفا کرد، بلکه اگر منبرهای ما، منبرهایی تبیینی باشد که بتواند خط حق را به خوبی در اختیار مردم قرار دهد، در جهاد تبیین پیشگام خواهند شد.

وی افزود: خوشبختانه تریبون‌های مداحی و خطابه در اختیار حوزه‌های علمیه است، علمای بزرگوار حوزه‌های علمیه باید تلاش کنند تا حقایق را برای مردم بازگو کنند و به بیان معارف اهل بیت برای مردم بپردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین گواهی فعال شدن منبرها برای جهاد تبیین را عاملی برای گرم‌تر شدن ایام فاطمیه دانست و توضیح داد: در بیان روضه شهادت حضرت زهرا باید به ریشه یابی مسأله پرداخت؛ چرا که در ریشه یابی دو مسأله فاطمیه و محرم به مسأله غدیر و حضور تعداد زیادی از صحابی می‌رسیم که اگر در آن زمان به جهاد تبیین می‌پرداختند، شاید هیچگاه مسائلی مانند فاطمیه و محرم پیش نمی‌آمد.

وی ادامه داد: اگر ما نسبت به مسأله جهاد تبیین غفلت بورزیم، ۱۰۰ سال دیگر آیندگان به ما طعنه خواهند زد که چرا شما نتوانستید به خوبی انقلاب اسلامی را تبیین کنید.

رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح با گلایه از خواصی که متوجه اهمیت تبیین، گفتمان سازی و بازگو کردن حقایق نیستند، گفت: امروز تعداد زیادی از مساجد و محل‌ها برای خطبه‌های نماز جمعه در سرتاسر کشور فعال هستند و اگر تمام ائمه جماعات به درستی جهاد تبیین را دنبال کنند و بتوانند حقایق دنیا، معارف، ظلم ستیزی و عدالت خواهی اهل بیت را دنبال کنند، مردم متوجه خواهند شد.

وی افزود: خطبای ما در خطبه‌های نماز جمعه تنها اشاره‌ای کوتاه به بیانات رهبر انقلاب می‌کنند؛ اما توجه ندارند که باید بتوانند تبیین کننده این سخنان باشند؛ البته برای مثال آقای حاج علی اکبری در خطبه‌های نماز جمعه اخیرشان به خوبی بحث غیرت دینی که رهبر انقلاب مطرح کرده بودند را بازگو کرد و فرمایشات رهبر انقلاب را کلمه به کلمه مورد بررسی قرار داد، اگر همه سخنرانان و ائمه جماعات ما به این شکل باشند، جهاد تبیین جلو خواهد رفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین گواهی دهه فجر را فرصتی برای جهاد تبیین دانست و عنوان کرد: ما باید در این هفته از دستاوردها و موفقیت‌های انقلاب برای مردم بگوییم؛ برای مثال چرا پیش از انقلاب در کشوری که روزی ۵ میلیون بشکه نفت فروخته می‌شد، هیچ تحریمی نداشت و تنها ۳۰ میلیون جمعیت داشت، وضعیت اقتصادی به شدت نابسامانی برای عمده مردم وجود داشت؛ اما امروز با وجود هشتاد میلیون جمعیت و تحریم‌های فراوان اقتصادی در اوضاع بهتری قرار داریم؟

وی افزود: وظیفه ما این است که بیان کنیم کشور ما در اقتدار بالایی به سر می‌برد، امروز دستاوردهای فراوانی در حوزه پزشکی، دفاعی، هسته‌ای و ... وجود دارد که باید برای مردم تبیین شود، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ستاد برگزاری دهه فجر وظیفه دارد تمام دستاوردهای سال‌های گذشته انقلاب اسلامی را برای مردم بیان کند.

رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با اشاره به نماز آیت الله رئیسی در کاخ کرملین گفت: کاخ کرملینی که تا دیروز برای ما مشکل ایجاد می‌کرد، امروز به استقبال گرم از رئیس جمهور کشور ما می‌پردازد، اقامه نماز آیت الله رئیسی در کنار ده‌ها دستاورد مفید اقتصادی باید دیده شود.

وی ادامه داد: درست است که ضعف‌های مدیریتی در مسؤولان ما وجود دارد و با بی‌تدبیری برخی از مسؤولین سابق، وضع اقتصادی به این شکل در آمده است؛ اما نباید همه این‌ها را به پای نظام نوشت.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات