۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۷۰۰۸۳۳

تعداد فایل‌های اجاره بسیار کم شده است

تعداد فایل‌های اجاره بسیار کم شده است
در حالی که بسیاری از مسئولان اعلام می‌کنند که بازار اجاره در نیمه دوم سال آرام است اما بررسی های میدانی حاکی از کمیاب شدن فایل های اجاره است.

به گزارش خبرگزاری رسا، همواره بازار اجاره در نیمه دوم سال با کاهش یا ثبات قیمت روبه‌رو است. امسال بر خلاف سال‌های گذشته به گفته بسیاری از مستاجران این بازار با کمبود فایل روبه‌رو است. در برخی از مناطق تعداد واحد‌های مسکونی برای اجاره در مقایسه با سال گذشته بسیار کمتر شده است. 

به گفته مسئولان در حال حاضر قیمت اجاره نه تنها در مقایسه با سال گذشته افزایش نیافته، حتی با اجرای طرح جهش تولید مسکن با کاهش قیمت اجاره هم روبه‌رو شده‌ایم.

تعداد فایل‌های اجاره بسیار کم شده است

محسنی یکی از مستاجران که در محدوده بیمه ساکن است، گفت: از دو ماه پیش به دنبال واحد مسکونی برای اجاره هستیم، اما هنوز بعد از گذشت دو ماه نتوانسته‌ایم واحد مناسبی را تهیه کنیم.

به گفته محسنی برای تهیه یک واحد مسکونی ۷۰ متری باید حداقل ۳۰۰ میلیون تومان پول پیش و ماهانه ۳ تا ۴ میلیون تومان برای اجاره داشته باشیم که متاسفانه در برخی از محلات در این منطقه هم ما نتوانسته‌ایم، واحد مناسبی را پیدا کنیم. البته این مبلغ برای واحد‌های مسکونی نوساز نیست.

۴۰۰ میلیون تومان حداقل مبلغ برای اجاره واحد مسکونی 

همچنین تاجی یکی دیگر از مستاجرانی که در محدوده شمال غرب پایتخت ساکن است، گفت: برای اجاره یک واحد ۵۰ متری در محدوده بلوار فردوس باید حداقل ۴۰۰ میلیون تومان ودیعه داشت. هم اکنون بازار اجاره به گونه‌ای است که بسیاری از مستاجران که سالیان سال در این منطقه اجاره نشین بودند به مناطق جنوبی تهران مهاجرت کرده اند.

نتیجه کمبود فایل‌های اجاره مسکن در تهران در هفته‌های اخیر سبب شده تا باز هم بازار اجاره بها حتی در فصل زمستان متورم‌تر شود. این وضعیت سبب شده تا روز به روز مستأجران بیشتری از تهران به شهر‌های حاشیه‌ای کوچ کنند.

دولت به فکر اخذ مالیات از خانه های خالی باشد

اصغری مشاور املاک در مرکز تهران گفت: بازار اجاره به گونه‌ای با نوسان قیمتی مواجه شده که برای اجاره یک واحد مسکونی باید حداقل ۳۰۰ میلیون تومان مبلغ ودیعه داشت. هم اکنون پایه اجاره برای رهن یک واحد مسکونی به ماهانه ۲ میلیون تومان رسیده است.

او گفت: دولت برای کنترل بازار اجاره باید به فکر اخذ مالیات از خانه‌های خالی باشد و تنها راه حل برای بهبود وضعیت این بازار بهبود وضعیت اقتصادی و اجاره‌ای طرح اجاره داری حرفه‌ای است.

بازار اجاره آرام است

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری گفت: به هیچ عنوان قیمت اجاره افزایش و یا تعداد فایل‌های اجاره کاهش نیافته است و بازار اجاره بر خلاف صحبت‌های برخی از سوداگران آرام است و این بازار در مقایسه با تابستان با کاهش قیمت روبه‌رو شده است.

به گفته خسروی، هم اکنون تعداد فایل برای بازار اجاره در املاکی‌ها بسیار زیاد است، اما متقاضی برای اجاره و یا رهن واحد مسکونی بسیارکم‌تر شده است.

آمارهای بانک مرکزی تنها برای برخی از مناطق استان تهران است

محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: آمار‌های بانک مرکزی در رابطه با افزایش قیمت اجاره تنها مربوط به برخی از مناطق استان تهران است. در حال حاضر با اجرای طرح جهش تولید مسکن بازار اجاره آرام گرفته و به طور قطع با اخذ مالیات از خانه‌های خالی بازار اجاره به سمت ثبات و در نهایت کاهش قیمتی حرکت می‌کند.

براساس آخرین گزارش اجاره بهای مسکن که بانک مرکزی در ماه گذشته منتشر کرده شاخص رشد ۵۱.۲ درصدی در تهران و ۵۴.۲ درصدی در کل کشور داشته است. همچنین بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی متوسط اجاره بهای هر متر مربع مسکن در تهران ۸۴ هزار تومان است که به این معنی است مستأجر یک واحد ۵۰ متری در پایتخت باید ماهانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و یک واحد ۱۰۰ متری ماهانه ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اجاره بها پرداخت کند.

با توجه به آمار‌های مرکز آمار ایران در مورد تورم دی ماه و اجاره مسکن در سبد هزینه خانوار مطرح و پس از بررسی مقرر شد ستاد هماهنگی اقتصادی سیاست حمایتی در این زمینه را با هدف کنترل رشد اجاره بها و حمایت از اجاره‌نشینان تدوین و ارائه کند.

حال با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر کنترل رشد اجاره بها و با توجه به آمار‌های میدانی و رسمی که نشان می‌دهد در یک ماه گذشته ۲درصد نرخ اجاره افزایش یافته، بنابراین باید هرچه سریعتر دولت پیش از ورود فصل اجاره بها اقدامات لازم از جمله ایجاد اجاره داری حرفه‌ای و اخذ مالیات از خانه‌های خالی را در دستور کار خود قرار دهد تا شاید از بخشی از مشکلات مستاجران در این بخش کاسته شود.

گزارش از محبوبه کباری

انتهای پیام/

ارسال نظرات