۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۷۰۰۸۹۵
امام امت (۲)؛

ساده‌زیستی امام بزرگترین نقش آفرینی را در جهان اسلام داشت

ساده‌زیستی امام بزرگترین نقش آفرینی را در جهان اسلام داشت
نائب رئیس مجمع طلاب حوزه علمیه قم با اشاره به سیره امام خمینی(ره) گفت: ساده‌زیستی امام راحل بزرگ ترین نقش آفرینی را در جلب قلوب تشنگان جهان اسلام داشت.

امام خمینی(ره) را می توان یگانه مردی دانست که در اتفاقات و حوادث روزگار آنچه را که اعتقاد داشت انجام می داد و هیچ گاه از آرمان های خود دست بر نمی داشت.

ایشان شخصیتی بالاتر از زمین و فراتر از زمان بود و چون خود را متصل به ریسمان الهی کرده بود در دنیا به هیچ ریسمانی تکیه نمی زد و ریسمان های دنیایی را ریسمان منجلاب و غفلت از خدای تبارک و تعالی می دانست.

امام راحل چون خود را در برابر معبود می دید، همه کارها را به او واگذار می کرد و هیچ گاه از چیزی واهمه نداشت و ترس در وجود آن روح بزرگ مشاهده نمی شد؛ چراکه «اِنَّما یَخشَی اللهَ مِن عِبادِهِ العُلَمَاءُ»؛ خشیت از پروردگار مختص کسانی است که دانایی و معرفتشان بیشتر است.

مرور اندیشه، مبانی و سیره شخصیتی چون امام خمینی(ره) ضرورتی است که باید همه روزه و به صورت مستمر بازخوانی شود تا علاوه بر جلوگیری از تحریف و دگرگونی مبانی و اندیشه های امام همام، جلوه هایی از سیره و اندیشه امام راحل به دوستداران و عاشقان آن عزیز سفر کرده نشان داده شود.

آنچه که باعث شد روح الله خمینی امام امت شود و مردم ایران زمین و بلکه همه آزادی خواهان و مستضعفین جهان عاشق و شیفته او شوند، سیاستمداری و یا عالم بودن او نبود؛ بلکه این اخلاق و عرفان و معنویت والای امام راحل بود که همه مردم را پروانه وار گرد شمع وجودش جمع می کرد تا از نور درونی او بهره گیرند.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در پرونده ای اختصاصی به نام «امام امت» با مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر نائب رئیس مجمع طلاب حوزه علمیه قم، به تکریم و بازخوانی سیره و اندیشه های بنیانگذار انقلاب اسلامی پرداخته و این شخصیت عظیم را به دور از تحریف های صورت گرفته معرفی می کند.

رسا- لطفا درباره سیره اخلاقی امام خمینی(ره) مطالبی را بیان کنید.

امام خمینی(ره) اندیشه ای برگرفته از کتاب و از احادیث و روایات اهل بیت(ع) را به گونه‌ای کاربردی در جامعه ما رشد و نمو داد و حرکت انقلاب اسلامی، با پایه گذاری بر این اعتقادات و اندیشه تابناک که اندیشه اسلام ناب محمدی(ص) که عُون برای مظلوم و خَصم به ظالم باشد شکل گرفت.

ما در افکار و اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) دفاع از ولایت حقیقی معصومان(ع) و همچنین سیره اخلاقی آنان را می‌بینیم که کتاب ارزشمند چهل حدیث امام راحل که کتابی متقن در اخلاق و سلوک اسلام ناب محمدی است بهترین تکیه گاه برای کسانی است که بخواهند منازل عالیه اخلاقی را طی کنند.

باید بدانیم که امام خمینی(ره) اسلام، اخلاق اسلامی، روش و منش و تمامیت مطالبات دینی را به کرسی عمل نشانید و از انزوا خارج کرد؛ و مسلمانان و عاشقان را در سراسر گیتی ملتزم به رعایت این خواسته فطری که در هر انسان با کرامتی است کرد.

رسا- دیدگاه امام خمینی(ره) نسبت به زنان چگونه بود؟

اندیشه های امام راحل در رابطه با زن، حفظ کرامت زنان در جامعه بود و ایشان جایگاه زنان را با نشان دادن جایگاه حضرت زهرا(س) به جامعه ای که به خواب، غفلت و شهوت فرو رفته بود، یادآور شد.

تربیت زنان برومندی در جامعه اسلامی رغم خورد که اگر بخواهیم اشاره کنیم، ارسال هیئتی از سوی امام راحل به شوروی و نزد میخائیل گورباچف و حضور خانم دباغ در آن برهه و عرصه را مثال زد که تمامی تبلیغات شوم دشمنان علیه امام راحل و مبانی ایشان را نقش بر آب کرد؛ چرا که امام هرگز مخالف حضور زنان در عرصه های اجتماعی و سیاسی نبود؛ چنانکه حضرت زهرا(س) نیز در جهاد پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) حضور داشتند و مرهمی بر زخم‌های پیامبر گرامی اسلام و امام علی(ع) بودند و همچنین حضور حضرت زهرا(س) در مطالبه حق ولایت، از مظاهر سیاسی آن حضرت در میدان مطالبه گری است.

باید بدانیم که در سیره امام راحل رفتن مرد به معراج را از دامن تربیت زنان می دانستند و به همین خاطر به زنان جامعه احترام خاصی قائل بودند و هرگز اجازه ندادند تا فرهنگ وارداتی و هجومی که در مسائل غیرتی اسلام از سوی دشمنان که با هجمه وارد می‌شود، این کیان را از بین ببرد.

امام خمینی(ره) به عنوان بزرگ مرزبان عقیدتی مبانی فکری اسلام ناب محمدی(ص) زنان را محور این تربیت می دانستند و نقش تربیت زنان را در پرورش شهدا و جانبازان و عزیزانی که هر کدام در محور مقاومت نقش آفرینی کردن را بزرگ می داشتند.

شهید بین الملل سردار حاج قاسم سلیمانی تربیت شده مکتب زنی است که فاطمه(س) را الگوی خویش قرار داده است؛ اما مادر این سردار عزیز غیر از این که خود را کنیز حضرت زهرا(س) بداند، تفکر و اندیشه غیر از این را برنمی‌تابد و این گونه تربیت ها برگرفته از نفس مسیحایی حضرت امام خمینی(ره) بود که در عصری که غفلت و جهل، جامعه را در خود فرو کشیده بود، با شهادت فرزندش حاج قاسم سلیمانی احیای دوباره اسلام را مشاهده کردیم.

فرهنگ غنی باور بر اینکه زنان همدوش مردان با رعایت حدود و ثغور اسلامی می‌توانند در جامعه علمی، دانشگاهی، حوزوی و در همه مسائل نقش آفرینی می‌کنند.

رسا- درباره سیره اخلاقی امام خمینی(ره) مطالبی را بیان کنید.

سیره اخلاقی امام خمینی(ره) برگرفته از اخلاق اولیا خدا است؛ ساده‌زیستی امام راحل بزرگترین نقش آفرینی را در جلب قلوب تشنگان جهان اسلام داشت.

با صلابت سخن گفتن امام راحل و خم به ابرو نیاوردن ایشان در مقابل دشمنان را می‌توانیم از شاخص‌های بارز امام راحل بدانیم.

بزرگترین شاخصه شخصیتی امام راحل این بود که ایشان ایمان به اهداف و آرمان‌های الهی داشت؛ و آیات قرآن و احادیث شریف را با تمام وجود باور کرده بود و نصر و پیروزی را از آنِ خدا می دانست و عبد صالح خدای تبارک و تعالی بود.

رسا- درباره سیره امام خمینی با خانواده و همسر و فرزندانش اگر نکته ای دارید بفرمایید؟

باید بدانیم که نامه های امام راحل در دوران تبعید به همسر گرامی خود، گویای عشق و علاقه امام راحل به همسر خود است و نامه هایی که امام خمینی(ره) به اهل خانه که همه و همه دعوت به اخلاق‌مداری و دعوت به خداوند است، حکایت از این دارد که امام خمینی(ره) اسلام را با تمام وجود لمس کرده بودند و بزرگ ترین معلم کلاس اسلام‌شناسی در عصر معاصر ما بودند.

رسا- تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات