۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۷۰۰۹۶۷
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

جهاد تبیین بهترین راه مقابله با جنگ ترکیبی روایت‌ها است

جهاد تبیین بهترین راه مقابله با جنگ ترکیبی روایت‌ها است
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام آزموده جهاد تبیین را بهترین راه مقابله با جنگ روایت‌ها دانست و گفت: طلاب باید با تحصیل عمیق و تهذیب نفس برای نقش‌آفرینی در این جهاد آماده شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، امروز در نشست طلاب حوزه علمیه استان، با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار مداحان، به نقش جهاد تبیین در مقابله با جنگ ترکیبی روایت‌ها پرداخت.

وی اظهار کرد: از جمله مهم‌ترین گام‌ها در جهاد تبیین، فهم دقیق تبیین و جهاد تبیین و ابعاد آن به‌عنوان مقدمه لازم برای اقدام عملی در میدان است.

حجت‌الاسلام آزموده با بیان اینکه مبارزه با دشمن عنصر مقوّم مفهوم جهاد است، افزود: در فرهنگ اسلامی و دینی هر عملی که در مواجهه با دشمن و با تحمّل سختی و مشقّت و با تلاش و کوشش انجام گیرد، جهاد نام دارد و به عبارت واضح‌تر عنصر مقوم در شکل‌گیری مفهوم جهاد در فرهنگ اسلام وجود دشمن و مبارزه با دشمن است.

وی ادامه داد: بنابراین تلاش‌های دیگر در محیط زندگی که در آن عنصر مبارزه با عدوّ لحاظ نمی‌شود جهد است اما جهاد نیست و این تلاش‌ها اگرچه مأجور است اما حکایت جهاد حکایت دیگری است. البتّه برخی از مصادیق جهاد، واجب بوده و در صورت کوتاهی در انجام آن مجازات اخروی و بعضاً دنیوی بر آن بار می‌گردد.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: جهاد می‌تواند جنگ رودررو یا جنگ اقتصادی یا فرهنگی و... باشد و رهبر انقلاب با بهره‌گیری از این مفهوم دینی، تعبیر جهاد تبیین را به کار برده‌اند.

وی تصریح کرد: در ترکیب جهاد تبیین مفهوم جهاد را می‌توان به‌مثابه جنس تلقی کرد که مفهومی عام است و مفهوم تبیین را می‌توان به‌مثابه فصل آن دانست که کارکرد تخصیصی دارد و نوع آن جنس را مشخص می‌کند.

حجت‌الاسلام آزموده افزود: بنابراین رهبر معظم انقلاب وقتی از جهاد تبیین در حوزه‌های مختلف سخن میگویند منظورشان یک حرکت، حرکتی عادی و معمولی نیست؛ بلکه تحول و تغییری جهادی و بنیادی است که تمایز مشخصی با حرکت‌های پیشین دارد؛ یعنی هم از حیث کمیت و مقدار و هم از لحاظ کیفیت و شیوه‌های انجام باید با کنش‌های سابق رسانه‌ای متفاوت باشد، به‌طوری‌که ذات آن هم به نحوی انقلابی سیر اشتدادی و تکاملی داشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد با اشاره به نقش نخبگان به‌ویژه طلاب و روحانیان در این زمینه، اظهار کرد: طلاب علوم دینی باید با تحصیل عمیق و تهذیب نفس خود را برای نقش‌آفرینی شایسته در جهاد تبیین آماده کنند./9314/پ210/

هادی رحیمی
ارسال نظرات