۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۷۰۱۱۴۴

کتاب درسی «تفسیر موضوعی قرآن کریم»؛ متناسب با طرح تحول منتشر شد

کتاب درسی «تفسیر موضوعی قرآن کریم»؛ متناسب با طرح تحول منتشر شد
کتاب درسی «تفسیر موضوعی قرآن کریم»؛ متناسب با طرح تحول منتشر و این طرح با درخواست ریاست نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آغاز شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، قرآن کتاب هدایت انسان‌ها در همه اعصار است؛ پهنه زمین و گستره زمان، حوزه نورافشانی این خورشید همیشه‌تابان است. قرآن به‌مثابه قانون اساسی اسلام، برای هدایت فردی و اجتماعی انسان و رساندن او به بلندای سعادت و زندگی توأم با عزت و سرافرازی بر پیامبر‌ رحمت(ص) نازل گشت. مطابق فرمایش امام علی(ع) هم‌نشین قرآن هماره با دو توفیق قرین است: «زیادت در هدایت» و «نقصان در گمراهی». (نهج‌البلاغه، خطبه 175)

مرور ایام و گذشت قرن‌ها هرگز نتوانسته ذره‌ای از طراوت و تازگی این کتاب جاودانی بکاهد تا بدانجاکه در هر عصری تلقی اندیشمندانی که در اقیانوس ژرف قرآن غور کرده‌اند بر آن است که این کتاب تنها برای مردمان همان عصر نازل گشته است.

گرچه نیاز انسان به قرآن به زمان خاصی اختصاص ندارد، اما به‌جرأت می‌توان مدعی شد که نیاز انسان عصر حاضر به این کتاب حیات‌بخش به‌مراتب بیش از گذشته است؛ چراکه در این برهه از‌ زمان احساس فقر و نیاز انسانِ دورافتاده از خویشتن خویش و فاصله گرفته از فضایل اخلاقی و عواطف انسانی و محبوس‌شده در اضطراب‌ها و نگرانی‌ها به هدایتگری ـ که به بهترین راه‌ها هدایت کند ـ به‌مراتب بیشتر است و انسان عصر مدرن از عمق جان به‌دنبال حقیقت ناب و آب حیات است و آن را جز در دین سراسر معنویت اسلام و کتاب روح‌نواز و هدایتگر آن، قرآن، نخواهد یافت.

کتاب حاضر بر اساس «طرح تحول کوتاه مدت دروس معارف اسلامی» نگارش شده است، این طرح با درخواست ریاست محترم نهاد آغاز گردید و در پی آن، با همت معاونت آموزشی نهاد، اولویت‌های دروس معارف اسلامی ـ از جمله درس تفسیر ـ طی نظرسنجی گسترده با مشارکت استادان و دانشجویان استخراج گردید و گزارشی از آن به دانشگاه معارف اسلامی اعلام شد.

گروه معارف قرآن و حدیث معاونت پژوهشی بر پایه اولویت‌های اعلامی مزبور، اثر حاضر را با مشارکت گروهی از استادان در نه فصل به شرح ذیل تدوین نموده است:

  1. شناخت قرآن؛
  2. انس با قرآن؛
  3. خدا در قرآن؛
  4. اهداف آفرینش؛
  5. قرآن و علوم؛
  6. قرآن و بهداشت روان؛
  7. حقوق انسان؛
  8. تکالیف انسان در برابر خدا؛
  9. تفسیر سوره حمد.

دو فصل آغازین با قلم حجت الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری؛ فصل «خدا در قرآن» به قلم حجت الاسلام دکتر بهجت پور؛ سه فصل «اهداف آفرینش، قرآن و علوم و قرآن و بهداشت روان» به قلم حجت الاسلام دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی؛ دو فصل «حقوق انسان و تکالیف انسان در برابر خدا» به قلم حجت الاسلام دکتر علی نصیری و فصل پایانی به قلم دکتر علیرضا کمالی نگارش یافته است.

این اثر پیش از انتشار با نگاه عالمانه جمعی از استادان فرهیخته معارف اسلامی دانشگاه‌های کشور؛ حجج اسلام: دکتر سید ضیاء الدین علیانسب (دانشیار دانشگاه حضرت معصومه(س))، دکتر جواد اسحاقیان درچه (استادیار دانشگاه تهران)، دکتر مصطفی محمودی صاحبی (استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان) و سرکار خانم دکتر ناهید مشایی (استادیار دانشگاه فردوسی مشهد) مورد سنجه علمی قرار گرفته است و مولفان تا حد امکان تلاش کرده‌اند به نظرات ارزشمند آنان، جامه عمل بپوشانند.

این کتاب در 216 صفحه وزیری و با قیمت 30 هزار تومان از سوی دفتر نشر معارف به زیور طبع آراسته شده است.

جهت آشنایی بیشتر با مطالب این اثر  از اینجا کتاب را دانلود و صفحه‌های آغازین آن را ملاحظه نمایید.

ارسال نظرات