۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۷۰۱۱۷۷

رعایت الگوی مصرفی اعلامی برای مدارس ممکن نیست

رعایت الگوی مصرفی اعلامی برای مدارس ممکن نیست
با وجود اینکه طبق قانون مدارسی که طبق الگو آب، برق و گاز مصرف می کنند باید از پرداخت بهای قبوض معاف باشند اما این قانون اجرا نمی شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مدارس و واحد‌های آموزشی معاف از پرداخت قبوض آب، برق و گاز به شرط رعایت الگوی مصرف هستند؛ اما گویا علاوه بر مشکلات ناشی از الگوی مصرف تعیین شده در سال ۱۳۹۷ نسبت به وضع کنونی مدارس، واحد‌های آموزشی که به سختی الگوی مصرف را رعایت کردند، از پرداخت بهای آب، برق و گاز معاف نشده‌اند.

در الگوی مصرف اعلامی در سال ۱۳۹۷ عواملی همانند سرایدار مدرسه، جمعیت دانش‌آموزی هر منطقه و رعایت نشدن اصول نظام‌مهندسی و مصرف انرژی در مدارس قدیمی در نظر گرفته نشده است و همین سبب می‌شود که به گفته برخی از مدیران مدارس اصفهان رعایت الگوی مصرف بسیار سخت و حتی غیرممکن باشد.

در این بین با توجه به همه گیری بیماری کرونا و مجازی‌بودن حداکثری مدارس در دو سال گذشته، برخی مدارس به سختی موفق به رعایت الگوی مصرف شدند، اما برایشان اخطار قطع صادر شده است.

رعایت الگوی مصرفی اعلامی ممکن نیست

عقیل قربانی مدیر مدرسه شهید اول اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به نامناسب‌بودن میزان الگوی مصرف و در نظر نگرفتن سهم سرایداری مدرسه که مصرف کننده آب، برق و گاز هستند، نمی‌توانیم براساس الگوی مصرف اعلامی سال ۱۳۹۷ عمل کنیم تا قبوض برای ما رایگان شود؛ زیرا الگوی مصرف شرکت‌های خدماتی و تعداد دانش‌آموزان نسبت به قبل تغییر یافته است.

الگوی مصرف در مدارس

او گفت: در حال حاضر با توجه به ترکیبی‌بودن مدرسه و حضور حدود ۴۰۰ دانش‌آموز در دو نوبت، اگر هر دانش آموز فقط یک لیوان آب بخورد، میزان مصرف آب در مدرسه از الگو بالاتر می‌رود.

این مدیر مدرسه معتقد است: روشن‌بودن سامانه‌های اداری، برق راهرو و نمازخانه برای فعالیت‌های آموزشی، استفاده از فناوری‌های نوین در کلاس‌های درس همانند دیتاشو، رایانه، بلندگو و تخته‌های هوشمند سبب افزایش مصارف انرژی، رایگان نشدن قبوض و حتی دریافت اخطار قطع می‌شود.

در الگوی مصرف دو نوبته‌بودن مدارس در نظر گرفته شده؟

محمدرضا ضیایی مدیر مدرسه شهید کاظمی نوبت ۲ اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: رعایت الگوی مصرف اعلامی برای مدارس دونوبته بسیار سخت است؛ زیرا علاوه بر اینکه از صبح زود تا دیر وقت فعال هستند، در نوبت دوم به سبب تاریکی هوا، بالا رفتن عملکرد کنتور برق و سرما با افزایش میزان مصرف آب، برق و گاز مواجه می‌شویم.

او می‌گوید: با وجود اینکه بر اساس اقلیم الگوی مصرف را درنظر گرفتند؛ اما باید به جمعیت دانش‌آموزی هر منطقه، فرهنگ و آداب و رسوم نیز توجه شود؛ زیرا تمام مدارس شرایط یکسان ندارند و قطعاً مدارسی با جمعیت حدود هزار و صد دانش‌آموز همانند مدرسه ما، نسبت به مدارس با کم جمعیت‌تر میزان مصرف انرژی متفاوتی دارند.

به گفته این مدیر مدرسه هرچند با وجود تمام مشکلات و البته شرایط فعلی بیماری کرونا الگوی مصرف را رعایت کردیم؛ اما همچنان قبض صادر شده را باید پرداخت کنیم.

ضیایی می‌گوید: به عنوان مثال مصرف یک ماهه آب ما ۲۰ متر مکعب بوده است که طبق سقف الگوی مصرف یعنی ۱۲۰ متر مکعب، باید از پرداخت آب‌بها معاف می‌شدیم؛ اما اعلام شد در صورت نپرداختن قبض، آب را قطع می‌کنند.

الگوی مصرف در مدارس

اجباری‌بودن پرداخت قبوض حتی برای مدارس رعایت‌کننده الگوی مصرف

اکبر میرمعنا مدیر مدرسه زاهدی نوبت ۲ اصفهان، هم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به دو نوبتی بودن مدرسه، حضور ۵۰۰ دانش‌آموز در هر نوبت و رعایت جدی الگوی مصرف در شرایط بیماری کرونا و آنلاین بودن حداکثری کلاس‌ها؛ اما مرتب مجبور به پرداخت قبوض اداره برق، گاز و آب هستیم و حتی یک مرتبه از اداره برق برای قطع برق به مدرسه آمده بودند.

او گفت: به طور کلی با توجه به قدیمی‌بودن مدرسه و رعایت نکردن اصول نظام‌مهندسی همانند دوجداره‌نبودن پنجره‌ها و قدیمی‌بودن سامانه‌های گرمایشی، رعایت کامل الگوی مصرف در حامل‌های انرژی امکان‌پذیر نیست.

رعایت الگوی مصرف شرط اساسی معافیت از پرداخت قبوض

مهدی هوازاده رئیس اداره بودجه و تأمین منابع مالی اداره‌کل آموزش پرورش استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه در یک سال و نیم گذشته مدارس به صورت حضوری دایر نبود؛ بیشتر واحد‌های آموزشی الگوی مصرف متناسب با الگوی مصرف عمل کردند؛ اما هماهنگی بیشتری نیاز هست؛ اگر یک واحد آموزشی برای ۶ کلاس یا ۲۰۰ نفر دایر شده باشد در حال حاضر همان واحد آموزشی ۴۰۰ دانش‌آموز دارد که به همین نسبت آب، برق و گاز بیشتری نیز مصرف می‌شود.

قبوض رایگان برای مدارس، قانونی که هست اما نیست

یکی از بند‌های قانون بودجه سال ۱۳۹۷ در خصوص معافیت واحد‌های آموزشی دولتی از پرداخت قبوض آب، برق و گاز به شرط رعایت الگوی مصرف بود.

او در این خصوص می‌گوید: در این بند به اشتباه معافیت کامل واحد‌های آموزشی تصور شده است در صورتی که این معافیت به شرط رعایت الگوی مصرف است.

رئیس اداره بودجه و تأمین منابع مالی اداره‌کل آموزش پرورش استان اصفهان گفت: شیوه نامه وزارت به ادارات ابلاغ و ادارات هم به مدارس و واحد‌های آموزشی دولتی ارسال کردند؛ از مدیران واحد‌های آموزشی خواستاریم که در زمینه استفاده از مصرف آب، برق و گاز در بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها فرهنگ‌سازی کنند، زیرا منابع انرژی محدود است و صرفه‌جویی کمک شایانی به تأمین منابع مالی می‌کند.

اصلاح الگوی مصرف راهگشای مشکلات

مطلبی کارشناس پشتیبانی و امور رفاهی آموزش و پرورش استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: الگو‌های مصرفی تعریف شده وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت آموزش و پرورش عملاً در مدارس قابلیت اجرا نداشت.

او می‌گوید: بهتر است که این الگو اصلاح شود و با بالاتررفتن ظرفیت‌هایی که در نظر گرفته شده این روند منطقی‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر شود.

حرف از قانون و مصوبه‌ای است که اجرا نشده است؛ الگوی مصرفی اعلامی با مشکلات بسیار یک طرف ماجرا و معاف‌نشدن مدارس رعایت کننده الگوی مصرف از پرداخت قبض آب، برق و گاز طرف دیگر!

ارسال نظرات