۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۷۰۲۵۸۴

نفس نشان‌ دادن آلات موسیقی در تلویزیون تهتک است

نفس نشان‌ دادن آلات موسیقی در تلویزیون تهتک است
مدتی است که برنامه‌ی جوکر از شبکه‌ی خانگی فیلیمو پخش شده و در آن مسائل منفی زیادی مانند رقص و نوازندگی موسیقی نشان داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مدتی است که برنامه‌ی جوکر از شبکه‌ی خانگی فیلیمو پخش شده و در آن مسائل منفی زیادی مانند رقص و نوازندگی موسیقی نشان داده می‌شود. متأسفانه این معضل فقط در شبکه خانگی نیست و صدا و سیما هم  سالهاست که درگیر این مسئله هست. اصولا چیزی به نام حرمت موسیقی (آن نوعی که قطعا حرام است و شبهه ندارد) در رسانه، چه در صدا و سیما و چه در نمایش خانگی وجود ندارد و به طور سرسام‌آوری عملا ترویج موسیقی صورت می پذیرد و دیگر بحث برنامه خاصی مطرح نیست که مثلا بگوییم برنامه خندوانه یا کلبه عمو پورنگ  این مشکلات را دارد.این مسئله به صورت یه فرهنگ کلی درآمده است و چه بسا برای خیلی از مردم هم قابل تصور نباشد که ما بالاخره موسیقی نامشروع هم داریم  .

رهبر معظم انقلاب در بخشی از درس خارج خود در  مبحث غنا فرمودند: «...لذا یک سؤال دیگری از ما پرسیدند، که این سؤال را هنرمندها هم زمانی که اینجا با من ملاقات داشتند پرسیدند که: چرا شما اجازه نمی‌دهید که در تلویزیون ابزارهای موسیقی نشان داده بشود؟ آنجا یک نفر بالاخره سنتور دارد می‌زند مثلاً، ویالون دارد می‌زند، صدایش به گوش می‌آید، امّا شما نمایش ابزارش را اجازه نمی دهید، این را ما از سالها پیش ممنوع کردیم. چرا؟ علتش همین است. این تهتّک است نفس نشان‌ دادن این آلات در سیمای عمومی کشور که همه می‌بینند، خود این، نزدیک کردن مردم به این فضای رواج و غلبۀ این اشیاء در جامعه است. این را ما از مذاق شرع به کلّی دور می‌بینیم. لذاست که آن را اجازه ندادیم.

 هر آن چیزی که ترویج کند موسیقی را در کشور، لااقل در شرایط کنونی اشکال دارد. حال اگر یک روزی به یک جایی رسیدیم که مطلقاً موسیقی حرام در جامعه وجود نداشت؛ یعنی موسیقی‌دانهای مسلمان متعبّد متدیّنی پرورش پیدا کردند که آنچه پخش می‌کنند، موسیقی غیر حرام است، موسیقی غیر لهوی است، بلکه مقرّب الی الله است، اگر به آنجا رسیدیم، آن وقت بگوییم: آموزشگاه هم تشکیل بدهند، نمایشگاه هم تشکیل بدهند. امروز آن‌طورها نیست، امروز وضع موسیقی در کشور، وضع مطلوبی نیست. همچنان موسیقی لهوی مضلّ بر موسیقی غیر لهوی غلبه دارد. بنابراین، در این شرایط هر چیزی که ترویج کند این موسیقی را، به نظر ما جایز نیست.»

این بیانات فصل الخطابی است که متأسفانه آن‌طور که باید، در فضای رسانه رعایت نمی‌شود  و بخش نمایش خانگی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
برنامه جوکر حریم شکن است
1
0