۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۷۰۶۱۱۴
امیرعبداللهیان:

هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت

هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت
وزیر امور خارجه مکث در مذاکرات وین را به دلیل زیاده خواهی طرف آمریکایی خواند و تصریح کرد: هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی درباره مذاکرات وین نوشت: ‏اگر مکثی در روند مذاکرات وین دیده می شود، به دلیل زیاده خواهی طرف آمریکایی است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه در جهت کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزها با قدرت و منطق عمل می کند. هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت. اگر کاخ سفید واقع بینانه رفتار کند، توافق دست یافتنی است.

بر اساس این گزارش، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان این‌که توافق بسیار در دسترس است، اگر آمریکا بداند که ما از خطوط قرمز خود رد نمی‌شویم، تصریح کرد: کل توافق معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است. ما ملت صبوری هستیم، ولی تا ابد صبر نمی‌کنیم. 

حسین امیرعبداللهیان شب گذشته در گفت‌وگوی تلفنی همتای عمانی با انتقاد از تحریم های جدید آمریکا گفت: ایران آماده یک توافق خوب و پایدار است، اما طرف آمریکایی با برخی زیاده خواهی ها، مسؤول مستقیم تطویل مذاکرات تاکنون بوده است.

همچنین وین پایتخت اتریش در دور هفتم مذاکرات ۱۴ روز میزبان هیأت‌های مذاکره کننده بود. مذاکراتی که هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر ماه از سر گرفته شد. البته در این میان آنگونه که حسین امیرعبداللهیان اعلام کرد کارشناسان ایرانی در وین باقی ماندند تا به مذاکرات ادامه دهند. نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذر ماه آغاز و جمعه ۲۶ آذر ماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیأت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و بزودی به وین بازگردند.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از این نشست اعلام کرد که در دور هفتم مذاکرات به دو سند جدید مذاکراتی در موضوع تحریم‌ها و هسته‌ای دست یافتیم که اینها دیگر سند پیش نویس مذاکرات ۲۰ ژوئن نخواهند بود، بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود. روز دوشنبه ششم دی ماه نیز دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم‌ها در شهر وین آغاز و در نهایت دور هشتم این مذاکرات ۲۰ اسفند ماه برای رایزنی‌های نهایی در پایتخت‌ها دچار وقفه شد. در همین زمینه «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ همزمان با دور هشتم مذاکرات در وین در توئیتی نوشت: به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌ عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد. پس از آن سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

ارسال نظرات