۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰
کد خبر: ۷۰۸۰۳۹

چرا سود سهام عدالت برای برخی واریز نشد؟

چرا سود سهام عدالت برای برخی واریز نشد؟
تا به امروز برای دو میلیون سهام دار عدالت شامل روش مستقیم و غیر مستقیم و 3 میلیون متوفیان سهام عدالت، سود واریز نشده‌است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین حدود 49 میلیون نفر سهام عدالت دارند و تمام این افراد چه سهامدارانی که روش غیرمستقیم و چه افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند مشمول دریافت سود حداقل 500 هزار تومانی شده‌اند. اما از این جمعیت حدود 5 میلیون نفر سود سهام عدالت دریافت نکرده‌اند.

طبق اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی، دو میلیون و 300 هزار نفر اطلاعات هویتی و به ویژه اطلاعات بانکی صحیحی ثبت نکرده‌ بودند که امکان واریز سود 500 هزار تومانی سهام عدالت برای آنها وجود نداشت اما در این مدت 300 هزار نفر نسبت به اصلاح اطلاعات خود اقدام کردند و شماره شبای معتبر این بیش از 300 هزار نفر ثبت شد و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سود سال‌های 98 و 99 را یکجا برای این افراد واریز کرد.

یکی از مشکلات که مانع از واریز سود سهام شده این است که برخی از سهامداران ویژه افرادی که اطلاعات آنها از سوی سازمان خصوصی ثبت شده، سجامی نشده‌اند در حالی که‌ مهم‌ترین شرط دریافت سود احراز هویت از طریق سجام بوده‌ است و در صورتی که افرادی که اطلاعات آنها را سازمان خصوصی ارایه داده نسبت به اصلاح شماره شبا و به روز رسانی اطلاعات خود اقدام کنند، می‌توانند سود سال های گذشته را بگیرند .

اما حدود 3 میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت در این چند سال گذشته فوت شده‌اند که فعلا سود سهام عدالت برای متوفیان پرداخت نشده‌ است بنابراین تا امروز حدود 5 میلیون نفر از بیش از 49 میلیون نفر دارنده سهام عدالت سود دریافت نکرده‌اند. قرار بر این بود که راه‌اندازی سامانه بر خط، وراث سهام عدالت بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری پروسه انتقال سهام را انجام دهند که فعلا این سامانه پس از گذشت دو سال راه‌اندازی نشده‌است.

در حال حاضر مهم‌ترین دلیل عدم دریافت سود سهام درج و ثبت شماره شبای نامعتبر است. برخی هم هر چند شماره شبای درستی ارایه کرده‌اند اما حساب بانکی آنها مسدود یا راکد شده‌است یا اینکه شماره‌ای از حساب مشترک (دو امضا) ثبت شده‌است. همچنین امکان پرداخت سود به حساب های بلند مدت و ارزی هم وجود ندارد.

طبق اعلام سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تمام سهامدارانی که تا به امروز پیامک واریز را دریافت نکردند می توانند به سامانه www.sahamedalat.ir مراجعه یا مشکلات خود را با کارشناسان این مرکز از طریق شماره تماس 1569 مطرح کنند.

ارسال نظرات