۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۷۰۹۰۷۸

همچنان ماسک بزنید

همچنان ماسک بزنید
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واریانت‌های امیکرون خطرناک نیست و بصورت عفونت مجدد در افرادی که قبلا کرونا گرفته‌اند و واکسن نزده ها، ایجاد می‌شود و نمی‌تواند مرگ آور باشد.
به گزارش خبرگزار رسا به نقل از جام جم آنلاین، بر اساس اعلام رسمی و جمع بندی رئیس سازمان جهانی بهداشت، خطر کرونا همچنان به عنوان خطری جدی برای سیستم سلامت تلقی می‌شود و این سازمان کماکان کرونا را به عنوان آتشی توصیف می‌کند که شعله‌های آن می‌تواند در نظام سلامت سوزاننده عمل کند.

سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع سویه جدیدی به نام «XE» هشدار داد و اعلام کرد: این سویه مسری‌تر از دیگر سویه‌های ویروس کرونا است، چون ترکیبی جهش‌یافته از دو زیرسویه BA.۱ (سویه اصلی امیکرون) و BA.۲ است.

XE ترکیبی جهش‌یافته از دو زیرسویه BA.۱ و BA.۲ است که قدرت انتقال آن ۱۰ برابر بیشتر از سویه امیکرون پنهان‌کار یا BA.۲ است. BA.۲ به دلیل قابلیت انتقال‌پذیری بالایی که دارد، جز انواع نگران‌کننده در نظر گرفته شده است. زیرسویه XE برای اولین بار در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۲ میلادی در انگلیس شناسایی شد، سپس بیش از ۶۰۰ مورد ابتلاء به این زیرسویه در کشور ذکر شده ثبت شد.

قدرت انتقال‌پذیری بالای زیرسویه XE به این معنا است که ممکن است به نوع غالب تبدیل شود و باعث بروز موج دیگری از بیماری کووید -۱۹ شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است تا زمانی که تفاوت‌های قابل توجه زیرسویه XE با امیکرون، از جمله شدت بیماری و میزان انتقال آن مشخص نشود، به عنوان نوعی از امیکرون در نظر گرفته می‌شود و جز سویه‌های نگران‌کننده دسته‌بندی می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت در تازه‌ترین گزارش خود از برآورد تعداد قربانیان بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان، خبر داد: همه‌گیری کووید-۱۹ در پایان سال ۲۰۲۱ عامل مرگ ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شد که این تعداد بسیار بیشتر از تعداد مرگ‌های رسمی ثبت‌شده است.

تخمین‌های جدید سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که مجموع تلفات مرتبط با همه‌گیری کووید-۱۹ به طور مستقیم یا غیرمستقیم بین اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تقریباً ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار مورد مرگ (محدوده ۱۳.۳ تا ۱۶.۶ میلیون) است.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این بیماری به تدریج به کشور‌های مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد.

مسعود مردانی گفت: واریانت‌های امیکرون در حال تغییر و چرخش هستند و به تازگی نیز واریانت جدیدی از این سویه در آفریقای جنوبی بروز یافته و خطر بیماری زایی بیشتری دارد، اما کشنده نیست.

وی اظهار داشت: در ایران این واریانت جدید بصورت پیک بروز نیافته و موارد ابتلای افراد به آن بسیار کم بوده و جای نگرانی نیست.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: این واریانت جدید امیکرون معمولا بصورت عفونت ویروسی بوده و در افرادی که قبلا کرونا گرفته اند و کسانی که واکسن نزده اند، بروز می‌یابد و نمی‌تواند مرگ آور باشد.

استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی ضروری است

مردانی تاکید کرد: با توجه به اینکه آمار مرگ و میر در کشور بسیار کاهش یافته و شهر قرمز کرونایی نداریم، اما کرونا تمام نشده و هنوز این بیماری ادامه دارد، از کسانی که هنوز دز‌های مختلف واکسن کرونا را دریافت نکرده اند، می‌خواهیم نسبت به تزریق آن‌ها اقدام کنند و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی ضروری است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر همچنان مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دنبال کنند و زمینه برای ابتلا یا بستری ناشی از کرونا را فراهم نکنند و مهمتر از همه واکسیناسیون جدی‌تر گرفته شود، دیگر نمی‌توان انتظار داشت که سویه‌های جدید وارد کشور شود یا اگر هم وارد کشور شد مانند امیکرون مشکلات کمتری را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: کاهش آمار روزانه مرگ و میر کرونایی نیز با تعداد افرادی که از گذشته در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند، مرتبط بوده و به عبارتی دیگر ته مانده‌های آی سی یو هستند و اینکه مردم به خوبی اصول بهداشتی را مورد توجه قرار می‌دهند و نقش مهم واکسیناسیون، در کنترل و مدیریت کرونا بسیار تاثیر گذار بوده است.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات