۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۷۰۹۰۹۰

چرا اسرائیل قدرت مهار فلسطینی‌ها را ندارد؟

چرا اسرائیل قدرت مهار فلسطینی‌ها را ندارد؟
کمترین پیامد عملیات‌های استشهادی و غیرقابل پیش‌بینی فلسطینیان در سراسر اراضی اشغالی آن است که اکنون صهیونیست‌ها احساس می‌کند هیچ کجا حتی در خانه‌های خود نیز امنیت ندارند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ شاید زمانی که صهیونیست‌ها با اشغال سرزمین‌های عربی فلسطین و مناطق دیگر در سال ۱۹۴۸ رژیم جعلی خود را بنا می‌کردند هرگز تصور نمی‌کردند که به وضعیتی مشابه چیزی که این روز‌ها گرفتار آن هستند دچار شوند. رژیم صهیونیستی علیرغم اجرای سیاست‌های تجاوزکارانه خود در اراضی اشغالی فلسطین و همچنین گسترش شهرک‌سازی‌ها و اقداماتی مانند تحریک رژیم‌های سازشکار عربی و امضای توافق عادی سازی با آنها، اکنون در مرحله‌ای قرار گرفته که حتی کارشناسان و محافل امنیتی و نظامی اسرائیل نیز شروع به اظهارنظر درباره شاخص‌ها و عوامل فروپاشی این رژیم کرده‌اند.

تشدید چالش‌های داخلی و خارجی صهیونیست‌ها

بحران اوکراین و شدت گرفتن اختلافات و تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و روسیه همزمان با فضای ملتهب فلسطین اشغالی و موج تازه عملیات‌های استشهادی فلسطینیان در مناطق مختلف نیز مزید بر علت شده و بر نگرانی‌های صهیونیست‌ها افزوده است.

اما بحران‌های داخلی رژیم صهیونیستی در کنار بی‌اعتمادی شهرک نشینان صهیونیست به مقامات و ارتش این رژیم از جمله دیگر چالش‌های بارزی است که علت آن به تحولات اخیر در کل منطقه و به ویژه فلسطین اشغالی، در سایه تشدید رویکرد مقاومت میان فلسطینیان برمی‌گردد.

خورشید اسرائیل در حال غروب کردن است

چند روز قبل صهیونیست‌ها در حالی با رفتار‌های متجاوزانه خود در قدس و مسجد الاقصی قصد داشتند هفتاد و چهارمین سالگرد اشغال فلسطین و تاسیس رژیم جعلی اسرائیل را جشن بگیرند که فضای سراسر اراضی اشغالی آکنده از ترس و وحشت میان اسرائیلی‌هاست. بر همین اساس کارشناسان و محافل امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی برخلاف دوره‌های گذشته به جای اینکه در سالگرد اشغال فلسطین درباره دستاورد‌های نظامی و ظاهری رژیم اسرائیل صحبت کنند چاره‌ای جز اعتراف به تغییر معادلات درگیری با فلسطینیان و بحران داخلی اسرائیل ندارند.

از طرف دیگر موج عملیات‌های استشهادی فلسطینیان که از چند ماه قبل آغاز شده و جدیدترین نمونه آن زمانی انجام شد که شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست با یورش به مسجد الاقصی قصد داشتند سالگرد اشغال فلسطین را جشن بگیرند، موجب شده تا اسرائیلی‌ها با قرار گرفتن در وضعیتی از نگرانی و ترس اعتماد خود را به کابینه و ارتش اسرائیل از دست بدهند.

«اورایم گانور» تحلیلگر سیاسی روزنامه عبری زبان معاریو با انتشار مقاله‌ای در این زمینه نوشت اسرائیلی‌ها در حالی هفتادوچهارمین سالگرد تاسیس حکومت خود را جشن می‌گیرند که زمین زیر پای آن‌ها می‌لرزد و شاهد یک ملت پاره‌پاره و جامعه متفرق هستند. اسرائیلی‌ها در این شرایط انتظار یک نجات‌دهنده و یک معجزه بزرگ را می‌کشند. اسرائیلی‌ها در حالی این مناسبت را جشن می‌گیرند که لباس‌های نفرت به تن کرده و از علت و منشا این همه تنفر میان یهودیان متعجب هستند.

این کارشناس صهیونیست افزود، اسرائیلی‌ها که در جنگ مقابل فلسطینی‌ها و اعراب بالای قبر کشته‌شدگان خود ایستاده‌اند می‌گویند ما از داستان‌های جنگ خسته شده‌ایم و رویاهایمان نابود شده است. تنها چیزی که می‌بینیم غم و گریه و نگرانی از آینده خود در این سرزمین بوده و می‌بینیم که خورشید اسرائیلل در حال غروب است. همچنین در میان درگیری‌های داخلی میان احزاب چپ و راست میزان نفرت بین اسرائیلی‌ها به مرزی بی‌سابقه رسیده است.

این احساسات ترسناک میان صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که مقامات این رژیم ابتکار عمل خود را از دست داده و علاوه بر ناتوانی مقابل عملیات‌های فلسطینیان قادر به مدیریت فضای داخلی جامعه اسرائیل نیز نیستند. شهرک نشینان معتقدند فضای کنونی جامعه صهیونیستی مشابه سال ۱۹۹۵ است، یعنی زمانی که «اسحاق رابین» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی ترور شد.

محور مقاومت؛ کابوسی که خواب از چشم اشغالگران ربوده است

اما با وجود همه این چالش‌های داخلی و خارجی که رژیم صهیونیستی با آن دست و پنجه نرم می‌کند شاخص‌ها نشان می‌دهد که بزرگترین تهدید و مشکل اسرائیل افزایش توانایی‌های محور مقاومت و ناتوانی صهیونیست‌ها در مقابله با این محور است.

در وهله نخست اسرائیلی‌ها به این نتیجه رسیدند که قادر به رویارویی با ایران به عنوان رهبر محور مقاومت نیستند و غیرممکن است که ایران از موقعیت منطقه‌ای و بین‌المللی خود و همچنین توانایی‌های هسته‌ای و تخصص در زمینه تولید موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های مدرن عقب‌نشینی کنند؛ بنابراین صهیونیست‌ها معتقدند که تلاش برای تغییر موقعیت ایران چه در سطح منطقه‌ای و چه سطح جهانی بیهوده است و باید اعتراف کنند که مقابله با ایران هیچ فایده و نتیجه‌ای ندارد و تنها اسرائیل را در معرض تهدیدات موجودیتی بیشتر قرار می‌دهد.

وقتی صهیونیست‌ها در خانه‌هایشان نیز امنیت ندارند +تصاویر

درباره حزب الله لبنان نیز رژیم صهیونیستی بعد از مجموعه تجربیات و رویارویی‌های مستقیم با مقاومت لبنان در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ به این نتیجه رسید که باید معادلات ترسیم شده توسط حزب الله را بپذیرد. به همین دلیل است که موشک‌های دقیق و پهپاد‌های حزب‌الله از دو دهه گذشته تاکنون تبدیل به بزرگترین کابوس اشغالگران شده و همین مسئله صهیونیست‌ها را از ورود به هرگونه رویارویی با مقاومت لبنان باز می‌دارد.

اما علاوه بر ایران و حزب الله، ایجاد معادلات جدید در فضای داخلی فلسطین، نگرانی اسرائیلی‌ها را برای مرحله آینده افزایش می‌دهد.

اتحاد فلسطینیان و نابودی رویای صهیونیسم

مورد اول در این زمینه به اتحاد همه جانبه فلسطینیان بر می‌گردد که فارغ از ویژگی‌های جغرافیایی مناطق مختلف فلسطین، همه ساکنان آن حتی فلسطینیان اراضی اشغالی ۱۹۴۸ یکپارچه به گزینه مقاومت متوسل شده‌اند و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که فلسطینیان دیگر تشکیلات خودگردان را که در هماهنگی با اشغالگران عمل می‌کند نماینده خود نمی‌دانند.

مسئله بعدی مربوط به پیشرفت قابل توجه سطح توانمندی‌های مقاومت و تجهیز آن به سلاح‌های مدرن است به طوری که انتفاضه فلسطینیان را به مرحله انتفاضه موشک‌ها رسانده است؛ بنابراین شرط بندی اسرائیل روی ایجاد شکاف میان فلسطینیان در مناطق مختلف کرانه باختری و قدس و نوار غزه و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ شکست خورده و صهیونیست‌ها متوجه شده‌اند که در مرحله جدید مجبورند با همه فلسطینیان در سراسر این سرزمین و نه تنها نوار غزه مقابله کنند.

وقتی صهیونیست‌ها در خانه‌هایشان نیز امنیت ندارند +تصاویر

یکی از بارزترین شاخص‌های این اتحاد فلسطینیان را می‌توان در عملیات‌های استشهادی آن‌ها مشاهده کرد که موجب شده تا دیگر هیچ یک از مناطق اراضی اشغالی برای صهیونیست‌ها امن نباشد.

در طول تنها شش هفته گذشته فلسطین اشغالی شاهد سلسله عملیات‌های استشهادی در مناطق مختلف بوده که در جریان آن‌ها دست کم ۱۹ صهیونیست کشته و بیش از ۳۱ تن زخمی شده‌اند.

عملیات‌های استشهادی فلسطینیان چگونه بلای جان صهیونیست‌ها شد؟

- در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۲۲ در جریان عملیات استشهادی یک فلسطینی در منطقه بئرالسبع واقع در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ که با چاقو انجام شد چهار صهیونیست کشته شدند و مجری عملیات نیز به شهادت رسید.

- در ۲۷ مارس در جریان یک عملیات استشهادی دیگر با سلاح گرم در منطقه الخضیره در جنوب حیفا دو نظامی صهیونیست کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند. ۲ عامل این عملیات نیز به شهادت رسیدند.

- در تاریخ ۲۹ مارس در جریان تیراندازی در شهر بنی براک واقع در شرق تل آویو ۵ صهیونیست به هلاکت رسیدند و وحشت زیادی میان شهرک نشینان و محافل اسرائیلی به وجود آمد.

- در ۳۱ مارس یک جوان فلسطینی در جریان عملیاتی استشهادی که توسط چاقو انجام شد در نزدیکی منطقه غوش عتصیون واقع در کرانه باختری یک صهیونیست را به شدت مجروح کرده و خودش نیز به شهادت رسید.

- در ۷ آوریل در جریان تیراندازی در یک خیابان تجاری در مرکز تل‌آویو ۲ صهیونیست کشته و حداقل ۱۴ نفر زخمی شدند.

- در ۲۹ آوریل ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یکی از نگهبانان مستقر در ورودی شهرک آرئیل در کرانه باختری اشغالی توسط دو فلسطینی کشته شده است.

- در ۵ مه هم زمان با یورش شهرک‌نشینان افراطی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی به بهانه سالگرد اشغال فلسطین، ۲ جوان فلسطینی با انجام عملیات استشهادی در شهرک العاد ۳ صهیونیست را به هلاکت رسانده و دست کم ۶ تن را زخمی کردند.

وقتی صهیونیست‌ها در خانه‌هایشان نیز امنیت ندارند +تصاویر

این شرایط موجب شده تا سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان صهیونیست همواره در حالت آماده باش قرار بگیرند و کمترین پیامد این عملیات‌ها آن است که اسرائیلی‌ها دیگر نمی‌توانند با خیال آسوده در خیابان تردد کنند و ممکن است حتی در مراحل بعدی در خانه‌های خودشان نیز امنیت نداشته باشند. آنگونه که در نظرسنجی از افکار عمومی صهیونیست‌ها دیده می‌شود آن‌ها نگرانند بلایی که طی این سال‌ها بر سر فلسطینیان آورده‌اند، به سر خودشان بیایند و درحالی که هیچ کجا امنیت ندارند مجبور شوند فلسطین را به صاحبان اصلی آن پس بدهند.

نکته خطرناک عملیات‌های استشهادی فلسطینیان برای صهیونیست‌ها آنجاست که این عملیات‌ها از سوی یک یا حداکثر دو نفر اجرا شده و هیچ هشدار اطلاعاتی در مورد وقوع عملیات در محدوده زمانی به سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی نرسیده است که این سخت صهیونیست‌ها را از حیث امنیتی نگران کرده است، زیرا آن‌ها به دلیل اینکه اطلاعات امنیتی از مجریان عملیات‌های شهادت طلبانه ندارند نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

چرا اسرائیل قدرت مهار فلسطینی‌ها را ندارد؟

بنابراین چنین عملیات‌هایی کاملا غیرقابل پیش‌بینی بوده و در هر مکانی ممکن است اتفاق بیفتد. «لیلاح شوال» کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی در این زمینه معتقد است مشکل اصلی اینجاست که اسرائیل اخیرا در مواجهه با موج عملیات‌های فلسطینیان یک روش تاکتیکی را پیش گرفته است و مقامات ارشد نهاد‌های سیاسی و امنیتی اسرائیل امیدوار بودند که اگر ماه رمضان تمام شود این احتمال وجود دارد که تنش‌هایی که در اواسط ماه مارس آغاز شده بود به آرامی از بین برود؛ بنابراین محافل اسرائیلی تصمیم گرفتند تا از طریق واکنش‌های فوری و اقدامات پیشگیرانه با موج عملیات‌های فلسطینیان مقابله کنند، اما حقیقت این است که با روش تاکتیکی نمی‌توان با چنین حملاتی مقابله کرد.

در همین زمینه محافل نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی، محافل تصمیم گیری در وزارت جنگ این رژیم و شاباک را به شدت مورد انتقاد قرار داده و اعلام کردند که وزارت جنگ و شاباک چشم خود را به روی اتفاقاتی که در همه مناطق به ویژه در مسجدالاقصی رخ می‌دهد بسته‌اند و هم چنین واکنشی نسبت به شلیک چند موشک از نوار غزه و همچنین جنوب لبنان نداشتند و علاوه بر آن هیچ اقدامی در برابر سخنان آتشین یحیی السنوار و سایر رهبران حماس انجام نداده‌اند.

تحولی که این عملیات‌ها ایجاد کرده‌اند از این قرار است که علاوه بر اثر گذاری در محل اجرای عملیات، با نشان دادن ناتوانی دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در رهگیری و مقابله با آن علاوه بر اینکه عملاً نوعی رعب و وحشت عمومی را در سرزمین اشغالی به وجود آورده‌اند و همچنین بی اعتمادی صهیونیست‌های حاضر در سرزمین اشغالی به دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی را به همراه داشته است. بعد از شدت گرفتن این عملیات‌ها و به ویژه اجرای عملیات العاد برخی ناظران معتقدند که موقعیت کابینه «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز به خطر افتاده؛ چرا که از زمان روی کار آمدنش قدرت مقابله با هیچ یک از تهدید‌های امنیتی را نداشت و بعد از رسوایی فرار اسرای فلسطینی از زندان در سپتامبر گذشته، عملیات‌های استشهادی پی در پی، منجر به آشکار شدن هرچه بیشتر شکست‌های کابینه اسرائیل در سطح امنیتی می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که علاوه بر تغییر توازن وحشت میان مقاومت فلسطین و ارتش صهیونیستی به ویژه بعد از نبرد «شمشیر قدس» در مه سال گذشته، این بار عملیات‌های استشهادی فلسطینیان، درگیری میان ملت فلسطین و اشغالگران صهیونیست را وارد مرحله جدیدی می‌کند؛ مرحله‌ای ترسناک و پرچالش برای اسرائیل که همانطور که سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت روز جهانی قدس اعلام کرد می‌تواند مرحله حذف پروژه صهیونیستی از منطقه باشد.

منبع: مشرق

ارسال نظرات