۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۷۰۹۲۸۶
حجت الاسلام حسناتی مطرح کرد؛

بایسته هایی برای کیفی‌گزینی طلاب/نخبگان را به سوی تحصیل در حوزه سوق دهیم

بایسته هایی برای کیفی‌گزینی طلاب/نخبگان را به سوی تحصیل در حوزه سوق دهیم
مدیر فاز دوم مدرسه علمیه شهید صدوقی تأکید کرد که اگر فرایند گزینش و آشنایی داوطلبان با حوزه در طول سال برقرار باشد کیفیت ورودی ها بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام عبدالرضا حسناتی مدیر فاز دوم مدرسه علمیه شهید صدوقی در گفت‌وگو با سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در خصوص چگونگی کیفی گزینی طلاب گفت: دوره‌های اختبار و تثبیت نظام بسیار خوبی برای گزینش طلاب هست که هر چه قدر این دوره تقویت شود طلابی که وارد نظام آموزشی حوزه می‌شوند کیفیت بالاتری خواهند داشت.

وی افزود: لازم است محیط دوره‌های اختبار و تثبیت مساعد شود تا بتوان در آن دوره رصد بیشتری صورت بگیرد بدین صورت که اگر قرار است برای مثال طلاب از ۱۵ شهریور مشغول شوند از همین الان مصاحبه گزینشی گرفته شود تا نسبت به فرد ورودی شناختی پیدا شود.

حجت الاسلام حسناتی با ارائه پیشنهادی اظهار داشت: لازم است قبل از اینکه داوطلبان امتحان بدهند و وارد مراحل اداری شوند دوره اختبار و تثبیت یا چیزی شبیه به آن اجرا شود تا دانش آموزان با دروس حوزوی آشنایی پیدا کنند.

وی عنوان کرد: شایسته است توافقی بین مدیریت حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش برای سوق دادن نخبگان به سمت حوزه‌های علمیه صورت بگیرد.

مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی گفت: پیشنهاد می‌کنم گزینش را در کل سال داشته باشیم به این شکل که ارتباط طیف وسیعی از دانش آموزان با حوزه برقرار باشد و با بهره گیری از ظرفیت آموزش مجازی برخی از دروس و متون نیز برای داوطلبان فرستاده شود تا ضمن اجرای فرایند گزینش طلبگی، انتقال معارف اسلامی هم به دانش آموزان انجام شود.

وی ادامه داد: تصویر بسیاری از داوطلبان و مراجعان نسبت به حوزه‌های علمیه، ناصحیح است و فکر می‌کنند در این مکان آموزشی فقط تفسیر قرآن و روایات اهل بیت ارائه می‌شود و وقتی صرف و نحو می‌خوانند، گمان می‌کنند که آینده تباهی در پس این دروس وجود دارد در حالی که اگر پیش از ورود به حوزه با بخشی از این دروس آشنا بودند با تصور و آمادگی بهتری وارد می‌شدند.

حجت الاسلام حسناتی با بیان اینکه شناخت دانش آموزان نسبت به حوزه و دروس حوزوی بسیار کم است گفت: همین امر سبب می‌شود که نخبگان را نتوانیم شکار کنیم، زیرا ارزش مدرک حوزوی را نمی‌دانند و اگر با حفظ ارتباط میان طلاب و مدارس، این اطلاعات بیشتر رد و بدل شود گرایش‌ها به سمت حوزه بیشتر می‌شود.

وی اظهار داشت: لازم است طلاب ورود بیشتری به مدارس و محافل مختلف داشته باشند و هر مدرسه علمیه‌ای مدارس اطراف خودش را توسط طلاب تحت پوشش داشته باشد؛ طلبه‌ای که با مدارس ارتباط ایجاد کند به تأثیر تبلیغی خود امیدوار می‌شوند و دانش آموزان نیز ضمن استفاده از طلاب به سمت حوزه ترغیب می‌شوند.

مدیر فاز دوم مدرسه علمیه شهید صدوقی گفت: اگر دوره‌هایی برای دانش آموزان در خصوص آشنایی با حوزه‌های علمیه برگزار شود و ارتباطی از ناحیه طلاب با دانش آموزان صورت بگیرد در ضمن آن می‌توان نخبگان را از میان دانش آموزان گزینش کرد که چه تعدادی مناسب ورود به حوزه هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گزینش داوطلبان ورود به حوزه باید در طول سال استمرار داشته باشد و این منافاتی با پذیرش مقطعی ندارد، زیرا دانش آموزان در فرآیند گزینش مستمر با حوزه آشنا شده و حوزه نیز داوطلبان خود را می‌شناسد و برای حضور آن‌ها برنامه ریزی می‌کند.

ارسال نظرات