۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۷۰۹۳۷۹

«بنیاد فارابی» جایگاهش را از دست داده/ سینما برای تغییر نیاز به زمان دارد

«بنیاد فارابی» جایگاهش را از دست داده/ سینما برای تغییر نیاز به زمان دارد
رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان خانه سینما، ضمن استقبال از طرح تحول ۵ ساله «فارابی» گفت که این نهاد سینمایی طی ۳ دهه سال گذشته ویژگی‌های اصلی خودش را از دست داده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مهدی سجاده‌چی فیلمنامه‌نویس و رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان خانه سینما درباره طرح تحول و سند چشم‌انداز پنج‌ساله بنیاد سینمایی «فارابی» گفت: طرح مطرح شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی طرح بسیار جذابی است. طرحی است که می‌تواند نوید‌بخش آن باشد که کار بزرگی برای سینما رقم بخورد.

او ادامه داد: اما در این میان نکته‌ای وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. این طرح به همان نسبت که می‌تواند به شکل نهادی و زیرساختی سینمای ما را دچار تحول کند به همان نسبت هم می‌تواند برای سینمای ما خطرناک باشد. 

این فیلمنامه‌نویس در توضیح این نکته اظهار داشت: اگر هرکدام از این بندهای تحولی که به عنوان حلقه‌های به هم پیوسته و متصل در نظر گرفته شده است به شکل درست ایجاد نشود و این زنجیره که باید صورتی یکپارچه به خود بگیرد به حلقه‌های گسسته تبدیل شود موفقیت مورد نظر بنیاد سینمایی فارابی رخ نخواهد داد و تغییرات هم چشمگیر نخواهد بود.

سجاده‌چی با تاکید بر این که هر کدام از این حلقه‌ها که همان بندهای مختلف طرح تحول است باید با اهتمام خاصی صورت بگیرد گفت: برای جلوگیری از حرکت معیوب هر حلقه و برای به ثمر نشستن این تعاریف جدید از نحوه فعالیت فارابی یک رمز وجود دارد. سپردن این کارها به جریان‌ها و افراد ماهر و باتجربه. ما می‌خواهیم این بندها مثل یک سازواره به هم متصل شوند تا در نهایت تولیدات سینمایی خوبی به دست بیاید.

رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان خانه سینما گفت: اقدام اخیر فارابی به نوعی شبیه همان پیش‌تولید در سینما است که برگرفته از زمینه‌های فکری، ساختاری و آرتیستی به صورت توأمان است. در یک پروژه سینمایی اگر هماهنگی وجود نداشته باشد و هر بخش به درستی کار خودش را انجام ندهد آن اثر به سرانجام نخواهد رسید درباره طرح تحول بنیاد فارابی هم اتفاق به همین سبک و سیاق است. هماهنگی میان مجریان هر بخش از این طرح بسیار اهمیت دارد و اگر این هماهنگی صورت نگیرد فایده‌ای نخواهد داشت.

او گفت: طراحان و مجریان این سند تحول باید بازه‌های زمانی مشخصی را برای درک پیشرفت این سند در نظر بگیرند تا مشخص شود که این تشکیلات در مسیر حرکت درستی است یا نه؟ البته این اتفاق الزاماً هم نباید با آمار صورت بگیرد. این که چند فیلمنامه و طرح نوشته‌شده ، یا چند فیلم ساخته و در جهان پخش شده مبنا نیست. این تحول باید در وجوه عملی سینما خودش را نمایان کند.

* سینما برای تغییر نیاز به زمان دارد

سجاده‌چی بیان کرد: من به این طرح خوش‌بین هستم اما سینما اساساً مقوله پیچیده‌ای است و برای تغییر به زمان زیادی نیاز دارد. این طرح باید به مرور و در عمل تفاوت معناداری در روند سینمای ایران رقم بزند تا بتوانیم بفهمیم ساختار جدید فارابی جواب داده است.

او اظهار داشت: طرح جدید بنیاد سینمایی فارابی به نظر تلفیقی از واقع‌گرایی و آرمان‌گرایی نسبت به سینما است. یعنی هم بسیاری از مسائل امروز سینما را مدنظر داد و هم مقداری به انچه که علاقه داریم اتفاق بیافتد توجه می‌کند. موافقت یا مخالفت ما با این ساختار جدید فارابی در اصل اهمیت ندارد. مهم آن است که این طرح بتواند برای سینما کاری بکند و در عمل تغییر ایجاد کند.

نویسنده فیلم «روز سوم» گفت: فارابی طی سی و اندی سال گذشته ویژگی‌های اصلی خودش را از دست داده بود و دیگر الهام‌بخش نبود. فارابی مدت‌های مدیدی تبدیل به یک آرشیو فیلم و مکانی برای اجاره لوازم لجستیک فیلم بود که با آغاز رویه‌های دیجیتالی این جایگاه خودش را هم از دست داد.

سجاده‌چی در پایان صحبت‌هایش گفت: تحولات سینمای ایران به سمتی رفته است که بنیاد سینمایی فارابی بازگشت به موقعیت استثنایی خودش را ضروری می‌داند و من می‌توانم ابراز امیدواری کنم که این اتفاق خون تازه‌ای به سینمای ایران بدمد.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات