۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۷۰۹۴۶۸
آیت الله اعرافی:

مسؤولان در نظارت بر بازار کوتاه نیایند

مسؤولان در نظارت بر بازار کوتاه نیایند
امام جمعه قم گفت: نظارت بر بازار بسیار مهم است، هم مردم و کسبه و هم مسؤولان باید بر بازار، کارخانه‌ها و قاچاق با دقت فراوان و قاطعیت نظارت داشته باشند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، در خطبه نماز جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ که در مصلای قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: در روایات بیان شده است که تقوا نور است و چشم‌ها را باز می‌کند و شهوت و هوای نفس، چشم‌ها را می‌بندد.

وی با اشاره به ضرورت بازسازی اقتصادی در کشور اظهار کرد: بی‌عدالتی در بهره‌مندی از یارانه‌ها که مسئولان نکاتی را در رابطه با آن بیان کردند و کارشناسان به آن رسیده‌اند، مسئولان را به این کار سخت واداشته است؛ این ضرورت که بر اساس نگاه‌های کارشناسی است را باید پذیرفت و با آن همراهی کرد.

وی ادامه داد: دولت و مسئولان وظیفه دارند که قدرت خرید مردم را به ویژه در کالاهای اساسی حفظ کنند و باید سبد غذایی که سلامت جامعه و طبقات متوسط به پایین را تأمین می‌کند، مدنظر قرار بدهند و ذره‌ای از این تأمین کوتاه نیایند.

امام جمعه قم گفت: نظرات متخصصان متعهد از دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید به صورت مستمر مورد توجه قرار بگیرد؛ همچنین ارتباط مستمر برنامه ریزان با دانشمندان و متخصصان متعهد و شجاع ضروری است.

وی افزود: وظیفه مراکز علمی، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه این است که در پیدا کردن راه غلبه به مشکلات به مسئولین یاری برسانند؛ همچنین دولتمردان و وزارت‌خانه های مربوطه باید به صورت مستمر این طرح را آسیب‌شناسی کنند و هر جا لازم بود تغییر ایجاد نمایند.

خطیب نماز جمعه قم گفت: توده‌های مردم، مردم حاضر در صحنه و همراه انقلاب و اسلام نقطه اتکا مسئولان هستند؛ مسئولان باید با آن‌ها به صورت مستمر در ارتباط باشند؛ زیرا این ارتباط نزدیک بسیاری از گره‌ها را می‌گشاید.

وی به حل مشکلات مردم زیادی که نام آن‌ها در سامانه حذف شده و مشمول یارانه‌ها نیستند تأکید کرد و افزود: نظارت بر بازار بسیار مهم است و هم مردم و کسبه باید عنایت کنند و هم نظارت مسئولان بر بازار، کارخانه‌ها و قاچاق بسیار حیاتی است که باید با دقت فراوان و قاطعیت انجام شود.

امام جمعه قم ادامه داد: در کنار این جراحی‌های اقتصادی و با توجه به زندگی دشوار طبقاتی از مردم، آنچه در لایحه بودجه است و در قوانین کشور برای گره‌گشایی از کشاورزی، صنعت و معدن است باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: کار اساسی این است که کشاورزی، صنعت و معدن ما جان بگیرد، زیرساخت‌های تولید تقویت شود، اشتغال ایجاد شود و به صنایع دانش‌بنیان توجه شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه بانک‌ها، مردم و دولت باید تولید شغل کنند، تصریح کرد: کلید حل مشکلات در آینده این است که کشاورزی، صنعت و معدن ارتقا پیدا کند تا پایه‌ای محکم و قوی باشد.

وی با تأکید بر سلامت اداری و رعایت مسئولان گفت: زمانی که مسئولان و دستگاه های اداری به فسادی مبتلا شدند اعتماد مردم از بین می‌رود؛ جایی که خطایی پیدا می‌شود همه کارهای خوب نادیده گرفته می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد روابط خوب و فعال بین‌المللی اظهار کرد: البته منظور از ایجاد روابط، رابطه با مستکبران لجوج نیست که اکنون نیز در برجام نهایت لجاجت خود را نشان می‌دهند و پیمان شکن هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد: معیشت و زندگی حد متوسط جامعه خط قرمزی است که باید با هر قیمتی به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه مقوله جمعیت را نباید کوچک شمرد؛ زیرا وضعیت رشد جمعیت ما بحرانی و خطرناک است، گفت: از دولت انتظار داریم که به قانون تعالی خانواده و جمعیت که محورهای متعددی برای حمایت از ازدواج و فرزندآوری در آن پیش بینی شده است، توجه کند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: این محورها نیازمند عزم دستگاه دولت است، این محورها مردم را حمایت و کمک و ترقی به سمت ازدواج و فرزندآوری می‌کند. هنوز گام های بسیار کمی به سمت این قانون برداشته شده است.

وی ادامه داد: همچنین انتظار می‌رود که دولت به پیش‌بینی‌هایی که در این رابطه در تبصره‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ شده است با اولویت به اعطای زمین به فرزند سوم به بعد و اعطای تسهیلات و ... پیش ببرد.

امام جمعه قم با شاره به مسائل فرهنگی جامعه اظهار کرد: مسائل فرهنگی را نباید کوچک شمرد؛ فروپاشی فرهنگی و ارزش‌های اخلاقی، هزار خسارت به بار می آورد و همه هویت دینی و ارزش های معنوی را از ما خواهد گرفت.

وی در این زمینه نقش مساجد و مدارس را بسیار مهم دانست و گفت: مساجد باید پررونق شود، مسجدها باید با امام جماعت فعال و قوی و مردم در صحنه رونق بخشیده شود، مسجد در هرجایی باشد می‌تواند در شعاع خودش بسیاری از مشکلات را حل کند.

آیت الله اعرافی افزود: آموزش و پرورش نیز وظایفی دارد که نیازمند به کمک مردم، دستگاه های دینی و تبلیغی و همراهی خانواده ها است، آموزش و پرورش باید به روح، جان، هویت دینی، اخلاقی و سیاسی توجه کند.

وی با اشاره به ستیزه جویی و نقشه‌های بیگانگان برای کاهش اقتدار ایران و محور مقاومت، گفت: گفته اند کاری می‌کنیم که خیابان‌های ایران به آشوب کشیده شود و لشکرهای سایبری آوردند تا هویت و انسجام ما را بگیرند؛ اما دشمن بداند سختی‌هایی داریم اما این ملت پای اقتدار، امنیت و استقلال ایستاده است و در برابر همه کینه‌ورزان و دشمنان انقلاب و اسلام با تمام قامت خواهد ایستاد.

ارسال نظرات