۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۷۰۹۷۱۴
به همت موسسه بوستان کتاب؛

کتاب‌ "ترجمه‌ و شرح حدیث کسا" به نمایشگاه کتاب رسید

کتاب‌
کتاب‌ "ترجمه‌ و شرح حدیث کسا" اثر آیت الله سید عباس اسلامی کاشانی به همت موسسه بوستان کتاب در ۲۴۰ صفحه روانه بازار نشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید عباس اسلامی کاشانی "مؤلف کتاب ترجمه و شرح حدیث کسا" طی گفت و گویی درباره این کتاب، اظهار داشت: این اثر، ابعاد شخصیتی خمسه طیبه(ع) را از منظر حیات عارفانه ایشان بررسی می‌کند و درحقیقت، با هدف معرفی فضائل و بیان بلندای وجود ایشان نگارش یافته که‌ بیانگر واقعی و مناسبی برای ذیل دامان هستی آنان می باشد. البته‌ تنها چشمی بینا و زبانی گویا که از جان صاف و قلبی پاک تراوش کرده، شهودشان را آسان‌ و تعریف شان را روان می سازد و این نیز از مواهب عالیه الهی در این نوشتار بوده است.

وی با اشاره به هدف این پژوهش گفت: برخی، نا آگاهانه در میان مسلمانان درباره‌ تعالیم دینی، شبهه می افکنند و بی جهت تولید شبهه می کنند و از این راه، مردم را از آموزه‌های حیات بخش محروم‌ می کنند، از این رو امیر مؤمنان حضرت‌ علی(ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه در وصیت خویش به فرزندش یادآور می شود که‌ "پس بکوش تا جست و جوی تو در درک کردن و دانستن باشد، نه به‌ شبهه ها درافتادن و جدال را بیشتر کردن". در همان نامه ۳۱ حضرت می فرماید: "اگر کسی که‌ نمی داند سکوت کند، اختلاف از میان می‌رود". همچنین مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب وسائل الشیعه از پیامبر اعظم(ص) روایتی نقل می‌کند: هر گاه ظاهر شد بدعت‌ها(سخنان یا عقاید یا اعمال خود درآورده بی استناد به‌ کتاب خداوند یا سنت پیغمبر(ص) یا گفتار وصیش) کسی که‌ دانای به این بدعت است، باید علم و دانش خود را آشکار سازد؛ چنان چه اگر آشکارا اعلان به این بدعت نکرد، دوری از رحمت خدای بر همچو عالمی باد.

مولف کتاب "ترجمه و شرح حدیث کسا" به بیان ساختار این پژوهش (بخش ها و فصول) پرداخت و تصریح کرد: این اثر در ۲۴۰ صفحه در یک پیش گفتار و مقدمه و در دو فصل تالیف شده است؛ فصل اول تحت عنوان "سیمای اهل کسا" در قرآن و روایات است که از میان آیات قرآن سیمای اهل بیت(ع) می‌درخشد که از باب نمونه به آیه ۲۳ سوره مبارکه شوری که صاحب تفسیر "مجمع البیان" شان نزولی برای آیات ۲۳ تا ۲۶ این سوره از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل نموده‌ و سپس به نقد سخن "آلوسی "مفسر معروف در تفسیر "روح المعانی" رفته که وی به صورت ایرادی بر "شیعه"، مطرح کرده و در خصوص آیه مبارکه تطهیر سه نکته‌ی اساسی بیان نمودیم و نیز به تفسیر آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران، آیه مباهله پرداخته‌ شده است. سپس به سیمای اهل کسا در روایات به تبیین وضع فرهنگی و سیاسی بعد از پیامبر(ص) و نزول آیه ۵۵ سوره مبارکه مائده(نزول آیه ولایت) و حدیث جابر بن عبدالله انصاری و"حدیث منزلت" و حدیث غدیر" و تفسیر آیه سه سوره مائده و"حدیث تقلین "وتاریخ (پیدایش نام شیعه) و چگونگی رابطه آن با اسلام و بیان ممنوعیت از نوشتن احادیث پیامبر اکرم(ص) و پیدایش مسائل جدید با گسترش دنیای اسلام و تحریف در اندیشه های اسلامی و جعل احادیث و بیان نمونه‌ای از احادیث مجعول اشاره شده است.

وی در خصوص فصل دوم این کتاب افزود: در این فصل به بررسی محتوای "حدیث شریف کسا"، چگونگی وقوع ماجرای کسا، تعدد وقوع ماجرای حدیث کسا و بررسی سند حدیث شریف حدیث کسا در منابع "عامه" و "امامیه" و نقد "منتقدان حدیث کسا" و بررسی "فرمایشات محدث قمی(ره) درباره تصرف در مفاتیح الجنان" و نظر محدث قمی(ره) راجع به "اسناد حدیث شریف کسا" و همچنین اتقان حدیث شریف کسا از منظر علم رجال و بیان قاعده "تسامح در ادله سنن" و اخبار "من بلغ" و حرمت ردّ روایات و در خاتمه متن معروف حدیث شریف کسا و ترجمه آن به زبان فارسی و زبان انگلیسی برای استفاده عالمان فرهنگ های دیگر برای موشکافی محتوای بلند حدیث کسا جهت فراخوان پرداخته شده است.

علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات