۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
کد خبر: ۷۰۹۷۷۳

آمریکا آتش جنگ را شعله ور می کند

آمریکا آتش جنگ را شعله ور می کند
اشتباه تاریخی مقامات آمریکایی در سال ۲۰۱۴ میلادی در حال تکرار است. در آن زمان، سناتورهای آمریکایی در سفری تحریک‌آمیز به کی‌یف پایتخت اوکراین، به تظاهرات داخلی معترضان اوکراینی علیه دولت یانوکویچ پیوستند.

به گزرش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم ؛ مقامات روسی در آن زمان، چنین اقدامی را شدیدا محکوم کرده و آن را نقطه آشکارساز منازعه واشنگتن و مسکو در کی‌یف دانستند. محصول این خطا در نهایت، جدایی کریمه از اوکراین بود.

با وجود چنین تجربه‌ای در روزهای گذشته و در حالی که روسیه و اوکراین در حال جنگ هستند شاهد حضور هیاتی از سناتورهای آمریکایی در کی‌یف بودیم و اکنون باید منتظر پیامدهای این اقدام باشیم.

مانور خطرناک

اخیرا هیاتی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا طی سفری اعلام‌نشده با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف دیدار کردند.

در این دیدار میچ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواهان سنای آمریکا و شماری از سناتورهای آمریکایی نظیر سوزان کالینز، جان باراسو و جان کورنین حضور داشتند.

رئیس‌جمهور اوکراین در ویدئوی تلگرامی این سفر را «نشانه‌ای قوی از حمایت دو حزبی کنگره و مردم ایالات متحده از اوکراین» خوانده است.

سفر سناتورهای آمریکایی در زمانی انجام می‌شود که سنا درحال کار برای تصویب بسته ۴۰ میلیارد دلاری کمک نظامی و مالی به اوکراین است.

این دومین سفر یک هیات بلندپایه کنگره آمریکا به اوکراین، در ماه جاری به شمار می‌رود. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده دو‌هفته پیش در دیدار از کی‌یف به زلنسکی قول داده بود که آمریکا «تا پایان جنگ در کنار شما خواهد بود.»

فراتر از یک خطا

بدون شک اقدام اخیر مقامات آمریکایی، به معنای ورود رسمی آنها به منازعه اوکراین است. سفر سناتورهای کنگره به خاک یک کشور درگیر در جنگ، نه‌تنها برای انسان‌دوستی و پایان دادن به نبرد صورت نگرفته، بلکه اقدامی تحریک‌آمیز در راستای تشدید منازعه و عواقب بعدی آن است.

این سفر درست در حالی صورت می‌گیرد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز جمعه برای اولین بار از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گفته مقامات پنتاگون در این تماس که از سوی لوید آستین برقرار شده بود و حدود یک ساعت به طول انجامید، وزیر دفاع آمریکا بر برقراری آتش‌بس فوری در اوکراین تاکید کرده است.

از زمان لشکرکشی مسکو به اوکراین این برای نخستین بار بود که دو مقام ارشد دفاعی روسیه و آمریکا با یکدیگر به صورت مستقیم صحبت می‌کردند. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، لحن تماس را «حرفه‌ای» توصیف کرد و گفت هرچند نفس باز نگه داشتن خطوط مهم بوده اما این تماس، مشکل خاصی را حل نکرده است.

آیا آمریکا کنترل رفتارش را از دست داده است؟

به نظر می‌رسد آمریکا به دلیل فرسایشی شدن جنگ اوکراین، درحال از دست دادن کنترل خود بر معادلات نبرد است.

همین مساله سبب شده روس‌ها خود را برای ضربه زدن به منافع آمریکا در آینده‌ای نزدیک آماده سازند. اخیرا و همزمان با هشدار نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره طولانی شدن جنگ در اوکراین، مجلس نمایندگان این کشور با کمک ۴۰ میلیاد دلاری به اوکراین موافقت کرده است.

آوریل هِینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در یک جلسه استماع در سنا گفت: «پوتین برای یک جنگ طولانی در اوکراین آماده می‌شود. او با بدتر شدن مشکل کمبود مواد غذایی، تورم و بهای انرژی، احتمالا روی ضعیف شدن اراده آمریکا و اتحادیه اروپا حساب می‌کند.»

طی روزهای اخیر، خطراتی که متوجه زنجیره عرضه مواد غذایی در جهان است، موضوع مهم بحث‎‌ در آمریکا و اروپا بوده است، زیرا انسداد بنادر دریای سیاه توسط روسیه، توانایی اوکراین برای صادرات غله را مختل کرده است.

رئیس‌جمهور اوکراین در این زمینه گفت اگر این مشکل حل نشود، جهان با بحران مواد غذایی روبه‌رو می‌شود.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا هم به حجم بزرگی از غلات موجود در سیلوهای بندر اودسا اشاره کرد که امکان انتقال آنها وجود ندارد.

رئیس‌جمهور آمریکا نیز قانون وام و اجاره به اوکراین را برای کمک به این کشور در برابر حملات روسیه امضا کرد.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل روزنامه جام جم

ارسال نظرات