۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۷۰۹۷۸۸
با حضور سرلشکر باقری صورت گرفت؛

افتتاح کارخانه تولید پهپاد ایرانی ابابیل ۲ در تاجیکستان

افتتاح کارخانه تولید پهپاد ایرانی ابابیل ۲ در تاجیکستان
کارخانه تو‌لید پهپاد تمام ایرانی ابابیل ۲ با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سپهبد شیر علی میرزا وزیر دفاع تاجیکستان در دوشنبه پایتخت این کشور افتتاح شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در راستای تقویت و توسعه همکاری‌های مشترک دفاعی و نظامی بین دو کشور، کارخانه تولید پهپاد ابابیل ۲ با همت و تلاش متخصصان صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با حضور سرلشکر باقری و شیرعلی میرزا وزیر دفاع و جمعی از فرماندهان عالی‌رتبه کشور تاجیکستان در دوشنبه پایتخت این کشور افتتاح شد.

سرلشکر باقری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با تلاش متخصصان و دانشمندان متعهد خود و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی توانسته در تمام ابعاد نظامی و دفاعی به ویژه هواپیما‌های بدون سرنشین رشد قابل توجهی داشته باشد؛ گفت: امروز در جایگاهی هستیم که می‌توانیم علاوه بر رفع نیاز‌های داخلی به کشور‌های هم‌پیمان و دوست در جهت افزایش امنیت و صلح پایدار، تجهیزات نظامی صادر کنیم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افتتاح تولید کارخانه ابابیل ۲ در تاجیکستان را نقطه عطفی در همکاری‌های نظامی بین دو کشور عنوان کرد و افزود: انشالله در آینده شاهد افزایش همکاری‌ها و تعاملات بیشتر از تمام سطوح دفاعی نظامی بین دو کشور ایران و تاجیکستان خواهیم بود. در پایان کلید نمادین افتتاح کارخانه و گواهینامه پایان دوره آموزشی به فرمانده و کارکنان نیروی هوایی تاجیکستان اهداء گردید.

در ادامه سرلشکر باقری در راستای همکاری‌های دوجانبه پیرامون مسائل امنیتی و مرزبانی دوکشور، با سپهبد سیمومین یتیم‌اف رئیس کمیته امنیتی دولتی جمهوری تاجیکستان دیدار و گفتگو کرد.

تقویت توان دفاعی و نظامی در راستای هم‌افزایی و همکاری هرچه بیشتر در مرز‌های مشترک و همچنین موضوعات و تحولات منطقه و افغانستان از مهم‌ترین محور‌های این گفتگو بود.

طرفین بر ادامه تعاملات و رایزنی‌ها و نشست‌های تخصصی پیرامون مسائل منطقه‌ای و فی‌مابین تاکید کردند.

پهپاد ابابیل - ۲ از تولیدات سازمان صنایع هواپیمایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است. این پهپاد جزو پهپاد‌هایی است که به صورت انبوه در اختیار نیرو‌های مسلح قرار دارد.

این پهپاد جزو پهپاد‌هایی با ارتفاع پروازی پایین و مداومت پروازی کوتاه با ماموریت هدف، شناسایی و مراقبت هوایی از مواضع دشمن عنوان شده است. روش پرتاب آن نیز به شکل پرتاب از روی پرتابگر ریلی Jato، نیوماتیکی و خودرویی است.

ابابیل - ۲در هنگام فرود نیز به دو طریق چتر فرود و یا نشست بر روی باند پروازی انجام می‌شود.

بیشینه برد عملیاتی این پهپاد ۲۰۰ کیلومتر و بیشینه سرعت کروز آن نیز ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است که ارتفاع پروازی ابابیل - ۲ را می‌تواند حداکثر ارتفاع پروازی ۱۱ هزار پا برساند. هدایت و ناوبری آن نیز GPS/INS بوده و به دو روش کنترل از راه دور و خودکار هدایت می‌شود.

موتور پیستونی دو سیلندر ابابیل - ۲ با توان ۲۵ اسب بخار، مصرف سوخت ۵ لیتر بر ساعت را داراست. محموله اپتیکی این پهپاد نیز یک دوربین نیکون با کیفیت تصویر ۱۲ مگاپیکسل و وزنی بالغ بر ۷۰ کیلوگرم است.

وزن برخاست ۱۲۵ کیلوگرمی و مداومت پروازی ۱.۵ ساعت نیز دیگر ویژگی‌های ابابیل - ۲ است.

ارسال نظرات