۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۷۰۹۹۰۷
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار مطرح کرد؛

تبیین اندیشه امام؛ وظیفه حوزه/ از منظر اسلام، حکومت مهمترین مساله بشر است

تبیین اندیشه امام؛ وظیفه حوزه/ از منظر اسلام، حکومت مهمترین مساله بشر است
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: این بزرگ ترین خیانت است که برخی ها انقلاب اسلامی را که امتداد دهنده حکومت الهی است با حکومت طاغوت قیاس می کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در همایش تخصصی شهدای روحانی استان قم که پیش از ظهر امروز در مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و با حضور روحانیون، خانواده های شهدا و اقشار مختلف مردم برگزار شد با اشاره به آیه «مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبديلً» ابراز کرد: انقلاب اسلامی ایران انقلابی قرآنی و ارزشی است و میدان دار اصلی آن روحانیت با رهبری امام خمینی(ره) بود و مقتضای میدان داری این است که روحانیت در همه صحنه‌ها حضور جدی داشته باشند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه با اشاره به اینکه جا دارد موضوعات مهم مختلفی در این همایش مورد بررسی قرار گیرد اظهار داشت: یکی از آن موضوعات نقش محوری روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که ارائه این موضوع، خود جلسه ای جداگانه و مفصلی را می طلبد که فرصت طرح آن در این همایش نیست.

آیت الله فاضل لنکرانی دومین موضوع مهم را نقش موثر شهدای روحانی در جبهه های حق علیه باطل دانست و افزود: روحانیت در طول تاریخ با تلاش های خستگی ناپذیر و نثار خون های پاک خود از مکتب اسلام و انقلاب اسلامی دفاع کردند و حضور پرشور آنان برای دفاع از اسلام و انقلاب در تاریخ ثبت و ضبط شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: امام خمینی(ره) کسی بود که حقایق دینی را به بشریت شناساند و این معنا را بر جامعه ایران و جهان تفهیم کرد که تنها خداوند است که باید بر بشر حکومت کند و امام راحل با این کار، تعریف دقیقی از دین و آموزه‌های آن ارائه کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: باید صدا و سیما و حوزه‌های علمیه این تفکر را در جامعه بشناسانند که حکومت در اندیشه اسلامی مبانی مستدل و مفصلی دارد که متاسفانه برخی بر این تفکر هستند که اسلام حکومت ندارد؛ در حالی که بیش از صد آیه در قرآن کریم می توان یافت که هندسه حکومتی اسلام را بیان می‌کند؛ چرا که از منظر اسلام حکومت، مهمترین مسئله بشر است و نبود آن در اسلام با حکمت الهی ناسازگار است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) پیروزی انقلاب اسلامی ایران را حاصل تلاش ها و نثار خون شهدای قبل از انقلاب دانست و ابراز کرد: ایثار و شهادت روحانیون قبل از انقلاب مثل شهید ثانی و شهید اول بود که زمینه ها و اسباب پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرده و باعث به ثمر نشستن انقلاب و حکومت اسلامی در ایران شد.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی جزء اولین هایی بود که در راه اعتلاء و پیروزی انقلاب اسلامی آماده شهادت بود و این آمادگی را می توان در سیره و عملکرد ایشان و در طول عمر بابرکت خود، به وضوح مشاهده کرد؛ چراکه امام راحل همیشه آماده جهاد و شهادت بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: روحانیت از مردم جدا نیست و این قشر با تمام توان خود همیشه در صحنه اول دفاع از ارزش های اسلامی، حقوق مردم و پاسداشت احکام الهی بودند و هستند و این برگ زرین دیگری در تاریخ بیش از هزار ساله روحانیت شیعه است.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ما انقلابی دینی بوده و هست و تمام تلاش و همّ و غمّ امام راحل و شهدای روحانیت نیز دائماً این بود که حکومت خدا و دین خدا در جامعه جاری و ساری شده و استمرار یابد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: امام خمینی(ره) کسی بود که حقایق دینی را به بشریت شناساند و این معنا را بر جامعه ایران و جهان تفهیم کرد که تنها خداوند است که باید بر بشر حکومت کند و امام راحل با این کار، تعریف دقیقی از دین و آموزه‌های آن ارائه کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه افزود: اندیشه حکومت اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره) از بالاترین اندیشه ها است و باید این اندیشه برای جامعه اسلامی و تمامی آزادگان جهان تبیین شود.

وی گفت: شهدای روحانی برای رسیدن به این هدف شهید شدند که حکومت، تنها از آنِ خداوند و برای اجرای دین الهی است و این خداوند است که باید بر بشر حکومت کند و این بزرگ ترین خیانت است که برخی ها انقلاب اسلامی را که امتداد دهنده حکومت الهی است با حکومت طاغوت قیاس می کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی یکی از مهمترین وظایف امروزی حوزه‌های علمیه و روحانیون را تبیین نظریه حکومت در اندیشه امام خمینی(ره) در جامعه دانست و اظهار داشت: امام راحل معتقد است که حکومت جزء اوّلیات مبانی اسلامی بوده و بر همه احکام مقدم است و حتی تمامی اعمال انسان را در گروه اطاعت از خداوند، رسول گرامی اسلام، ائمه معصومان(ع) و ولایت فقیه می داند.

ارسال نظرات