۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۷۰۹۹۱۳
آیت الله اراکی:

سند تحول آموزش و پرورش توسط شورایی تخصصی بررسی شود

سند تحول آموزش و پرورش توسط شورایی تخصصی بررسی شود
عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: نباید از اصلاح سیستم کنونی آموزش و پرورش غفلت شود؛ چراکه باید در این سند نیم نگاهی نیز به سیستم آموزشی و پرورشی کشور داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در یکصد و سی و سومین جلسه مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی که در ساختمان شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، پیشنهاد داد که شورایی تخصصی، سند تحول آموزش و پرورش را با دقت کامل بررسی کند و با صرف زمانی کافی و به صورت کارشناسی این سند را مورد بررسی و دقت قرار دهند؛ چرا که سند تحول یکی از مهمترین سندهای کشوری است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه افزود: نباید از اصلاح سیستم کنونی آموزش و پرورش غفلت شود؛ چراکه باید در این سند نیم نگاهی نیز به سیستم آموزشی و پرورشی کشور داشت و ملاک هایی که باید در سیستم این نظام لحاظ شود را استخراج کرده و همه ملزم به رعایت آن شوند.

آیت الله اراکی در ادامه به ایراد برخی از عیب های سیستم کنونی آموزش و پرورش در کشور پرداخت و ابراز کرد: یکی از عیب های سیستم آموزش و پرورش این است که آموزش جمعی ندارد و باید سیستم آموزش و پرورش، برخلاف سیستم غربی، سیستمی متمرکز و جمعی باشد و در مرحله هایی مثل مراحل ابتدایی آموزش های خانگی را راه اندازی کند و از ظرفیت های زنان متعهد، با سواد و آموزش دیده کشور استفاده شود.

استاد حوزه علمیه یکی دیگر از معایب سیستم آموزش و پرورش غربی را این گونه بیان کرد که تربیت در سیستم آموزش و پرورش غربی کاملاً از آموزش جدا شده است؛ در حالی که باید کاری کرد که آموزش از تربیت جدا نشود؛ چرا که کسی که می خواهد دانش آموز را آموزش دهد باید تربیت را مقدم و یا حداقل همراه با آموزش قرار دهد.

آیت الله اراکی مسئله ارتباط بین مدرسه و خانواده را یکی از ملزومات سند تحول دانست و اظهار داشت: مدرسه نمی تواند به مسئولیت خود نسبت به دانش آموز در وقتی که در خانه هستند بی تفاوت باشد و لازم است مشخص کند که دانش آموز در خانه چه وضعیتی دارد و چگونه آموزش می بیند و می بایست آموزش و پرورش در این باره آموزش های لازم را ارائه کند.

وی در ادامه مهارت افزایی را یکی از وظایف آموزش و پرورش دانست و خاطر نشان کرد: از قدیم الایّام نیز مسئله مهارت یکی از ملزومات فرهنگ دینی ما بوده است و داستان های فراوانی از نافع نبودن علمِ بدون هنر، برای ما گفته شده است و به همین خاطر ضرورت دارد تا در آموزش و پرورش که دوره طلایی تربیت دانش آموزان است، مهارت افزایی های لازم و ایجاد هنر در آنان از همان اوایل پیگیری و دنبال شود.

آیت الله اراکی یکی از مشکلات امروز دانش آموزان را موضوع امتحانات و تعدد برگزاری آنها دانست و اظهار داشت: بحث امتحانات دانش آموزان در سیستم کنونی آموزش و پرورش به گونه‌ای است که رغبت به درس در دانش آموزان را کم می‌کند و نوعی دل زدگی از درس و بحث را برای آنان ایجاد می‌کند؛ درحالی که برای برخی از مراحل، مثل مراحل ابتدایی، اصلاً گرفتن امتحان از دانش آموزان لازم نیست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پایان، آموزش مهارت زندگی برای دانش آموزان را نیز از وظایف آموزش و پرورش در کشور دانست و اظهار داشت: باید بنیادهای سیستم موجود را با دقت کامل مورد بررسی قرار دهیم که آیا سیستم کنونی آموزش و پرورش کشور تا چه حد می تواند تحول آفرین باشد و آیا می تواند فردی در تراز انقلاب اسلامی تحویل جامعه دهد.

ارسال نظرات