۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۷۱۰۰۲۶
مدیر جامعه الزهرا مطرح کرد؛

پژوهش؛ لازمه نوآوری و تحول / موازی کاری از آسیب های جدی پژوهش در حوزه

پژوهش؛ لازمه نوآوری و تحول / موازی کاری از آسیب های جدی پژوهش در حوزه
برقعی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: یکی از آسیب‌های موجود در حوزه‌های علمیه در بخش پژوهش، موازی کاری و انجام تحقیقات تکراری است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، خانم زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا(س) در آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان پنجمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه قم که قبل از ظهر امروز به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تبریک به برگزیدگان جشنواره علامه حلی و با اشاره به این‌که دین اسلام برای پژوهش اهمیت وافری قائل است و مداد علما را برتر از خون شهیدان می‌داند اظهار داشت: طلاب علوم دینی وظیفه سنگینی را بر عهده دارند و یکی از آن وظایف تبلیغ و ترویج معارف اسلامی و دین مبین اسلام است.

وی در ادامه افزود: یکی از راه‌هایی که می‌توان هویت فرهنگی را حفظ کرده و معارف اسلامی را در جهان گسترش داد، انجام پژوهش و کارهای تحقیقاتی با استانداردهای مناسب است تا از این طریق بتوان معارف اسلامی را به کشورهای دیگر نیز صادر کرد.

مدیر جامعه الزهرا(س) لازمه نوآوری و تحول در هر علمی را تحقیق و پژوهش دانست و گفت: در حوزه علمیه برای دستیابی به اهداف بلند باید به این مساله توجه ویژه شود، درحالی‌که اهتمام به پژوهشگران، پذیرش طرح‌های پژوهشی، پرورش محققان جوان، هموار کردن مسیر برای محققین زبده و زبردست از جمله مسائلی است که متأسفانه کمبود آن همچنان در حوزه محسوس است.

برقعی با اشاره به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر مشاهده برخی موازی کاری های پژوهشی در برخی از ارگان های حوزوی و اهمیت بالای پژوهش در حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های موجود در حوزه‌های علمیه در بخش پژوهش، موازی کاری و انجام تحقیقات تکراری است؛ درحالی که نباید این گونه باشد.

وی ادامه داد: گاهی مشاهده می شود که بسیاری از پژوهش‌های انجام‌شده در بخشی از حوزه های علمیه، توسط بخش‌های دیگر حوزه نیز انجام می‌شود؛ درحالی‌که تمرکز روی مباحثی که کمبود آن در جامعه احساس می‌شود یکی از مهم‌ترین مسائلی است که متوالیان حوزوی در امر پژوهش باید به آن توجه داشته باشند.

مدیر جامعه الزهرا(س) نقش مدیریت حوزه های علمیه را در برطرف کردن ضعف موازی کاری پژوهش، نقش موثری خواند و خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی موازی کاری را نوعی اسراف و حرام می دانند و لازم است هر چه زودتر به این نقطه ضعف پژوهشی حوزه های علمیه پایان داده شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه اظهار داشت: امروزه رویکرد به پژوهش در میان متصدیان، اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه نه‌تنها انفعالی نیست؛ بلکه در مواجهه با آن سعی در فراهم کردن همه ابزار و لوازم تحقق آن به وجود آمده است.

مدیر جامعه الزهرا(س) ابراز کرد: بر رویکرد ضرورت انگارانه و مواجهه فعال با پژوهش در حوزه‌های علمیه تأکید دارم، آنچه تاکنون با مجاهدت‌های متصدیان، طلاب، پژوهشگران و اساتید رقم خورده ستودنی است اما کافی نیست و می‌توان گفت هنوز هم پژوهش در حوزه منزوی بوده و طلاب جوان از لذت پژوهش بهره‌مند نشده‌اند.

برقعی استاد محوری در آموزش مهارت پژوهش و هدایت علمی طلاب توسط اساتید پژوهشگر را از اصلی‌ترین فرق مؤثر در تعمیق پژوهش در حوزه‌های علمیه عنوان کرد و اظهار داشت: این فرق در میان قدما تا حال بین اساتیدی بارز بوده است؛ اما بایستی در کنار اهتمام به رویکردهای نوآورانه و خلاقانه شخصی، به یک مدل نظام‌مند در مسیر آموزش طلاب و روش‌های نوین تدریس برای اساتید درآید و در حوزه‌های علمیه تعمیم یابد.

مدیر جامعه الزهرا(س) خاطر نشان کرد: انتخاب موضوع و انتخاب عنوان پژوهشی برای برخی طلاب و دانش‌پژوهان از سخت‌ترین و سنگین‌ترین امور است؛ درحالی‌که اگر ایده خوبی وجود داشته باشد و تبدیل به شبکه موضوعات و عناوین شود هم مشکل دانش‌پژوهان تا حد قابل‌توجهی حل می‌شود و هم‌کاره‌ای تحقیقی به‌صورت مرتبط و معنادار، هر مساله ای را می‌توانند راهگشا باشند.

 

ارسال نظرات