۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۷۱۰۴۲۶
معرفی کتاب؛

فرهنگ‌نامه علمای مجاهد گیلان از مشروطه تا انقلاب اسلام

فرهنگ‌نامه علمای مجاهد گیلان از مشروطه تا انقلاب اسلام
این کتاب دارای ۱۱۰ عکس و سند تاریخی است که بعضی از آنها برای اولین بار منتشر شده اند و حاصل ۳ سال تلاش نویسندگان آن است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جلد اول کتاب «فرهنگ‌نامه علمای مجاهد گیلان از مشروطه تا انقلاب اسلامی» به سفارش موسسه مطالعات مبارزان اسلامی استان گیلان که توسط آقایان میثم عبداللهی و محمد عبداللهی نوشته شده است در 496 صفحه و در قطع وزیری، ۱۰۰۰ نسخه، با جلد گالینگور چاپ و منتشر شده است.

این کتاب دارای ۱۱۰ عکس و سند تاریخی است که بعضی از آنها برای اولین بار منتشر شده اند و می توان گفت این کتاب بعد از کتاب شهید آیت الله خمامی که در سال ۹۳ منتشر شد، حاصل ۳ سال تلاش نویسندگان آن است و به معرفی شخصیت هایی می پردازد که کمتر درباره آنها حرفی زده شده و کمتر شناخته شده هستند.

این کتاب در قالب فرهنگنامه و با ساختاری مشخص به همراه شیوه نامه مخصوص نگارش و ویرایش آن، در ۱۷ مدخل به زندگی ۱۷ نفر از عالمان مجاهد گیلانی پرداخته است؛ نگارش چند مرحله ای مداخل آن به همراه ویرایش دو مرحله ای فنی و محتوایی در کنار تدوین نهایی همه مداخل کتاب و ویرایش املایی و دستوری آن و رفت و برگشت های زیاد در بحث و دفاع در انتهای نگارش یافته، همگی موجب استحکام کار شده و بر غنای آن افزوده است.

هدف از نگارش

غرض از نگارش کتاب فرهنگ‌نامه علمای مجاهد گیلان، هویت بخشی به نسل‌های امروز و آینده، بر مبنای شناخت دقیق و عمیق ابعاد زندگی علمای مجاهد و مبارز گیلانی است که در راستای احیای اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت علیهم السلام گام برداشتند.

کنکاش در مبارزات و فداکاری‌های مردم گیلان و رهبران دینی آنها، با توجه به فقدان منابع مرجع در این موضوع و همچنین نبود انسجام در کتب و محتوای تولید شده پیرامون نهضت‌های اسلامی معاصر در گیلان؛ و علاوه بر آن، مقابله و جلوگیری از تحریف در نقل زندگی و منش متولیان دینی مردم گیلان، تولید این اثر را اجتناب ناپذیر جلوه می کرد؛ اما با تلاش چند ساله تعدادی از محققان و نویسندگان حوزه علمیه قم، اکنون جلد اول از این فرهنگ‌نامه آماده  و منتشر شده است.

فرهنگ‌نامه علمای مجاهد گیلان از مشروطه تا انقلاب اسلام

خصوصیات کتاب

مستند بودن، جامعیت علمی، پرهیز از تساهل، پرهیز از حاشیه‌پردازی بی‌مورد، پای‌بندی به چارچوب و قلمرو موضوع، رعایت چینش منطقی تاریخی، روان‌نویسی، کوتاه‌نگاری، انصاف، دوری از واژگان مبهم، پرهیز از تعریف‌ها و تمجیدهای اضافی و واژه پردازی‌های ادبی و طولانی را می توان از امتیازات این کتاب به شمار آورد.

در پایان کتاب، فهرست های گوناگونی درج شده تا استفاده از آن برای خوانندگان آسان گردد؛ همچنین چکیده ای از محتوای کتاب به سه زبان عربی، انگلیسی و روسی نیز ترجمه شده و در پایان کتاب درج گردیده است.

این کتاب به سبک تراجم‌نویسی (شرح حال نویسی) و با تأکید بر جنبه‌های مجاهدت هر شخصیت، به شرح حال علمای گیلان از مشروطه تا انقلاب اسلامی می‌پردازد و در این جلد صرفا شرح حال بعضی از علمایی که در دوران مشروطه، نهضت جنگل و پهلوی اول، حضور داشتند و تاثیرگذار بودند، پرداخته شده است.

در این جلد به زندگی ۱۷ نفر از علمای مجاهد گیلان پرداخته شده است که این شرح حال‌ها به ترتیب حروف الفبا در کتاب چیده شده اند و به این شرح است:

آیت‌الله شهید آقامیر بحرالعلوم رشتی
میرزاکوچک جنگلی
آیت‌الله شیخ محمدرضا چکوسری
حاج آقابزرگ رشتی
شیخ حسن حسام‌الاسلام
آیت‌الله میرزا محمدرضا حکیمی
آیت‌الله العظمی شهید ملامحمد خمامی
آیت‌الله شیخ محمدباقر رسولی
میرزاخلیل رفیع
آیت‌الله سیدمحمود روحانی
آیت‌الله سید عبدالوهاب صالح ضیابری
آیت‌الله شیخ علی علم‌الهدی
آیت‌الله شهید شیخ علی فومنی
آیت‌الله العظمی ملا عبدالله مازندرانی
آیت‌الله العظمی میرزا محمدعلی مدرس رشتی چهاردهی
آیت‌الله شیخ یوسف نجفی جیلانی
اشرف‌الدین نسیم شمال

ارسال نظرات