۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۷۱۰۴۸۳

آمار تخلفات نمایشگاه کتاب اعلام شد

آمار تخلفات نمایشگاه کتاب اعلام شد
سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ارائه آماری از میزان فروش کتاب در نمایشگاه گفت ۷۴ ناشر متخلف در نمایشگاه رأی گرفتند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا ،علی‌ رمضانی درباره میزان فروش کتاب در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: مجموعا میزان فروش در دو بخش مجازی و حضوری نمایشگاه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است، البته بخشی‌ از میزان فروش در نمایشگاه برآورد فروش است،  بخشی از فروش هم خارج از تراکنش‌هاست؛ پول نقد، کارت به کارت و کارت‌خوان خود افراد که تخلف هم وجود دارد. نمی‌خواهیم برآورد اعلام کنیم؛ مانند تعداد بازدیدکنندگان که این کار را نکردیم. معتقدم اعلام تعداد بازدیدکنندگان کار عبثی است زیرا پایه درستی ندارد و نمی‌شود شمرد. اعلام میزان بازدیدکننده کمکی به ما نمی‌کند.

او با بیان این‌که مجموعا ۷۴ رأی برای ناشران متخلف صادر شده که برخی قطعی و برخی هم قابل تجدیدخواهی هستند، رأی‌های صادرشده را به این ترتیب اعلام کرد: ۱۷ مورد محرومیت از نمایشگاه بین‌المللی کتاب به مدت یک سال، ۲ مورد محرومیت از تسهیلات حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۴ مورد محرومیت از شرکت در نمایشگاه‌های استانی و مجازی که همگی قابل تجدیدخواهی هستند، تعطیلی غرفه به مدت ۱ روز، تعطیلی غرفه به مدت ۳ تا ۵ ساعت، توبیخ کتبی بدون درج در پرونده و توبیخ کتبی با درج در پرونده و اخذ تعهد کتبی.

 قائم‌مقام نمایشگاه کتاب درباره تخلف‌های صورت‌گرفته نیز بیان کرد: ۹ مورد ارائه و فروش سایر ناشرین، ۷ مورد ارائه و فروش کتاب‌هایی که بیش از ۴ سال از انتشار آن‌ها گذشته، ۱۵ مورد  ارائه فروش کتاب‌های غیرمجاز،  ۷ مورد رعایت نکردن حجاب و شئونات اسلامی، ۲ مورد تعرض به فضای خارج از غرفه، ۳ مورد ارائه فروش کالای غیر از کتاب، ۱۱ مورد استفاده نکردن از دستگاه کارتخوان، ۶ مورد ارائه و فروش کتاب‌های غیرمرتبط با موضوع سالن، ۳ مورد بر هم زدن نظم عمومی، ۳ مورد تاخیر در بازگشایی غرفه، ۳ مورد تحویل نگرفتن غرفه، رعایت نکردن حداقل یا حداکثر تخفیف تعیین‌شده،  رعایت نکردن ضوابط و مقررات مندرج در آیین‌نامه، ارسال نشدن کتاب‌های فروخته‌شده در مهلت مقرر و  ارائه فروش کتاب‌هایی که عرضه آن‌ها در نمایشگاه توسط مرجع نظارتی مربوط به بخش ناشران خارجی ممنوع اعلام شده است.

به گفته او، مجموعا ۴۸ هزار تماس با مرکز پاسخ‌گویی و اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب گرفته شده که از این میزان ۳۸ هزار تماس ورودی و ۱۰ هزار تماس خروجی بوده است که رضایتمندی از تماس‌ها براساس امتیازدهی تماس‌گیرندگان ۸۴ درصد خیلی خوب، ۵ درصد خوب، ۳ درصد متوسط و الباقی ضعیف بوده است.

نمایشگاه حضوری کتاب تهران روزِ شنبه سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به پایان رسید و بخش مجازی هم امروز در سامانه ketab.ir تمام می‌شود.

ارسال نظرات