۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
کد خبر: ۷۱۱۰۰۷

مرگ انسانیت در لانه عنکبوت‌ها

مرگ انسانیت در لانه عنکبوت‌ها
زمانی که زدودن قداست‌ها تبدیل به یک گزاره تکراری و جشنواره‌های ظاهرا هنری تبدیل به بستری جهت تحقق این عادی سازی و ساده انگاری شود، مراحل بعدی نبرد دشمنان آغاز خواهد شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نوشت: اکران فیلم ضددینی و موهن «عنکبوت مقدس» منجر به خشم محبین اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در نقاط مختلف دنیا شده است. سیاه نمایی‌های عامدانه و القای عقب ماندگی ذاتی کشورعزیزمان در این اثر موهن، در تضاد با واقعیات عجین شده با تار و پود جامعه ایرانی و فرهنگ غنی و پویای اسلامی و ایرانی ما دارد. در این میان، وهن حرم امام هشتم شیعیان حضرت امام رضا علیه‌السلام که مضجع نورانی ایشان حریم امن و تکیه گاه آرامش بخش میلیون‌ها نفر در جهان است، گناهی نابخشودنی و غیرقابل گذشت محسوب می‌شود. به عبارت بهتر، حمایت همه جانبه تبلیغاتی، رسانه‌ای و سیاسی دشمنان این فیلم، اثبات‌کننده مرگ انسانیت و اخلاق در لانه سست و بی‌بنیان عنکبوت‌های واقعی است!

در اینجا «طرح دقیق صورت مسأله» به ما کمک می‌کند تا بازی دشمنان را بر اساس واقع‌بینی مورد رصد و تحلیل قرار دهیم. صورت ماجرا این است که در دنیای امروز، هر اثر هنری یا فرهنگی در خلاء قابلیت تفسیر ندارد. هر یک از این آثار، منبعث از یک دیدگاه و حاوی یک پیام هستند. در اینجا، باید میان «دسته‌بندی ظاهری پیام» و «ماهیت پیام» تفکیکی اصولی قائل شد؛ به نحوی که پیام واقعی خلق کنندگان این اثر، در معرض دید و قضاوت مخاطبان عمومی قرار گیرد. ماهیت فیلم موهن عنکبوت مقدس و اهداف خلق این اثر نیز بر اساس همین قاعده قابل فحص و بررسی است. توهین به حریم و پیروان ائمه معصومین علیهم السلام، القای عقب ماندگی ذاتی در جامعه ایران، همسنگ و هم تراز قرار دادن واژگان «قدسیت» با «انفعال» و «جزمیت» و در مقابل تبدیل شیطان پرستی و خداناباوری به یک ارزش، جملگی قطعات پازلی هستند که از چینش آنها در کنار یکدیگر، می‌توان تصور نهایی را استخراج کرد. خلق کنندگان این اثر، تلاش کردند این تصویر زننده را در بسته‌ای ظاهرا هنری خلق کرده و با حمایت برگزارکنندگان جشنواره کن به آن پر و بال دهند.

رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته و اخیر، بر مقولاتی مانند تعریف و ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، صیات از الگوواره‌ها و خطوط قرمز فرهنگی کشور، بسط گفتمان مقاومت و جهاد تبیین در تمام این عرصه‌ها تاکید فرموده‌اند. آنچه امسال در جشنواره کن گذشت، هرگز پرده‌برداری از یک فیلم یا اثر هنری نبود، بلکه پرده‌برداری از جنگ تمام عیار و گفتمانی دشمنان علیه فرهنگ اصیل و غنی اسلامی و ایرانی ماست. آثار جنگ فرهنگی یا شبیخون فرهنگی، به مراتب گسترده‌تر از جنگ نظامی یا جنگ اقتصادی است. در جنگ فرهنگی، باورها و بنیان‌ها هدف قرار داده می‌شود و ثوابت فکری و فطری انسان در معرض تهدید قرار می‌گیرد. انهدام باورها، در آینده روی راهبردها، روش‌ها، ابزارها و تاکتیک‌های ما در هر گونه نبردی با دشمنان اثر سوء گذاشته و کشور را تهی از قدرت خود می‌سازد.

زمانی که زدودن قداست‌ها تبدیل به یک گزاره تکراری شود و جشنواره‌های ظاهرا هنری تبدیل به بستری جهت تحقق این عادی سازی و ساده انگاری شود، مراحل بعدی نبرد دشمنان آغاز خواهد شد. آنچه دشمنان را در همین مرحله متوقف و زمینگیر می‌سازد، رصد آگاهانه نقشه عملیاتی آنها و تجدید بیعت با ثوابت مقدس و خطوط قرمز تغییرناپذیر دینی و گفتمانی ماست. به لطف خداوند و به برکت خون شهدای انقلاب از ابتدا تاکنون، منظومه گفتمانی و فرهنگی تبلوریافته در کشورمان به اندازه‌ای پویاست که هم در عرصه آفندی و هم در عرصه پدافندی همواره بهترین ابزارها و مجاری را در رصد و مواجهه با دشمنان کشف و احصاء می‌کند.

در این معادله، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان نقطه ثقل و گرانیگاه دیپلماسی فرهنگی کشور از هیچ گونه کوششی برای ایجاد اتصال و پیوند اجزای نبرد گفتمانی و تبلیغاتی در مواجهه با دشمنان فروگذار نکرده و این مسیر مقدس را تا پیروزی نهایی ادامه خواهد داد. محکومیت یک اقدام ضدفرهنگی و ضددینی، حداقلی‌ترین جزء این نبرد است و قطعا در گام‌های بعدی، شاهد برداشته شدن گام‌های نهان و آشکار مختلفی در صیانت از حریم مقدس مذهبی و گفتمانی کشور خواهیم بود. خاکریزها، تاکتیک‌ها و سلاح‌هایی که در عرصه جهاد تبیین در برابر دشمنان و به برکت گفتمان غالب دینی و فرهنگی کشور به کار گرفته خواهند شد، قطعا مولد یک پیروزی تعیین‌کننده و گوارا برای نظام و ملت عزیزمان خواهد بود. ان‌شاءالله.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات