۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۷۱۱۲۱۴

پیزای، مؤسسه ای در واتیکان ویژه تعامل و فعالیت در دنیای اسلام

پیزای، مؤسسه ای در واتیکان ویژه تعامل و فعالیت در دنیای اسلام
آیت الله اعرافی و هیئت همراه از موسسه مطالعات اسلامی - عربی پیزای بازدید و با پدر دیگو رومان سارتیو کوکارلا، رئیس و تنی چند از اساتید موسسه ملاقات و گفت‌وگو کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی و هیئت همراه از موسسه مطالعات اسلامی عربی پیزای بازدید و با پدر دیگو رومان سارتیو کوکارلا، رییس و تنی چند از اساتید موسسه ملاقات و گفت‌وگو کردند.

مدیر حوزه های علمیه در این دیدار ضمن اشاره به پیشرفت های علمی-فناوری ایران علیرغم همه تنگناها و تحریم ها، به تحوّلات علوم انسانی و علوم پایه، فنّی مهندسی و پزشکی اشاره کرد و به ویژه در حوزه علوم اسلامی، تحوّلات فکری، معرفتی و فلسفی حوزه های علمیه و ظرفیت عقلانی معارف شیعه را تبیین نمود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، رویکرد مطالعات تطبیقی و مطالعات بین الادیانی حوزه های علمیه را یکی از عرصه های مهم تحوّلی حوزه های علمیه برشمرد و به ویژه بر گسترش تعاملات و مطالعات اسلام و مسیحیت، تأکید کرد.

آیت الله اعرافی در پایان پیشنهادهای ذیل را جهت عملیاتی شدن تعاملات فیمابین ارائه نمود:

۱. تبادل سرفصل ها و منابع مطالعاتی رشته های بین الادیانی و نیز عرصه های تخصّصی مورد علاقه طرفین و آمادگی برای طرّاحی و اجرای رشته ها و قلمروهای جدید مطالعاتی؛

۲. طرّاحی و اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک و ترجمه و انتشار آن از سوی طرفین؛

۳. همکاری در تدوین و انتشار مجلّات و پایان نامه ها؛

۴. همکاری در معرفی، بازنمائی و نقد و ارزیابی دستاوردها و محصولات جدید علمی برگزیده طرفین؛

۵. همکاری در انجام پروژه ها و اقدامات مشترک در جهت حلّ چالش های انسان معاصر و جهت گیری به سمت دستیابی به نظریه های علمی مشترک؛

۶. تبادل استاد و دانشجو و ارائه خدمات و فرصت های مطالعاتی و پژوهشی.

رئیس مؤسسه مطالعات اسلامی عربی نیز ضمن ارائه گزارشی از موسسه و ظرفیت های آموزشی پژوهشی آن، از پیشنهادهای مدیر حوزه استقبال نمود و مقرّر گردید نمایندگانی از دو طرف با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان، عملیاتی سازی این موارد را پیگیری نمایند.

هیئت اعزامی حوزه های علمیه علاوه بر تشریح رشته ها و ظرفیت های علمی پژوهشی حوزه، مجموعه ای از نرم افزارهای مرکز تحقیقات کامپیوتری نور از جمله جامع التفاسیر، جامع الأحادیث، جامع فقه اهل بیت علیهم السلام به همراه دیگر نرم افزارهای حاوی کتب اسلامی را به کتابخانه مؤسسه اهداء نمود که با استقبال گرم و همراه با امتنان مدیران مؤسسه همراه شد.

لازم به ذکر است که مؤسسه مطالعات عربی اسلامی پیزای، مجموعه ای علمی آموزشی است که اساتید، مبلّغان و محقّقان مسیحی که جهت تعامل و فعالیت در دنیای اسلام تربیت می شوند را آموزش می دهد. این مؤسسه با دانشگاه هایی از دنیای اسلام و نیز اروپا و امریکا همکاری داشته و برخی از طلّاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز سابقه حضور و تدریس در این مؤسسه را دارا می باشند. همچنین از شرایط تحصیل در این مؤسسه، فراگیری زبان عربی است./۹۸۸/

ارسال نظرات