۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۷۱۱۴۵۵
ردای سرخ(۹)؛

شهید نواب صفوی؛ از تأسیس فدائیان اسلام تا منشور حکومت اسلامی

شهید نواب صفوی؛ از تأسیس فدائیان اسلام تا منشور حکومت اسلامی
سید مجتبی نواب با آزادی از زندان به فکر تشکیل گروه فدائیان اسلام افتاد تا به وسیله آن با عناصر فاسد در جامعه به مبارزه برخیزد

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سال ۱۳۰۳ هجری شمسی است آفتاب در پس ابر های سیاه ستم آخرین نفس های خود را می کشد، نور کم سوی به زمین می رسد و پاها در بند است، دست ها رهایی ندارند و فریادها در گلو خفه می شوند، ناگاه صدای کودکی در فضای خانه می پیچد ستاره‌ای به خانه کوچک سید جواد قدم می دهد و نوای آسمانی دعا بر زبان پدر جاری می شود.

آقا سید جواد میرلوحی نام فرزند را سید مجتبی می گذارند تا در لحظه لحظه زندگی بیاد خاندان پیامبر باشد.
سید مجتبی هنوز سالیانی اندک با دنیای خردسالی فاصله گرفته بود سوره های کوتاه قران را به تشویق پدر و مادر خویش حفظ می کرد و با پدر روحانی خود در مجالس پر نور قرائت قران شرکت فعال داشت هفت ساله شد و راهی دبستان گردید و پس از اتمام دوره ابتدایی در مدرسه حکیم نظامی وارد مدرسه صنعتی آلمانی‌ها گردید.

با رحلت پدر سید محمد نواب صفوی دایی سید مجتبی سرپرستی خانواده ایشان را برعهده گرفت سید مجتبی عشق و علاقه زیادی به دروس اسلامی داشت و مایل بود به دروس حوزه بپردازد اما دایی وی که سرپرستی او را بر عهده گرفته بود و خود قاضی دادگستری بود با سید مخالفت کرد اما او از عقیده خود دست بر نمی داشت، سید مجتبی فراگیری درس های حوزوی را در یکی از مساجد خانی‌آباد آغاز کرد در حالی که همزمان در مدرسه آلمانی ها به دروس جدید مشغول بود.

نوجوانی سید در عصر واقع شده که نظام آموزشی غرب در کشور به صورت نوشدارویی برای پیشرفت به مردم عرضه می‌شد سید مجتبی در یکی از مدارس غربی تحصیل می‌کرد در آن مدرسه چه چیزهایی مطرح بود که با آرمان‌های اسلامی وی سازگار نیست.

مهاجر عاشق:

سید مجتبی تجربه های زیادی از زندگی آموخته بود و زندگی مردم آن بسیاری را دیده و با شیوه زندگی آنها آشنا شده بود برای آموزش صحیح اسلام وارد نجفی شد تا بتواند مسیر حرکت خود را در این دنیای رنگارنگ مشخص نماید سید که علوم مقدماتی را در تهران به انجام رسانیده بود در نجف به دنبال اساتید می گشت تا سطوح عالی را از آنها بیاموزد از جمله اساتیدی که وی از آنها فقه و اصول تفسیر قرآن و اصول سیاسی و اعتقادی را آموخت به عالمانی همچون حضرت علامه نستوه آیت الله امینی، حضرت آیت الله العظمی حاج آقا حسین قمی و حضرت آیت الله آقا شیخ محمد تهرانی اشاره کرد.

مبارزات:

نواب صفوی در باشگاه با «هماد آزادگان» متعلق به احمد کسروی جلساتی با او به مناظره و بحث علمی پرداخت اما از آنجایی که گوش شنوایی برای کسروی نمانده بود برای شاگرد مکتب توحید مسئله ارتداد و مسلمان شد و به فکر مقابله با این عنصر فاسد افتاد و کسری را در میدان حشمت الدوله هدف گلوله قرار داد اما به سبب فرسودگی اسلحه موفقیت حاصل نشد نواب به زندان افتاد علمای ایران و نجف پاسدار آزادی او شدند و ایشان بعد از دوماه آزاد شد.

سید مجتبی نواب با آزادی از زندان به فکر تشکیل گروه فدائیان اسلام افتاد تا به وسیله آن با عناصر فاسد در جامعه به مبارزه برخیزد او با انتشار اعلامیه موجودیت فداییان اسلام را اعلام داشت.

منشور حکومت اسلامی:

نواب صفوی با تالیف کتاب جامعه و حکومت اسلامی و انتشار آن در آبان سال ۱۳۲۹ روش صحیح حاکمیت را بیان کرد او معتقد بود جز با حرکت ریشه‌ای و تقویت فرهنگ اصیل اسلامی در جامعه با استکبار جهانی نمی توان مقابله کرد.

نواب صفوی در راستای نیل به حکومت اسلامی و استقرار مدینه قرآنی غدیر گام برمی‌داشت و خود را به قالب‌های نظام مشروطه محدود نمیساخت.

نماز عشق:

۲۵ دی ماه ۱۳۰۴ بیدادگاه دژخیم به سید مجتبی نواب صفوی و سیار فداکارش حکم اعدام داد، آنان در ۲۷ همان ماه مطابق با سالگرد شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که خیلی شهدا پیوستند.

نواب هنگام شهادت در لحظه های آخر حیات با لحنی دلنواز آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کرد و بانگ اذان سر داد و نزدیک های طلوع فجر به آسمانیان پیوست.

ارسال نظرات