۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۷۱۱۶۵۴

راه حلی برای کنترل بازار اجاره ها از سوی کارشناس اقتصاد

راه حلی برای کنترل بازار اجاره ها از سوی کارشناس اقتصاد
در حالی رئیس‌جمهوری بر ساماندهی بازار اجاره مسکن تاکید کرده که یک کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید تنها راه کنترل بازار اجاره ساخت "مسکن استیجاری در استطاعت" است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله رئیسی  رئیس‌جمهوری دیروز در جلسه هیئت دولت با اشاره به فرارسیدن فصل تابستان و موعد جابجایی‌ها بر لزوم نظارت وزارت راه و شهرسازی بر بازار مسکن  تاکید کرد و گفت: دولت باید علاوه بر تدبیر برای سامان دادن نرخ اجاره‌بها، اجازه ندهد سوداگران بازار مسکن را متلاطم و موجبات نگرانی مردم را فراهم کنند.

در زمان حاضر وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی بازار مسکن 2 برنامه برای نظارت بخش مسکن را در دست اجرا دارد؛ تعیین سقف افزایش نرخ قراردادهای اجاره و پرداخت وام ودیعه 100، 70 و 40 میلیون تومانی. مورد اول که در دولت قبل هم به‌عنوان یک راهکار برای حمایت از قشر مستأجران اجرا شد چندان نتیجه‌بخش نبود. گواه این ادعا نیز گزارش رسمی مرکز آمار ایران از افزایش حدود 51 درصدی نرخ اجاره قراردادهای تمدیدی در سال  زمستان سال گذشته بود.

در مورد دوم نیز امسال با توجه به سود 18 درصدی تسهیلات کمک ودیعه مسکن، خیلی نمی‌توان به اثرگذاری آن در کاهش دغدغه‌های اجاره‌نشین‌ها امیدوار بود. اقساط حدود 2.6 میلیون تومانی در بازپرداخت 5 ساله و سود 52 میلیون تومانی وام مذکور (در تهران) به‌گونه‌ای نیست که هر مستأجری توان مالی برای پرداخت آنرا داشته باشد.

اما راهکار چیست؟ کارشناسان مسکن سال‌هاست تاکید می‌کنند کنترل بازار اجاره مسکن با برنامه‌ریزی و در یک بازه 1.5 تا 2 ساله محقق می‌شود. در این راستا کارشناس اقتصاد مسکن و نویسنده طرح جامع مسکن مهم‌ترین مشکل دولت‌ها را "الان چه کار کنیم" برای بازار اجاره مسکن می‌داند.

فردین یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان این‌که مشکل ما این است که دولت‌ها نمی‌آیند برنامه‌ای را برای بازار اجاره مسکن اجرا کنند که 2 سال دیگر جواب می‌دهد، افزود: در دولت قبل هم نیز این نگاه را داشتیم که می‌خواستند "الان" بازار اجاره مسکن را کنترل کنند، اما شکست خوردند.

وی با اشاره به این‌که بارها در جلسه با مسئولان دولت قبل اعلام کردیم اجاره مسکن به یک مسئله تبدیل خواهد شد، تصریح کرد: سال 92 با دولتی‌ها بحث می‌کردیم و می‌گفتیم باید به فکر بازار اجاره باشید، وضعیت این بخش رو به وخامت است. اما متاسفانه به هشدارهای ما توجه نشد.

کارشناس اقتصاد مسکن در ادامه با تاکید بر این‌که بازار اجاره مسکن نه با تعیین سقف افزایش نرخ کنترل می‌شود نه با دستور، اضافه کرد: نمی‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که امروز تصمیمی برای بازار اجاره مسکن بگیریم و 2 ماه دیگر جواب بدهد.

یزدانی با اشاره به این‌که تنها راه کنترل بازار اجاره مسکن و حمایت از مستأجران "تولید و عرضه واحدهای استیجاری در استطاعت" است، بیان کرد: این برنامه را در طرح جامع مسکن پیش‌بینی کرده‌ بودیم. با توجه به وضعیت بد بازار اجاره پیشنهاد بنده به دولت سیزدهم این است که در اسرع وقت نسبت به احداث مساکن استیجاری اقدام کند.

وی توضیح داد: دولت می‌تواند در قالب نهضت ملی مسکن بخشی از واحدها را در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری در استطاعات به مساکن استیجاری اختصاص دهد.

وی گفت: بهترین راهکار و سریع‌ترین مسیر برای کنترل بازار مسکن حرکت به سمت مسکن استیجاری در استطاعت در نهضت ملی مسکن است. حتی اگر 10 درصد از واحدهای این طرح  را به این نوع مسکن اختصاص دهیم شاهد تاثیر بسیار زیادی در ساماندهی بازار اجاره مسکن خواهیم بود.

وی بیان کرد: در قالب این طرح واحدهای کوچک متراژ ساخته و در اختیار مستأجران قرار می‌گیرد. در این صورت اجاره‌نشین‌ها دیگر از هزینه‌های معیشت خود کم نکرده و آن را به تامین مسکن اختصاص نمی‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات