۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۷۱۲۰۸۳

انتخابات سرنوشت ساز در پارلمان فرانسه

انتخابات سرنوشت ساز در پارلمان فرانسه
ائتلاف میانه‌روی "ماکرون" در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه با فاصله بسیار کم از ائتلاف چپگرای رقیب جلو افتاد و حالا باید منتظر بماند و ببیند که آیا در دور دوم می‌تواند اکثریت پارلمانی را به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روز گذشته (یکشنبه) اولین دور انتخابات پارلمانی فرانسه برگزار شد و نتایج اولیه این انتخابات نشان می‌دهد که ائتلاف ماکرون با فاصله بسیار کم از ائتلاف رقیب پیشی گرفت و همچنان باید به دور دوم انتخابات چشم بدوزد تا مشخص شود که آیا اکثریت را در پارلمان برای پیشبرد طرح‌های اصلاحی خود در دوم ریاست‌جمهوری کسب خواهد کرد.

به‌نوشته ان‌تی‌وی آلمان، در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه، رقابتی بسیار نزدیک بین ائتلاف مرکزی انتخاباتی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و ائتلاف چپگرای NUPES شکل گرفت.

براساس نتایج اعلام‌شده ائتلاف ماکرون با کسب 25.7 درصد آراء تنها 0.09 درصد از ائتلاف چپ که 25.66 درصد آراء را کسب کرد جلو افتاد.

به این ترتیب چند هفته پس از انتخاب مجدد امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در انتخابات ریاست‌جمهوری، فرانسوی‌ها پارلمان جدیدی را با 577 کرسی انتخاب کردند. در دور اول رأی‌گیری برای مجلس شورای ملی، نامزدی که بیش از 50 درصد آرا را در حوزه انتخابیه خود کسب کند، پیروز می‌شود.

در مواردی که این‌طور نیست، همه نامزدهایی که بیش از 12.5 درصد آرا را به دست آورده‌اند، باید یکشنبه آینده با دومین رأی‌گیری روبه‌رو شوند.

ماکرون می‌خواهد بار دیگر اکثریت پارلمان را به دست آورد، در غیر این صورت مجبور به تعیین دولتی با نخست‌وزیری از اردوگاه مخالف خواهد بود.

بااین‌همه الیزابت بورن، نخست وزیر فعلی فرانسه، مخالفان را بدون فرصت می‌بیند. وی همچنین درباره تقویت چپ‌ها هشدار داده و در این باره گفته است: ما نمی‌توانیم خطر بی‌ثباتی را بپذیریم.

ژان لوک ملانشون، رهبر ائتلاف حزب چپ NUPES متشکل از کمونیست‌ها، سبزها و سوسیالیست‌ها نتیجه دور اول انتخابات را شکست آشکار امانوئل ماکرون دانسته گفت: حزب رئیس جمهور در دور اول شکست خورده است.

ملانشون از شهروندان خواست یکشنبه آینده پای صندوق‌های رأی بروند تا قطعاً طرح مرگبار اکثریت آقای ماکرون را رد کنند.

دور دوم انتخابات پارلمانی یکشنبه آینده برگزار می‌شود.

روشن است که در پایان دور دوم انتخابات، ائتلاف طرفداران مکرون اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را کسب خواهد کرد، اما معلوم نیست که شمار این کرسی‌ها به اکثریت مطلق، یعنی 289 برسد.

در صورتی که در دوم انتخابات، ائتلاف ماکرون به اکثریت مطلق دست یابد، دست وی برای اجرای برنامه‌هایش باز خواهد بود، در غیر این صورت، جناح حاکم باید منتظر روزهای سخت‌تری باشد.

شبکه سی‌ان‌ان درباره این انتخابات نوشت، دور دوم انتخابات برای 19 ژوئن برنامه‌ریزی شده است، و تحلیلگران معتقدند که حزب ماکرون ممکن است به اکثریت 289 کرسی دست نیابد که در این صورت ماکرون اولین رئیس جمهور فرانسه خواهد بود که از زمان اصلاحات انتخاباتی در سال 2000 اکثریت پارلمانی را به دست نمی‌آورد.

ارسال نظرات