۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۷۱۲۴۶۵

در سرود «سلام فرمانده» یک برکت و اخلاصی وجود دارد

در سرود «سلام فرمانده» یک برکت و اخلاصی وجود دارد
نشست تخصصی تحلیل ابعاد اجتماعی، رسانه‌ای و بین‌المللی سرود «سلام فرمانده» صبح روز گذشته در تالار شهید مهندس دانشگاه صداوسیما برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، در ابتدای این مراسم نماهنگ سلام فرمانده که در ورزشگاه آزادی توسط خانواده‌های ایرانی اجرا شد، برای مدعوین به نمایش درآمد. سپس خجسته در این باره گفت: من فکر می‌کنم سلام فرمانده یکی از غیررسمی‌ترین سلام‌هاست که البته تا این حد مورد توجه قرار گرفته و به دل همه نشسته است. چون سلام‌ها معمولا نظم خاصی دارند که این سلام ندارد.

عبدا... بیچرانلو درباره این سرود گفت: خیلی از مفاهیم برایمان تبیین روشنی نشده و به همین دلیل از آن‌ها به صورت انتقادی استفاده می‌شود. در فضای آموزشی پژوهشی به اندازه کافی درباره فرهنگ عامه‌پسند هنوز بحث نشده‌است.

وی در ادامه با ذکر مثال‌هایی ازجمله استفاده نادرست از کلمه سلبریتی در بعضی مواقع نیز افزود: یک اثر در جهت تقویت گفتمان انقلاب اسلامی که مفاهیم ارزشمندی در آن وجود دارد ساخته شده‌است. ازجمله مفاهیمی، چون ولایت‌پذیری، انتظار فعال فرج، ارج نهادن به فرهنگ شهامت و ایثار، وطن‌دوستی، استثمار ستیزی و....
وقتی چنین اثری در ترویج چنین مفاهیمی عمل می‌کند، هر گفتمانی که خودشان را متضاد با این گفتمان می‌داند طبیعی است که ناراحت شود و موضع بگیرد و آثار ضد آن را منتشر کند و پیامد‌هایی از این دست داشته باشد. بیچرانلو همچنین توضیح داد: اساسا ویژگی موسیقی عامه‌پسند این است که موج ایجاد می‌کند. شما دقت کنید مثلا خواننده‌هایی، چون حامد همایون، بهنام بانی، و... موسیقی عامه‌پسند داشتند و به یک موج تبدیل شدند، اما کارکرد این سرود نباید به موج تبدیل شود. گفتمان انقلاب باید پایدار باشد. خجسته در تکمیل گفته‌های بیچرانلو افزود: ما در دوران جنگ هم از این نمونه‌ها داشتیم. مثل:‌ای لشگر صاحب زمان آماده باش یا بعد از فتح خرمشهر ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته... این اواخر هم کار خوبی درباره افتتاح ساختمان پلاسکو انجام شد البته توسعه پیدا نکرد، اما گسترش این سرود در داخل و خارج از کشور آن را به پدیده تبدیل کرده است.

برکتی درون این سرود هست

سیدبشیر حسینی در بخشی از این مراسم گفت: هنوز فکر می‌کنم، هر چقدر راجع به این پدیده توجیهاتی برایش می‌آوریم و وقتی با ویژگی‌های سرود از باب محتوا وارد می‌شویم، «جز حیرتم نیفزود» بهترین تحلیل است. بعضی از دوستان در تحلیل‌ها متوسل به واژه‌هایی مثل اخلاص می‌شوند و می‌گویند در این اثر اخلاصی هست که باعث موفقیتش شده است. من اخلاص‌سنج ندارم. می‌دانم در این کار یک برکتی ایجاد شده، اما نمی‌دانم ریشه‌اش بر اخلاص است یا نه. وی ادامه داد: این شعر به گونه‌ای بوده که ایراد‌هایی داشته. من بالغ بر ۵۰۰ یادداشت درباره این اثر مطالعه کردم، ولی هنوز تحلیل پسینی که برای خودم اقناعی باشد ندیدم و خودم هم تحلیل جامعی ندارم. حسینی افزود: ۱۰روز قبل از برگزاری برنامه وقتی این ایده مطرح شد که صدهزار نفر یک جا جمع شوند، همه مخالف بودند و می‌گفتند ورزشگاه پر نمی‌شود. حسینی اجرای این سرود در ورزشگاه آزادی را لشکرکشی مردم علیه دشمنان مردم خواند و گفت: در فضاسازی رسانه‌های معاند می‌گفتند این سرود بازنمایی مرثیه و عزا و ماتم است. بعد از اجرای ورزشگاه آزادی گفتند این سرود شاد است و جشن سلام فرمانده برگزار شده است. دشمنان از این فضا به زجر آمدند..
مخاطب این سرود، خانواده است

در بخشی از این نشست، کلیپی از بچه‌های افغانستان، هندوستان، روسیه، پاکستان و نیجریه پخش شد که این سرود توسط بچه‌ها اجرا شده است. مرتضی روحانی نیز در این نشست گفت: «در آغاز انقلاب اسلامی جریان حجتیه و در نقطه مقابل جریان انقلابی را داشتیم. سرود سلام فرمانده ضرب عاشورا در انتظار را برای ما به همراه می‌آورد. محتوای این سرود می‌گوید یک امام زمانی داریم که اصحابی دارد و ما می‌خواهیم به عنوان اصحاب عمل کنیم.»

وی این سرود را صرفا برای مخاطب کودک ندانست و افزود: «سرود سلام فرمانده برای یک خانواده است و مضامین برای دهه ۶۰ معنا دارد. من مخاطب شعر را کودک هفت‌ساله نمی‌دانم. والدین دهه شصتی بیشتر از بچه‌ها ترانه را درک می‌کنند.»

در انتها نیز میثم مهدیار گفت: «قبل از این‌که سریال‌های ترکیه‌ای و کره‌ای دنیا را بگیرد، ما سریالی تولید کردیم که مهم‌ترین اثر هنری ما بود. سریال «یوسف پیامبر» که بیش از ۴۰ کشور به زبان‌های مختلف آن را پخش کردند، اما هیچ وقت راجع به این ظرفیت صحبت نکردیم. ما همواره درباره آسیب‌های اجتماعی گفت و شنود کردیم و درباره ظرفیتی که داریم، حرفی نزدیم. در صورتی که به چنین گفتگو‌هایی نیاز داریم. از این رو باید به این ظرفیت‌ها توجه بیشتری کنیم.» وی در پایان هم عنوان کرد: «لایه اصلی پنهان ماجرا را نیاز اجتماعی به یک فرمانده می‌دانم. ما در جامعه امروزی احساس نیاز به یک فرمانده و یک شخصیت کاریزما داریم که این هم یک فرصت است و هم یک تهدید. من فکر می‌کنم اگر آثار سینمایی خوبی برای کودک و نوجوان داشتیم، این سرود تا این حد بین بچه‌ها نمی‌گرفت.» در انتها نیز خجسته ضمن جمع‌بندی صحبت‌های استادان، اشاره کرد که خودش هر بار این سرود را می‌شنود، برایش تازگی دارد و همچنان عنوان پدیده را برای آن به کار برد.

دلیل پدیده شدن این سرود چیست؟
در سرود «سلام فرمانده» یک برکت و اخلاصی وجود دارد.
چرا عامه مردم با آن ارتباط برقرار کردند؟
امروز احساس نیاز به یک فرمانده و یک شخصیت کاریزما داریم.
چه مفاهیمی در این سرود وجود دارد؟
ولایت‌پذیری، انتظار فعال فرج، ارج نهادن به فرهنگ شهامت و ایثار.
ارسال نظرات