۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۷۱۲۶۸۵
رییس جمهور:

روابط تجاری ایران و قزاقستان بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است

روابط تجاری ایران و قزاقستان بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است
آیت‌الله رئیسی گفت: روابط تجاری ایران و قزاقستان در چند ماه اخیر به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته که باید به عدد ۳ میلیارد دلار در روابط تجاری نزدیک شویم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری با قاسم ژومارت توکایف رییس جمهور قزاقستان، اظهار داشت: در سی سال گذشته ما روابط خوبی با کشور همسایه و دوست خود قزاقستان داشتیم اما این روابط کافی نبوده است.

وی افزود: ظرفیت های بسیاری در ایران و قزاقستان وجود دارد که می تواند زمینه ارتقای روابط میان دو کشور را فراهم کند همچنین امضای تفاهمنامه های امروز یا در گذشته نشانه مهمی از اراده دو کشور برای توسعه روابط میان دو کشور است.

رییس جمهور گفت: روابط تجاری میان دو کشور در این چند ماهه اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و سطح این روابط حتما می تواند، بیش از این افزایش پیدا کند و ما می توانیم حجم مبادلات در سطح فعلی را در گام اول تا ۳ میلیارد دلار افزایش دهیم.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: روابط میان دو کشور می تواند در حوزه های صنعت، کشاورزی، انرژی، ترانزیت و نفت و گاز در حد گسترده باشد. زمینه فرهنگی و تمدنی دو کشور ایجاب می کند، تلاش بیشتری برای توسعه فرهنگی دو کشور انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مجموعه مذاکرات امروز زمینه همراهی دو کشور را فراهم کرد،اظهار کرد: ما مصمم هستیم علاوه بر روابط دو جانبه، روابط منطقه‌ای دو کشور را نیز گسترش دهیم. برای مثال همکاری های دو کشور در سازمان های منطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اوراسیا می تواند در منطقه افزایش پیدا کند.

رییس جمهور بیان کرد: برای جمهوری اسلامی ایران همکاری با همسایگان در دریای خزر در اولویت است و قصد افزایش همکاری ها در این زمینه را داریم و علاوه بر همکاری های منطقه ای بنای دو کشور این است که در سازمانهای بین المللی و همکاری های بین المللی گام های برداشته شود.

آیت الله رئیسی با اشاره به موضوع افغانستان، گفت: ما در مسائل منطقه و مسائل جهانی نگاه مشترکی داریم. برای مثال در مورد افغانستان و ضرورت تشکیل دولت فراگیر اشتراک نظر وجود دارد. اتفاق نظر داریم که حضور بیگانگان در منطقه امنیت ساز نیست و مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد. همچنین باور داریم مسئولان منطقه می توانند مسائل منطقه را حل کنند و گره منطقه به دست خود منطقه باز می شود.

وی با تاکید بر اینکه حل مشکلات منطقه و همه مناطق باید توسط مسئولین و مردم آن مناطق صورت گیرد، گفت: حضور بیگانگان در مناطق مختلف بیشتر بر مشکلات آن مناطق می افزاید و کمکی به حل مسائل نخواهد کرد.

رییس جمهور بیان داشت: بار دیگر از رئیس جمهور قزاقستان و هیئت همراه او برای سفر به ایران تشکر می کنم و در راستای دعوت رسمی وی در زمان مناسب به قزاقستان سفر خواهم کرد.

ارسال نظرات