۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۷۱۲۷۰۳

هرگونه کمبود در عرضه سوخت گازوئیل را در خراسان جنوبی تکذیب می‌کنیم

هرگونه کمبود در عرضه سوخت گازوئیل را در خراسان جنوبی تکذیب می‌کنیم
صف‌های شلوغ گازوئیل در بیشتر جایگاه‌های سوخت خراسان جنوبی این روزها شایعاتی را در فضای مجازی از قبیل افزایش قیمت و کمبود سوخت در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، این نخستین بار نیست که تماس‌های گلایه آمیز رانندگان خودروهای سنگین از صف کیلومتری خودروهای سنگین در جایگاه‌های سوخت خراسان جنوبی به دفتر خبرگزاری ارسال می‌شود و تصاویر مختلفی در فضای مجازی منتشر می‌شود، رانندگان ناوگان سنگین از جمله کامیون‌ها بارها از مشکلات مربوط به تامین سوخت مورد نیاز خود در شبکه‌های اجتماعی، فیلم و عکس منتشر کرده‌اند.

شلوغی و صف‌های طولانی گازوییل از هفته‌های گذشته تاکنون به یک خواسته و  تجمع صنفی تبدیل شده و کامیون داران، رانندگان وسایل نقلیه بزرگ، مینی بوس، اتوبوس از وضعیت صف‌های طویل گازوییل و کاهش سهمیه سوخت گلایه‌مند هستند و از رسانه‌ها خواستار پیگیری مشکلات خود هستند.

درحالی از چند هفته گذشته شاهد گلایه کامیون داران خودروهای سنگین نسبت به صف‌های طویل گازوئیل و کاهش سهمیه سوخت هستیم که مسئولان معتقدند سهمیه سوخت کامیون داران کاهش نیافته بلکه بر اساس میزان پیمایش سهمیه واریز می‌شود.

ارسال پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی برخی رانندگان با خبرنگار تسنیم دلیلی شد تا نسبت به انعکاس این مشکل که در حوزه حمل و نقل وجود دارد، اقدام کنیم.

مشکل سوخت و معضل قاچاق سوخت سال‌ها است که در استان‌های شرقی همچنان وجود داشته اما چند وقتی است که صف کشیدن خودروهای سنگین برای دریافت سهمیه گازوئیل حوصله رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی را سربرده و بسیاری از آنها به‌ویژه خودروهای باری که از سایر شهرها به این استان آمده‌اند از این وضعیت گلایه‌مند بوده و خواستار رفع این مشکل هستند.

بسیاری از رانندگان با بیان اینکه در حال حاضر این موضوع در جایگاه‌های سوخت‌گیری در بیرجند حوصله بسیاری از رانندگان را سر برده است گفت: با توجه به کرونا و مشکلات اقتصادی و مالی معطل ماندن در صف‌های گازوئیل باعث می‌شود دیرتر از موعد مقرر  به مقصد برسیم و این موضوع مشکلات را چندین برابر کرده است.

این راننده بیان کرد: برطرف کردن مشکل سوخت‌گیری در گرمای تابستان یکی از درخواست‌های جدی رانندگان است.

یکی  دیگر از رانندگان کامیون با بیان اینکه این مشکل باعث سردرگمی رانندگان شده است اظهار داشت: از عصر روز گذشته که به جایگاهی در بیرجند مراجعه کردم با نازل‌های مانده بر زمین که به نشانه تمام شدن گازوئیل بود روبرو شدم.

وی با اظهار نگرانی از دیر رسیدن به مقصد و عدم تخلیه به موقع بار خود ادامه داد: در حالی که متصدی فروش اعلام کرد تا ساعت 9 گازوئیل تامین خواهد شد با گذشت دو ساعت از آن زمان هنوز گازوئیل به جایگاه نرسیده است.

راننده یک دستگاه مینی‌بوس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ظرفیت یک مینی بوس زیاد نیست اما با توجه به فعالیت این خودروها در حوزه حمل و نقل و انجام سرویس ایاب و ذهاب با کمبود گازوئیل در جایگاه‌ها ما نیز دچار مشکل می‌شویم.

وی یادآور شد: کمبود گاه و بیگاه گازوئیل مدتی است در جایگاه‌های سوخت استان ایجاد شده و این اتفاق مشکلاتی را برای رانندگان خودروهای گازوئیل سوز ایجاد کرده است.

اما آنچه بیشتر رانندگان را دچار استرس کرده زمزمه‌هایی است که در فضای مجازی باعنوان کمبود سوخت و افزایش قیمت گازوئیل در استان رد و بدل می‌شود و این امر بر مشکلاتشان افزوده است که برای جزئیات بیشتر به سراغ مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی رفتیم.

هرگونه کمبود در عرضه سوخت گازوئیل را در خراسان جنوبی تکذیب می‌کنیم

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا کمبود سوخت در برخی جایگاه‌ها رو تایید می‌کنید اظهار داشت: نه تنها کمبود سوخت در جایگاه‌ها مورد تایید نیست بلکه باید اشاره کرد که وضعیت ذخیره‌سازی فراورده‌های نفتی در سال جاری در وضعیت بسیار مناسبت‌تری نسبت به سال‌های قبل قرار دارد.

مردانی در پاسخ به اینکه صف‌های ایجاد شده در برخی از جایگاه‌ها به چه علت است افزود: تعدادی از جایگاه‌های استان، به منظور مدیریت شرایط خاص، دارای کارت سوخت اضطراری نفت گاز هستند و این کارت‌ها دارای محدودیت‌هایی از جمله محدودیت سهمیه روزانه، محدودیت سهمیه عرضه شده برای هر وسیله حمل و نقل و ... است و با توجه به ماهیت این کارت‌ها، عدم ارتباط سوخت تحویلی به سهمیه هر وسیله نقلیه از مهم‌ترین ویژگی این کارت‌ها است.

وی گفت: به عبارت دیگر این کارت باید توسط خودروهایی استفاده شود که امکان سوختگیری از کارت سوخت شخصی خود ندارند. با توجه به افزایش قیمت نفت گاز در بازارهای جهانی، برخی سودجویان اقدام به سوء استفاده از این ویژگی کرده‌اند بنابراین در چند روز اخیر صرفاً در جایگاه‌هایی که دارای کارت اضطراری هستند، صف‌های طولانی تشکیل شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی بیان کرد: اگر چه نمی‌توان گفت که تمامی خودروهای متقاضی در صف، با نیت سوء استفاده اقدام به سوختگیری می‌کنند اما به دلیل محدودیت سقف برداشت از کارت اضطراری باعث شده که متقاضیان واقعی این کارت‌ها نیز با مشکل مواجه شوند.

وی بیان کرد: میزان مصرف سوخت جایگاه‌های استان از ابتدای امسال و مقایسه آمار نسبت به مدت مشابه سال افزایش یافته و در مورد نفتگاز میزان توزیع و‌ پخش رشد 9 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است این در حالی است که میانگین رشد توزیع نفتگاز در کشور 5 درصد است.

مردانی در پاسخ به اینکه وضعیت قاچاق سوخت را در استان چطور ارزیابی می‌کنید گفت: داشتن مرز مشترک با کشور افغانستان، افزایش قیمت نفتگاز در بازارهای جهانی و اختلاف فاحش بین سوخت یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای با قیمت جهانی، باعث شده که قاچاق این فراورده با افزایش روبرو شود و گزارشات کشفیات نیروهای انتظامی و رشد بیش از 400 برابری آن، موید این موضوع است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در راستای پیشگیری از قاچاق سوخت گفت: پایش مداوم وضعیت سوختگیری در جایگاه‌های استان، تشکیل پرونده‌های تخلفات و ارسال آن به مراجع ذیصلاح و تدوین برنامه‌های پیشگیرانه از مهم‌ترین اقدامات این شرکت در راستای پیشگیری از قاچاق سوخت است.

مردانی عنوان کرد: طرح‌هایی به صورت خاص در این زمینه تدوین شده که در اسرع وقت با هماهنگی مراجع ذیصلاح استانی اجرا خواهند شد و امید است این مساله در کوتاه‌ترین زمان مرتفع شود.

انتهای پیام/254/ش

ارسال نظرات