۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۷۱۲۷۴۷

شماره جدید «فرهنگ‌بان» منتشر شد

شماره جدید «فرهنگ‌بان» منتشر شد
شماره‌های یازدهم و دوازدهم از فصلنامه «فرهنگ‌بان» با مطالب نقد و بررسی کتاب‌های مختلف منتشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شماره‌های یازدهم و دوازدهم از فصلنامه فرهنگی و هنری «فرهنگ‌بان» ویژه پاییز و زمستان ۱۴۰۰ با مدیرمسئولی و سردبیری مرتضی هاشمی پور در ۲۴۰ صفحه و بهای ۷۵ هزار تومان منتشر شد.

بخش «ارمغان مینوی» این شماره مطلبی است با عنوان «دعوای مینوی و امیرانی و ریحان بر سر انتقادات حمیدی شیرازی از عطار» نوشته محمد دهقانی.

مطالب بخش «زبان و ادبیات» نیز از این قرار است: «زیبایی و معنی غریب در شعر» نوشته تقی پورنامداریان، «شعر فارسی در دوره تجدد و مسئله ایران» نوشته کامیار عابدی، «طرف خانه سوان: نگاه جامعه شناختی» نوشته مشیت علایی و «لالی انتخابی: درباره کرمانشاهی بودن» نوشته سیداشکان خطیبی.

در بخش «اندیشه» نیز این مطالب منتشر شده است: «تاریخ‌های خشونت: چرا ما هنوز محتاج نظریات والتر بنیامین هستیم» نوشته جیمز مارتل و ترجمه علی خزاعی فر، «تفحص در زوایای پنهان تمدن غربی: به یاد یوسف اسحاق پور» نوشته علیرضا مناف زاده و «حسن حنفی: واپسین فرد نسل میراث گرایان» نوشته احسان موسوی خلخالی.

در بخش «تاریخ» نیز این مطالب به مخاطبان عرضه شده است: «آنفولانزای ۱۹۱۸ در قزوین و روستاهای آن: گزارش یک شاهد عینی» نوشته سید قاسم یاحسینی، «اولین انشعاب» نوشته انوش صالحی و «هیاهوی میراث فرهنگی» نوشته سیدرضا هاشمی.

ترجمه امیر یداله پور از داستان «چاکُن، چاکُن» پرسیوال اورت نیز تنها مطلب بخش داستان این شماره از نشریه «فرهنگ‌بان» است.

همچنین «رساله یک کلمه مستشار الدوله در ضرورت استقرار قانون» نوشته حسن هاشمی میناباد، «استادی بزرگ و انسانی سخاوتمند: به یاد برت فراگنر» نوشته رودی مته و ترجمه مرتضی هاشمی پور و «خاموشی پژوهشگر ادبیات تطبیقی: یاد جولی اسکات میثمی» نوشته شهروز خنجری.

بخش معرفی و نقد کتاب نیز مانند شماره‌های پیشین این نشریه پربار است. در این شماره مطالب زیر منتشر شده‌ است: «نکاتی درباره دیونامه» نوشته محمد جعفری قنواتی، «نگاهی به مناسبات معماری و علوم در ایران دوره اسلامی» نوشته یونس کرامتی، «دانش اندر دل: به مناسبت انتشار مجموعه مقاله‌های استاد پورنامداریان» نوشته فرزاد مروجی، «دکترهای اعصاب: داستان‌های ناگفته روانپزشکی» نوشته ضحی حسینی نصر، «در آداب درست نویسی» نوشته حمیده نوروزیان و «داستان‌های کوتاه: نگاهی گذرا» نوشته مرتضی هاشمی پور. در این بخش طبق شماره‌های گذشته معرفی تازه‌های کتاب به قلم روزبه شکیبا نیز منتشر شده است.

در بخش یادبود نیز با یادداشت‌هایی یاد و خاطره زنده‌یادان آذرتاش آذرنوش، ایران درودی، جمشید بهنام و لطف اله یارمحمدی گرامی داشته شده است.

ارسال نظرات