۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۷۱۲۸۴۷
در پی اظهارات پمپئو؛

فراخوان عراقی ها برای تشکیل کمیته مستقل برای تحقیق در ترور فرماندهان پیروزی

فراخوان عراقی ها برای تشکیل کمیته مستقل برای تحقیق در ترور فرماندهان پیروزی
اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا در خصوص ترور شهیدان سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، جنجالی سیاسی و امنیتی به وجود آورد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا در خصوص ترور فرماندهان پیروزی، شهیدان سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، جنجالی سیاسی و امنیتی در خصوص نقش مشکوک سفارت آمریکا به وجود آورد.

کارشناسان معتقدند که اظهارات پمپئو می تواند مناسبتی برای از سرگیری تحقیق گسترده در خصوص این پرونده حساس باشد که حاکمیت و امنیت آن را مورد دست یازی قرار داد.

علی رغم فراخوان های مکرر شماری از اعضای مجلس نماینگان عراق در خصوص ضرورت آغاز تحقیق و اعلام نتایج آن به افکار عمومی و محکومیت کسانی که در این قضیه دست داشته یا کوتاهی کردند، امّا پارلمان عراق در این خصوص ناموفق بوده و گرایش ها از یک طرف و فشار های سیاسی و آمریکایی از سوی دیگر، مانع این امر شده است.

در این خصوص عدنان الکنانی مشاور امنیتی عراق در گفتگویی، اظهار داشت: برای تحقیق در این خصوص باید سه کمیته مستقل تشکیل شود؛ کمیته اول متشکل از فرماندهان نظامی و امنیتی که بازنشسته شده اند تا به دور از تأثیرات ناشی از موقعیت و منصب در خصوص این حادثه کمک کنند.

وی ادامه داد: کمیته دوم می تواند از سوی سازمان حشد الشعبی و سازمان اطلاعات و مبارزه با تروریسم وزارت کشور و دستگاه اطلاعات ملّی عراق تشکیل شود و کمیته سوم از میان کسانی باشد که از این حادثه خسارت دیدند.

الکنانی بیان داشت: عراق به عنوان یک کشور دارای حاکمیت کامل این حق را دارد که در محافل بین المللی برای تثبیت حق خود، شکایت کند، به خصوص که در جریان این حمله، یک فرمانده نظامی عراقی و مهمانی که در نبرد آزاد سازی عراق از دست داعش نقش بسیار بزرگی داشته است، جان خود را از دست دادند و از سوی دیگر این دو شخصیت در یک موقعیت حساس عراقی هدف قرار گرفته شدند؛ چرا که فرودگاه ها یکی از مکان هایی است که در عرف نظامی، هدف قرار دادن آن ممنوع است.

از سوی دیگر احمد الموسوی عضو کمیته امنیت و دفاع مجلس نمایندگان عراق گفت: دولت مصطفی الکاظمی که دوره آن به پایان رسیده است، در خصوص اعلام جزئیات نتایج تحقیق ترور شهیدان سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، امروز و فردا می کند و آن را به تعویق می اندازد./۹۸۸/

ارسال نظرات