۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۷۱۳۶۱۶
حجت الاسلام والمسلمین عباسی:

راهبرد جامعةالمصطفی تقریب و وحدت مذاهب اسلامی است

راهبرد جامعةالمصطفی تقریب و وحدت مذاهب اسلامی است
رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به رویکردها و راهبردهای این نهاد حوزوی تأکید کرد که راهبرد ما تقریب و وحدت مذاهب اسلامی است

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ علی عباسی، در دیدار هیئت علمای هندوستان، اظهار داشت: ایران و هندوستان و مردم این دو کشور، قرن‌های طولانی ارتباط عمیق تاریخی داشته‌اند که این روابط تاریخی، زمینه را برای توسعه همکاری‌های آینده نیز فراهم می‌نماید.

وی با اشاره به زمینه‌های مشترک فرهنگی ایران و هند، خاطرنشان کرد: زبان فارسی به عنوان زبان مشترک میان مردم این منطقه، قرن‌ها در شبه‌قاره رایج بود و حتی ادیبان در تقسیم‌بندی دوره‌های مختلف زبان فارسی، از سبک هندی یاد نموده‌اند و شاعران و ادبیان برجسته‌ای در هندوستان متون ادبی ارزشمندی به زبان فارسی از خود برجای گذاشته‌اند و این امر نشان‌دهنده عمق روابط تاریخی و فرهنگی دو کشور است. مبتنی بر این روابط تاریخی، امروز نیز روابط گرمی بین دو کشور برقرار است که برگزاری این جلسه، یکی از مصادیق آن به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی در ادامه، به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و گفت: جامعةالمصطفی دانشگاه اسلامی بین‌المللی است که پس از انقلاب اسلامی شکل گرفت و امروز شاهد تحصیل دانش‌پژوهانی از ۱۳۵ ملیت مختلف در آن هستیم.

وی با اشاره به عضویت جامعةالمصطفی در اتحادیه‌های معتبر دانشگاهی جهان، یادآور شد: رشته‌های آموزشی جامعةالمصطفی در بیش از ۱۶۰ رشته و گرایش در سه حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی ارائه می‌شود. درهای جامعةالمصطفی به روی همه علاقه‌مندان تحصیل علوم و معارف اسلامی گشوده است و در واحدهای داخل و خارج کشور جامعةالمصطفی، پیروان دیگر مذاهب اسلامی و ادیان دیگر نیز حضور دارند که براساس معارف مذهب خود به تحصیل علوم دینی مشغول‌اند.

رئیس جامعةالمصطفی به معرفی دانشگاه مجازی المصطفی و مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی پرداخت و گفت: هم‌اکنون، هزاران دانشجو در دانشگاه مجازی المصطفی به صورت غیرحضوری مشغول تحصیل هستند و مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی نیز سالانه پذیرای شمار زیادی از استادان دانشگاه‌ها و پژوهشگران جهان است.

وی راهبرد اساسی جامعةالمصطفی را تأکید بر مسئله تقریب و وحدت مذاهب اسلامی دانست و تأکید کرد: این راهبرد، که در برابر سیاست تکفیر و افراطی‌گری قرار دارد، مورد تأکید و توجه جدی جامعةالمصطفی است. مسئله تحقق تمدن نوین اسلامی و بازگشت به دوران نجد و شکوه مسلمانان در جهان، آرمان اصلی انقلاب اسلامی، رهبران انقلاب و جامعةالمصطفی است که تنها با همراهی و اتحاد همه مذاهب اسلامی دست‌یافتنی خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی افزود: ما بارها اعلام کرده‌ایم افرادی که حاضر نیستند برادران دینی خود را به دلیل اختلافات مذهبی تحمل نمایند و آنها را به کفر محکوم می‌نمایند، چگونه می‌توانند مدعی تمدن فراگیر اسلامی باشند؟! این جریانات تفرقه‌افکن آسیب‌های فراوانی بر پیکر جهان اسلام وارد ساخته‌اند و خواسته ما از همه بزرگان مذاهب و علمای جهان اسلام این است که در برابر گسترش این جریانات ایستادگی نمایند. جامعةالمصطفی دانش‌پژوهان خود را با راهبرد احترام و علاقه به پیروان همه مذاهب اسلامی تربیت می‌نماید. ما پیروان همه مذاهب اسلامی را جزو اعضای خانواده جهان اسلامی می‌دانیم که با وجود تفاوت‌ها، می‌توانند حول محور اصول مشترک در مسیر منافع کلان جهان اسلام فعالیت نمایند.

وی، با اشاره به توجه و اهتمام علمای برجسته هندوستانی به مسئله وحدت و تقریب مذاهب اسلامی، تصریح کرد: جامعةالمصطفی به عنوان یک مرکز علمی بین‌المللی، با بیش از دویست مرکز علمی و دانشگاهی در داخل و خارج کشور تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسانده است و بسیار علاقه‌مندیم با مراکز علمی و دینی هندوستان، به عنوان یکی از کشورهای مؤثر در معادلات جهانی، زمینه‌های مشترک همکاری را تعریف نماییم. امروز خوشحالیم که پذیرای هیئتی از علما و شخصیت‌های برجسته هندوستانی هستیم و امیدواریم این ارتباطات در استحکام روابط اسلامی مؤثر باشد و در آینده شاهد ثمرات آن برای جهان اسلام باشیم.

رئیس جامعةالمصطفی، در پایان، با اشاره به رشد و توسعه مراکز علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران و هند در سال‌های اخیر، ابراز داشت: بهترین فرصت برای گسترش روابط دو کشور، از طریق توسعه روابط علمی و دانشگاهی صورت می‌پذیرد و این ظرفیت‌های مشترک می‌تواند به رشد علمی ایران و هند کمک شایانی نماید.

آقای صدیق‌الله چودهری، وزیر کابینه آموزش همگانی و خدمات کتابخانه‌ای و رئیس هیئت علمای دارالعلم دیوبند هندوستان، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جامعةالمصطفی و دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر عباسی، فعالیت‌های علمی و دانشگاهی جامعةالمصطفی را در هندوستان شایسته تقدیر دانست و از آمادگی دارالعلم دیوبند ایالت بنگال هند برای همکاری در زمینه گسترش این فعالیت‌ها خبر داد.

وزیر کابینه آموزش همگانی و خدمات کتابخانه‌ای هندوستان خاطرنشان کرد: پیام انقلاب اسلامی، که ندای وحدت اسلامی است، باید در سراسر جهان اسلام گسترش یابد و در این زمینه باید از همه ظرفیت‌های ممکن استفاده نمود.

رئیس هیئت علمای دارالعلم دیوبند هندوستان، در پایان، تصریح کرد: ایران در بین ملت‌های جهان از علاقه‌مندان بی‌شماری برخوردار است و از جهتی، دنیا طالب علم است و در نتیجه، جامعةالمصطفی از فرصت بسیاری خوبی برای گسترش فعالیت‌های علمی خود در سراسر جهان بهره‌مند است.

ارسال نظرات