۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۷۱۳۶۲۷

هیچ سالی سوالات کنکور لو نرفته است! تبلیغات فروش سوالات دروغ است

هیچ سالی سوالات کنکور لو نرفته است! تبلیغات فروش سوالات دروغ است
با تبلیغات واهی و فریبنده خود را فروشنده سوالات نهایی و کنکور سراسری معرفی می‌کنند تا برخی دانش‌آموزان پراسترس ترغیب به خرید شوند؛ غافل از اینکه اینها فقط یک هدف دارند آن‌ هم کلاهبرداری و دریافت پول بدون ارائه خدمات ادعایی!

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه انتظامی خبرگزاری فارس _ مریم عرب‌انصاری: حکایت خرید و فروش سوالات امتحانی و کنکور قصه عجیب و غریبی نیست؛ ترفند کلاهبردارانی است که با مهندسی اجتماعی و طراحی پلتفرم‌های مجرمانه با تبلیغات فریبنده و اغواکننده در صدد هستند تا دانش‌آموزان و دانشجویان و متقاضیان کنکور  را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فریب دهند.

مجرمان سایبری افراد باهوشی هستند؛ با رصد وقایع روز و مهندسی اجتماعی رویدادهای جامعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رصد کرده و به فراخور وضعیت و شرایط حاکم، هر بار با یک ترفند و با یک پوشش برای کلاهبرداری قدم برمی‌دارند؛ یک بار ثبت‌نام در سامانه جاماندگان یارانه نقدی دولت، یک بار کمک به محرومان، بار دیگر جمع آوری کمک برای یاری به زلزله‌زدگان، بار دیگر سامانه ثنا و حالا هم به فراخور امتحانات نهایی و کنکور با ترفند فروش و تبلیغات سوالات نهایی و کنکور به میدان آمده‌اند، هرچند پلیس بارها گفته و اعلام کرده است که این ترفندها برای کلاهبرداری است.

 دسترسی به اطلاعات و حساب کاربران شایع ترین انگیزه مجرمان سایبری است؛ از سوی دیگر برخی از کلاهبرداران با گرفتن پول از متقاضیان و پاسخگو نبودن بعد از آن و عده‌ای دیگر با پول گرفتن و  ارائه سوالات ادوار گذشته به کلاهبرداری می پردازند.

آگاهی از چند و چون روش های متداول کلاهبرداری در حوزه امتحانات نهایی و آزمون‌ سراسری خبرگزاری فارس را بر آن داشت تا با سرهنگ رامین پاشایی معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور به گفت‌وگو بنشینیم.

 

** دانش آموزان و داوطلبان کنکور فریب تبلیغات فضای مجازی را نخورند

جناب سرهنگ؛ در این ایام شاهد افزایش تبلیغات مبنی بر فروش سوالات کنکور یا امتحانات نهایی در شبکه های اجتماعی هستیم؛ اگرچه پلیس بارها اعلام کرده که این تبلیغات دروغین است اما برای مخاطبان خبرگزاری فارس از آخرین ترفندهای مجرمان سایبری و عملکرد پلیس در مواجهه با این دسته از افراد بگویید؟

با توجه به آغاز فصل امتحانات دانشجویی و دانش‌آموزان جدیدترین ترفند مجرمان فضای مجازی، تبلیغ برای فروش سوالات امتحانات است به خصوص سوالات امتحانات نهایی دانش آموزان؛ چرا که معدل سال آخر در قبولی کنکور تاثیر دارد.

 مجرمان سایبری با عناوین مختلف مانند فروش سوالات پایان ترم، امتحان نهایی و... با طراحی صفحات جعلی پرداخت الکترونیکی و هدایت کاربران به این صفحات، اطلاعات مالی کاربران را به سرقت برده و در نهایت از آنها کلاهبرداری می کنند و با توجه به اینکه این اقدام غیر قانونی می‌باشد، مالباختگان می ترسند که راه به جایی نبرده و هیچ شکایتی هم نمی‌کنند.

**مجرمین سایبری سوالات کنکور سنوات گذشته را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند

 در روشی دیگر، سایت‌ها و کانال‌های مدعی فروش سوالات امتحانی پول را از دانش‌آموز یا داوطلب متقاضی سوالات دریافت کرده اما در ادامه هیچ سوالی تحویل وی نمی‌دهند و یا ممکن است سوالاتی را به دانش آموز تحویل دهند که متعلق به سالهای گذشته است که اغلب به این روش عمل می‌کنند.

در کل باید گفت ۱۰۰ درصد تبلیغات برای فروش سوالات امتحانی کلاهبرداری است.

از سال 95 به بعد روز به روز شاهد تبلیغات مختلف و متنوع  با ترفند فروش سوالات در فضای مجازی بودیم و هرچه جلوتر آمدیم این تبلیغات بیشتر شده  تا جایی که در سال‌های اخیر هم تعدادی مالباخته در این زمینه شناسایی شده‌اند.

نکته‌ای که بر اساس تجزیه و تحلیل تمام پرونده‌های قضایی تشکیل شده در این خصوص در 6 سال اخیر به دست آمده حاکی از آن است که تا امروز هیچ گونه پرونده‌ای دال بر فروش سوالات کنکور وجود نداشته و مدرکی مبنی بر دسترسی به سوالات به دست نیامده است.

در این بین برخی کلاهبرداران با انتساب خود به اشخاص معروف در سازمان سنجش و یا موسسات مطرح و به نام کنکور در صدد این هستند که خود را فردی مطلع از سوالات امتحانی جا زده و از دسترسی به منابع آزمون می گویند؛ حتی برخی‌ پا را فراتر نهاده و خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طراح سوالات معرفی کرده و اقدام به تبلیغ در این زمینه می کنند.

متاسفانه برخی دانش‌آموزان و متقاضیان کنکور نیز با توجه به استرسی که دارند در این دام می افتند؛ در حالی که وقتی از آنها سوال می کنیم که آیا نگران نبودند که در دام کلاهبرداران گرفتار شوند همه در پاسخ می گویند که خودشان حدس زده یا احتمال می دادند که این رویه احتمالا کلاهبرداری باشد اما توجهی نکرده و در ادامه خام تبلیغ و ترغیب  کلاهبرداران شده‌اند.

حتی تعدادی از دانش‌آموزان بدون اجازه و آگاهی خانواده‌ها در این راه قدم برداشته و از پول خود و یا حساب والدین وجه اعلامی توسط فروشندگان مدعی سوالات کنکور را پرداخت کرده و تازه سر جلسه آزمون متوجه شدند که چه اشتباهی کرده‌اند؛ چراکه سوالات با آنچه دریافت کرده‌اند متفاوت بوده است.

 

**برداشت غیرمجاز در قالب فروش سوالات امتحانی

دو سال پیش پرونده ای در یکی از شهرستان ها داشتیم که مجرمان سایبرى در قالب فروش سوالات امتحانى اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب یکى‌ از شهروندان کرده بودند.

در این پرونده در پى‌ مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا مبنى‌ بر برداشت مبلغی به صورت غیرمجاز از حساب بانکى‌، پى‌‌گیرى‌ موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت که مالباخته در اظهارات اولیه خود بیان داشت که چندى پیش فرزندش جهت خرید نمونه سوالات امتحانى‌ از طریق اینترنت اقدام کرده و با ادمین کانال فروش سوالات امتحانى تماس برقرار کرده که این فرد، فرزندش را به یک درگاه فیشینگ تقلبى‌ معرفى‌ کرده که در نهایت بعد از ورود اطلاعات کارت بانکى، در چند مرحله اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب بانکى مالباخته کرده بودند.

که باتوجه به اظهارات شاکى، کارشناسان پلیس فتا با یک سرى‌ اقدامات فنى‌ در فضاى‌ سایبرى‌ خوشبختانه توانستند وجه سرقت شده را ردگیرى‌ و حسابى‌ را که وجه مذکور به آن واریز شده بود، با دستور مقام قضایى‌ مسدود و آن را به حساب شاکى‌ برگردانند.

** گرفتن عکس از سوالات آزمون درس بینش تنها پرونده ثبت شده در حوزه انتشار سوالات امتحانی بود

* آیا پلیس فتا با پرونده‌ای در خصوص عکس گرفتن و افشای سوالات امتحانی مواجه بوده است؟ 

تنها پرونده‌ای که در خصوص سوالات امتحانی با آن مواجه بودیم متعلق به امتحان نهایی در درس بینش اسلامی در سال گذشته بود که آن هم یک دانش آموز با ادعای آنکه بیمار کرونایی است جدا از دانش‌آموزان دیگر در جلسه امتحان حضور یافته و با ترفندی گوشی تلفن همراه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به داخل جلسه آزمون آورده و در ادامه از برگه سوالات عکس گرفته و آن عکس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منتشر کرده بود که بعد از شناسایی برای این داوطلب پرونده‌ای تشکیل و به دستگاه قضایی معرفی شد.

باید گفت انتشار سوالات نهایی در سر آزمون هیچ فایده ای نداشت چرا که همه آنهایی که این سوالات برایشان مهم و حیاتی بود  در آن لحظه سرجلسه آزمون حضور داشتند!

 

** تقلب با ماسک و سمعک/ اصلا پشتیبانی برای همراهی در تقلب وجود نداشت

* این روزها با اخباری مبنی بر تقلب در آزمون با روش های مختلف از جمله سمعک و پشتیبان، ماسک گیرنده دار و ... مواجه بوده ایم آیا پلیس فتا در این زمینه شناسایی و دستگیری داشته است؟ 

 چندی پیش پلیس فتا تهران بزرگ طی رصد و پایش فضای مجازی و در اجرای طرح برخورد با کلاهبرداران اینترنتی در پوشش ادعای فروش سوالات کنکور ۱۴۰۱ و امتحانات نهایی چندین کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی را در این خصوص مشاهده و مورد پیگیری ویژه قرار داد.

در این بین افسران سایبری پلیس فتا با انجام تحقیقات متوجه شدند که تعداد ۵ کانال و صفحه که در مجموع بیش از ۵۰ هزار نفر دنبال کننده دارند ضمن ادعای فروش سوالات امتحانات نهایی و کنکور، تجهیزات پیشرفته ارتباطی را نیز تحت عنوان ابزار تقلب با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسانند که در ادامه کارشناسان پلیس فتا با بررسی‌های تخصصی و اقدامات فنی دو نفر ادمین اصلی این کانال‌ها را شناسایی کرده و پس از هماهنگی قضائی در یک اقدام غافلگیرانه آنها را در محل اختفای خود دستگیر کردند.

در بررسی محل دستگیری این افراد تعداد زیادی دوربین مخفی در انواع مختلف همچون خودکار، فلش، پریز ، کارت ویزا و هندزفری نامرئی کشف شد که متهمان به همراه تجهیزات مکشوفه به پلیس فتا منتقل شدند.

جالب است که بدانید سمعک‌ها و هندزفری ‌هایی را که به بهانه ارتباط پشتیبان در سر امتحان به متقاضیان می‌فروختند با این ادعا که پاسخ سوالات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آنها می‌رسانند عملا هیچ پشتیبانی نداشت؛ سمعک‌ها همانند بقیه سمعک‌های موجود در بازار بوده که خرید و فروش آنها در جریان است و قابلیت خاص دیگری نداشتند در حالی که تازه  سر جلسه امتحان، دانش‌آموزان فهمیدند که پشتیبانی اصلا وجود ندارد.

بعد از شناسایی و دستگیری و انهدام این باند و بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که افراد دستگیرشده دارای مدرک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم بوده و حتی سواد آکادمیک هم نداشتند.

** انهدام ۴ باند فروش سوالات امتحانی/ دستگیری ۹ متهم

* پلیس فتا در سال جاری چه تعداد متهم را در زمینه تبلیغ و فروش سوالات امتحانی شناسایی و دستگیر کرده است؟

تا به امروز 4 باند کلاهبرداری که در حوزه تبلیغ و فروش سوالات امتحانی فعالیت داشتند در کشور شناسایی و منهدم شده و در مجموع هم 9 نفر دستگیر شدند؛ همچنین اقدام قضایی علیه 5 نفر در حال انجام است؛ یعنی شناسایی شده و در حال پیگیری برای دستگیری آنها هستیم.

* انسداد تارنما و سایت هم داشته اید؟

بله؛ تعداد زیادی هم تارنما و سایت‌های غیرمجاز که اقدام به تبلیغات فروش سوالات نهایی و کنکور می‌کردند شناسایی و مسدود شده‌اند.

** تبلیغات فروش سوالات امتحانی و کنکور دروغ است/هیچ سالی سوالات کنکور لو نرفته است!

* جناب سرهنگ، آیا در طول این سالها پرونده‌ای مبنی بر لورفتن سوالات آزمون سراسری و فروش آنها داشته ایم؟

با توجه به تجربیات 6-5 ساله که در حوزه پلیس فتا و نظارت بر فضای مجازی دارم باید به دانش‌آموزان و متقاضیان کنکور عرض کنم که تمام این تبلیغات دروغ است؛ چراکه برای برگزاری کنکور و تنظیم سوالات مراحل خاص و پیچیده‌ای اندیشیده شده و افراد مربوطه چند ماه در قرنطینه حضور داشته و این طور نیست که کسی که در مراحل مختلف انتخاب، تنظیم و انتشار سوالات آزمون سراسری نقش داشته است قبل از برگزاری آزمون بتواند به فضای مجازی دسترسی داشته و اقدام به عرضه و فروش سوالات کند.

باز هم تاکید می کنم افراد دقت داشته باشند که تاکنون هیچ سالی سوالات کنکور لو نرفته است، فرضا پرونده‌هایی داشته‌ایم مثل پرونده همان دانش‌آموز کرونایی که گوشی سر امتحان برده و از روی سوالات عکس گرفته که آن هم اثری نداشته چراکه  وقتی همه دانش‌آموزان با هم سر جلسه هستند عکس گرفتن از سوالات و انتشار آن چه فایده‌ای دارد؛ اگرچه حتی به همین موضوع و تخلف رخ داده نیز باید به دقت رسیدگی کرد.

**مدعیان فروش سوالات، فاقد مدارک و تحصیلات دانشگاهی هستند!

نکته دیگر این است که تمام افرادی که مدعی فروش سوالات نهایی و کنکور هستند همه فاقد مدارک تحصیلی دانشگاهی هستند و معلوم است که همه این روش های کاربردی برای تقلب در آزمون ها ترفندی برای کلاهبرداری است؛ از تعبیه ابزار تقلب روی ماسک‌ صورت گرفته تا گذاشتن سمعک در گوش، جدای از اینکه چطور باید این ابزار تقلب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از چشم مراقبان دور نگه داشت و به سر جلسه امتحان برد تا اینکه چطور باید پاسخ سوالات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت کرد!

تازه باید گفت تعداد انگشت شمار دانش آموزانی که با این همه استرس تقلب هم کرده‌اند شناسایی و نمره درس‌شان صفر شده و به مرجع بالاتر هم برای پیگیری معرفی شده‌اند.

**و اما حرف آخر: سوالات کنکور تا برگزاری آزمون سراسری در قرنطینه و پلمب است

با توجه به هشدارهای متعدد پلیس فتا و سایر مسئولان سازمان سنجش، متاسفانه باز هم شاهد فریب تعداد محدودی از متقاضیان بودیم.

شهروندان دقت داشته باشند که تمام سوالات کنکور تا ساعت و دقیقه نهایی برگزاری این آزمون در قرنطینه و پلمب قرار می گیرند پس به هیچ عنوان هویت کاربری خودشان را در اختیار موسسات آموزشی غیر مجاز قرار نداده تا مورد سوء استفاده‌ قرار نگیرند.

شهروندان نیز در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی موضوع را برای رسیدگی هر چه سریع تر به سایت پلیس فتا به آدرس اینترنتی www.cyberpolice.ir گزارش کنند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ت 14

ارسال نظرات