۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۷۱۳۷۰۵
یادداشت؛

وظیفه خطیر و فوری

وظیفه خطیر و فوری
رهبر انقلاب در دیدار مسئولان قوه قضائیه به مسأله امنیت روانی اشاره کردند؛ هرچند که کشور ما از امنیت مرزی بالایی برخوردار است اما در این حوزه از امنیت واقعا ضعیف هستیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب در نقش مرجع و رهبری دینی- سیاسی است که باید سخنانش هر دو حوزه را پوشش دهد. در کنار این دو عرصه، هر سخنرانی ایشان مخاطب خاصی دارد که باید نوع بیانات به گونه‌ای باشد که در کنار سیاسی بودن و دینی بودن، به درد آن صنف از حضار و مخاطبان خاص نیز بخورد و در کنار این افراد خاص، عوام نیز بتوانند بهره خود را از این سخنان ببرند. در نتیجه رهبر معظم انقلاب باید تکلمی چند وجهی داشته باشند تا بتوانند تمام اهداف فوق را محقق کند.

به عنوان نمونه این جمله از ایشان در دیدار دیروزشان با اعضای قوه قضائیه که فرمودند «سنّت الهی یعنی قانون؛ قانون چه جوری عمل میکند؟ قانون یک موضوع دارد، یک حکم دارد؛ یک موضوع دارد، یک نتیجه دارد. شما خودتان را با آن موضوع منطبق کنید، نتیجه قطعاً مترتّب خواهد شد»، هم زبانی حقوقی دارد که مختص حقوق دانان، قضات و کارکنان قوه قضائیه است، هم جنبه دینی دارد و در کنار اینها با بیان کردن مثال این سخن برای عوام نیز قابل فهم می‌شود. ضمنا این مسأله که ایشان بحث سنت‌های الهی را در اینها مطرح کردند نیز قطعا خالی از علت و هدف نیست.

هدف این سخنان را خود رهبری تصریح کردند که «خدای سال ۶۰، همان خدای امسال است؛ خدای دورانهای سختی و دورانهای گوناگون یکی است، همه‌ی سنّت‌های الهی هم سر جایش است. سعی کنیم خودمان را مصداق سنّت‌های الهی در راه پیشرفت قرار بدهیم؛ سعی‌مان این باشد»؛ روش پیروزی آن چیزی است که حضرت آیت الله خامنه‌ای در سخنان خود و بیان تاریخ انقلاب در این سخنرانی به آن اشاره کردند. حال آن جایگاهی که قوه قضائیه باید در آن قرار بگیرد تا شامل برکات الهی بشود چیست؟ ایشان با اشاره به آیه 41 سوره مبارکه حج وظیفه قوه را مشخص کرده و به آن عدالت در توزیع را نیز افزودند؛ اَلَّذینَ اِن مَکَّنّاهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصَّلوةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ اَمَرُوا بِالمَعرُوفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَر.

 

وظیفه خطیر و فوری

 

سوء استفاده، عدم استفاده

قوه قضائیه جایگاه و قدرت مهمی در کشور دارد و قطعا حضور فعال، به موقع و هوشمندانه این قوه در کشور بسیاری از مشکلات را حل و فصل و یا پیش از رخ داد جلوی آنان را می‌گیرد. رهبر معظم انقلاب نکته‌ای را درباره امور کشور داری متذکر شدند و گفتند: «قدرتها از دو ناحیه ضربه می‌خورند: یک ناحیه سوء استفاده‌ی از قدرت است؛ یک ناحیه، عدم استفاده‌ی از قدرت است». این دو عامل همان چیزی است که کشور را تاکنون با مشکلاتی مواجه کرده و اگر قضات و بازرسان با جدیت و دقت از قدرت خود استفاده کنند و جلوی فساد را بگیرند، بسیاری از مشکلات حل و فصل می‌شود و از سویی اگر مسئولان در هنگام اعمال قدرت، در جای درست تصمیم نگیرند، خودشان عامل فساد می‌شوند.

مسأله دیگری که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند و بارها و بارها در ابتدای این دولت افراد انقلابی از قوه قضائیه خواستار این کار شدند، احیای حقوق عامه بود. ضرباتی که دولت قبل بر پیکره عامه مردم وارد آورد، حقیقتا جا دارد که مورد پیگیری سخت قوه قضائیه قرار بگیرد و رهبری تصریح فرمودند «هر جا احساس شد حقوق عامّه دارد تضییع میشود، به طور جدّی وارد میدان بشوند؛ با استناد به قانون»؛ البه ایشان این نکته را نیز تذکر دادند که «بنده با اعمال احساسات و شعارگونه وارد شدنِ در این قضایا موافق نیستم»، اما با استناد به قانون محکم وارد بشوند. همچنین بنابر تأکید حضرت آیت الله خامنه‌ای، برای جلوگیری از پیش آمدن مشکلات دولت قبل «مسئله‌ی پیشگیری از جرم که یکی از وظایف قوّه‌ی قضائیّه است و در قانون اساسی هم آمده، بایستی جدّی گرفته بشود».

رهبری با اتکاء به همین قانون احیای حقوق عامه، مسأله ای را متذکر شدند که بسیاری از قضات و مسئولان قضایی معتقدند درباره این نوع مسائل قانون نداریم و به راحتی از کنار بسیاری از این موضوعات گذر می‌کنند؛ آن مسأله کنترل «امنیت روانی» است. تأکید رهبر معظم انقلاب بر صیانت از امنیت روانی مردم و وظیفه‌ای که قوه قضائیه برای مقابله با بمباران ذهن و روان افراد دارد، نکته‌ای است که باید بیش‌تر مورد توجه رسانه‌ها و مسئولان تصمیم گیر باشد. متأسفانه در این چند سالی که فضای مجازی رونق بسیاری گرفته، کنترل، نظارت و پیگیری در این فضا به آن مقداری که باید، رشد نکرده و این تأکید رهبری نیز پرده از این مهم برمی‌دارد.

 

وظیفه خطیر و فوری

 

چه کسی سود می‌برد؟

غالب افراد دلسوز اتفاق نظر دارند که آشفتگی فضای ناشی از بدزبانی،‌ اتهام‌زنی، خبر جعلی، مخلوط کردن راست و دروغ، تخریب شخصیت، بی‌اعتمادسازی... از حدّ گذشته و نیاز به ساماندهی دارد. ساماندهی این امر نیز یا باید قبل از وقوع جرم باشد یا پس از آن که بخشی از آن را پلیس فتا در دست گرفته است ولی کافی نیست. برای ساماندهی فضای مجازی، نه فقط یک یا دو نهاد بلکه نهادهای مختلف با وظایف مختلف باید دور هم بنشینند، هم‌فکری کنند، طرحی جامع و ملی درست کنند که با مبانی دینی و سخت افزاری و نرم افزاری هم‌خوانی داشته باشد و سپس همگی برای سامان دادن به این فضا اقدام کنند.

قطعا با توجه به تأکید رهبری، قوه قضائیه نقش مهمی در این زمینه دارد؛ البته که نمی‌توان همه‌ی این کار را از قوه خواست و حلقه‌های متعددی در این زنجیره وظیفه دارند که اگر آنها درست عمل کنند، اساساً کمتر نیازی به ورود قوه ایجاد می‌شود. به هر حال با تکلیفی که حضرت آقا برای قوه قضاییه معین کردند، به نظر می‌رسد لازم است برای انجام این مأموریت، فضای رسانه‌ای و افکار عمومی با یک کار جدی رسانه‌ای، آماده شود. زیرا همان طور که همه آگاه هستند، امروز فضای مجازی محدود به بزرگسالان نیست و حتی کودکان نیز وارد این فضا شده و چه بسا حرفه‌ای تر از والدین خود از این فضا استفاده کنند.

باید دانست که فضای مجازی امروز به علت رها شدگی بیش از حد، غالبا مضر است و همان طور که بیان شد، کودکان و نوجوانان نیز در معرض خطر فضای مجازی هستند و این قشر از افراد، سرمایه اجتماعی کشور اند. اهمیت شناسایی، پیگیری و کنترل محتواهایی که خلاف مبانی جمهوری اسلامی کار می‌کنند چه بسا امروز از اوجب واجبات است و باید در کنار آن، ساختاری تهیه شود که خود به خود چنین محتواهایی منتشر نشود یا به دست مخاطب نرسد؛ زیرا تمام سرمایه امروز جمهوری اسلامی در اختیار رسانه‌ها است. در نتیجه نهادهای مختلف و در صدر آنها قوه قضائیه باید با جدیت به دنبال قطع کردن دست کسانی باشد که از این رهایی سود می‌برند؛ زیرا آنان در زمره مفسد اند و وظیفه قوه نیز کنترل مفسدان است.

ارسال نظرات