۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۷۱۳۷۱۴
مدیرعامل بنیاد هدایت:

آمار مساجد غیر فعال نگران کننده است

آمار مساجد غیر فعال نگران کننده است
حجت الاسلام میرمحمدیان گفت: در آمایش سال گذشته مساجد وضعیت 52 هزار 900 مسجد به صورت میدانی ثبت شد که آمار مساجد غیر فعال نگران کننده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سومین نشست هیئت امناء بنیاد هدایت با حضور آیت الله میرباقری و حجج اسلام والمسلمین رحیمیان، عابدینی، مشهدی آقایی، ماندگاری، عالی، نظافت، پناهیان، برادران، حسینی اراکی، قمی، میرمحمدیان در سالن جلسات شهید مالامیری دفتر قم بنیاد هدایت برگزار شد.

حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت در این نشست به ارائه گزارشی از فعالیت های بنیاد هدایت در سال گذشته پرداخت و گفت: در مهرواره اوج 53 هزار مسجد را شناسایی کردیم و 22 هزار امام به فرمان رهبری مبنی بر ارتقاء فعالیت امامان لبیک گفتند. بیش از 10 هزار نفر هم مسائلی را که نسبت به شناسایی و حل آن ها اقدام کرده بودند ثبت کردند.

وی عنوان کرد: در طول دو سال گذشته برخی عملیات های گفتمان ساز را رقم زده ایم و مهرواه اوج یکی از این عملیات ها بود. برای رقم خوردن این مهرواره اتفاقات جنبی مهمی نیز واقع شد که یکی از آن ها این بود که مدیران تبلیغات اسلامی شهرستان ها و امامان را در خصوص مهارت حل مسئله آموزش دادیم و مهم این بود که این سخن جا بیفتد که ما باید حل مسئله را بیاموزیم.

آمار مساجد غیر فعال نگران کننده است

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به اجرای طرح مواسات توسط امامان محله گفت: در ابتدای کار همه این طرح را در توزیع بسته های غذایی می دیدند. ما تلاش کردیم در ذهن امامان به عنوان مخاطب ما افق گشایی شود و اینکه بدانند بسته مد نظر ما در حل مسئله بسته وسیعی است و این حل مسئله را امام نباید به تنهایی حل کند بلکه براساس قیام به قسط مردم باید پای کار بیایند.

وی به ارائه آماری از مساجد کشور پرداخت و عنوان کرد: وضعیت 52 هزار 900 مسجد در مهرواره اوج به صورت میدانی ثبت شد؛ آمار مساجد غیر فعال کشور نگران است.

ورود همسران مدیران سازمان تبلیغات به موضوع حل مسئله

حجت الاسلام میرمحمدیان ادامه داد: گام بعدی آموزش حل مسئله به همه مدیران سازمان تبلیغات اسلامی در نشست کوثر هدایت بود و از این تاریخ به بعد خانواده های مدیران هم وارد عرصه شدند و به عنوان راهیار شریکة الامام ها شروع به فعالیت کردند و بدون اینکه هزینه ای افزوده شود برای حل مسائل مرتبط با موضوع خانواده یاریگر امام هستند.

مدیرعامل بنیاد هدایت اضافه کرد: بعد از برگزاری نشست کوثر هدایت اتفاق خوبی افتاد و ما تصمیم گرفتیم تا نظرات بنیاد هدایت را ارائه بدهیم و این را یک بار در نمایشگاه مسجد جامعه پرداز در مشهد تجربه کردیم و متوجه شدیم که فناوری خوبی است. در گام بعدی این نمایشگاه را در دل نمایشگاه بن المللی قرآن هدایت برپا کردیم که کار بسیار دشواری بود.

نمایشگاه مسجد جامعه پرداز فرصتی برای برگزاری مباحثات علمی در حوزه امامت

وی به برگزاری سومین نمایشگاه مسجد جامعه پرداز در مسجد جمکران اشاره کرد و افزود: اکثر کسانی که نمایشگاه مسجد جامعه پرداز بازید کردند ابراز شعف داشتند. این نمایشگاه فرصتی برای برگزاری مباحثات علمی در زمینه موضوع امامت است و روی آن هم می شود کار رسانه ای کرد و عزیزانی نظیر حجت الاسلام والمسلمین عالی برای این برگزاری نشست های علمی در حاشیه نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند و مستند مسابقه تلویزیونی «همسایه» به زودی وارد فاز تولید می‌شود.

حجت الاسلام میرمحمدیان از تولید مستند مسابقه تلویزیونی «همسایه» خبر داد و گفت: این مستند مسابقه قرار است با همکاری شبکه اول سیما تهیه و پخش شود؛ موضوع آن حل مسئله توسط امامان محله است.

وی به موضوع گعده داری پرداخت و گفت: سبک آموزشی گعده یک نوع فناوری است که ما آن را به امامان آموزش می دهیم و خود ما نیز نشست های خود را با همین مدل برگزار می کنیم. کتاب گعده داری هم تدوین شده و در آن به راهیاران آموزش داده می شود که بتوانند چگونه گعده داری کنند.

گفتنی است، در بخش های مختلف این نشست سایر حضار به ارائه دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در خصوص برنامه های بنیاد هدایت و تدوین سند ملی مسجد پرداختند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب امام جماعت را مدیر طبیعی مسجد می‌داند، ابراز داشت: امام اگر خوب عمل کند می‌تواند مردم را به میدان بیاورد؛ کمک به این امامان برای اینکه از جایگاه امام جماعتی ارتقاء پیدا کنند و امام محله شوند، مسئولیت خطیری است که بر زمین مانده بود، به همین دلیل ما روی تعالی شبکه امامت سرمایه گذاری کردیم تا گام مهمی در مسیر تحول مساجد کشور، برداشته شود.

آمار مساجد غیر فعال نگران کننده است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بر مردمی بودن و تعریف نقش مؤثر برای مردم و حلقه‌های میانی تأکید کرد و گفت: حلقه های میانی، جامعه نخبگانی و بانوان باید در هیئت امنای مسجد نماینده داشته باشند و در تصمیم گیری‌ها و برنامه‌های مسجد مشارکت کنند.

از نگاه حجت الاسلام والمسلمین قمی مسجد به واسطه راه اندازی صندوق تحول به پایگاه خیر رسانی به مردم تبدیل می شود و در این زمینه اظهار داشت: البته ملاحظاتی وجود دارد که باید در حساب رسی مالی و تراکنش‌ها شفاف سازی شود تا خدایی نکرده زمینه سوء ظن مردم برای دست اندرکاران پیش نیاید.

احیای سنت قرض الحسنه بهترین مروج محوریت مساجد

حجت الاسلام والمسلمین برادران نیز در بیان دیدگاه خود گفت: اگر می‌خواهیم که شورای مذکور جنبه تشریفاتی نداشته باشد و بتواند برای مسجد کاری انجام بدهد، باید بودجه و امکاناتی هم که برای مساجد تخصیص پیدا می کند با اجازه و از مجرای این شورا یا قرارگاه صرف شود.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت در زمینه مسائل اقتصادی مساجد، تأکید کرد: در این زمینه باید به گونه ای عمل شود که مسجد تبدیل به بنگاه اقتصادی نشود؛ در بحث صندوق تحول باید به اقتضائات منطقه و محله توجه شود.

آمار مساجد غیر فعال نگران کننده است

حجت الاسلام والمسلمین عالی نیز به بیان نکاتی پیرامون مباحث مطرح شده، پرداخت و گفت: با توجه به تنوع و تکثر شرایط مساجد کشور ما باید در سند موانع مردمی بودن را برداریم؛ کلیات امور در سند بیاید و جزئیات را به خود مردم واگذار کنیم. در مباحث اقتصادی مسجد باید به حد ضرورت و به اندازه ای که مرسوم هست ورود پیدا کند بیش از این مقدار تبعات منفی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان تجریبات خود در تدوین سند و برنامه‌ریزی در سطح کلان را با سایر اعضاء به اشتراک گذاشت و بیان داشت: اگر مسجد به سمت درآمدزایی برود، اعتماد مردمی خودش را از دست می‌دهد در مقابل اگر مردم ببینند که مسجد برای شئون مختلف برنامه دارد، هزینه‌های اجرای آن برنامه‌ها را خودشان متقبل می‌شوند. هیچ چیز مثل قرض الحسنه مروج پایگاه مسجد نیست.

لازم به ذکر است که در این جلسه مصوب شد در سند ملی مسجد موضوع مدیریت بر مساجد با دو پیشنهاد ارائه شود و مسئولان مربوطه در تصمیم نهایی خود یکی از آن دو الگو را به تصویب نهایی برسانند؛ یکی مدل قرار دادن یک متولی مشخص که مدیریت کار را به صورت شورایی و با مشارکت و هم‌فکری همه نهادهای ذی‌ربط پیش ببرد و دوم تشکیل شورایی متشکل از همه مجموعه‌های دست اندرکار در امر مسجد بود که یک دبیرخانه فعال دارد که امور محوله را از مجموعه‌های مختلف پیگیری و مطالبه می‌کند.

گفتنی است، شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده فرایند و مرجع تدوین سند ملی توسعه، گسترش و تقویت نهاد مسجد و سامان‌بخشی و راهبری آن، مسئولیت تدوین «سند ملی مسجد» را به سازمان تبلیغات اسلامی سپرد و سازمان نیز مدیریت فرآیند تدوین آن را برعهده بنیاد هدایت گذاشته است.

 

ارسال نظرات