۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۷۱۳۸۳۲

توافق هسته‌ای با ایران توافقی «ناکافی» و «خطرناک» است

توافق هسته‌ای با ایران توافقی «ناکافی» و «خطرناک» است
وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای بازگشتن به توافق هسته‌ای برجام را «بسیار خطرناک» توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هنری کیسینجر»، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام با ایران را «خطرناک» توصیف کرده است.

کیسینجر ۹۹ ساله در مصاحبه با پایگاه اسپکتیتور از توافق هسته‌ای مذاکره‌شده در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» با ایران به عنوان توافقی «ناکافی» و «خطرناک» یاد کرد.

او همچنین گفته که از ابتدا مخالف این توافق بوده است. وی گفت: «نظر من این بود که راستی‌آزمایی وعده‌های ایران بسیار دشوار خواهد بود و گفت‌وگوها الگویی ایجاد می‌کرد که طبق آن پیشرفت هسته‌ای ایران احتمالاً کمی کند می‌شد.»

کیسینجر که یکی از استراتژیست‌های ارشد حوزه سیاست خارجی آمریکا است درباره مذاکرات فعلی برای بازگشت آمریکا به برجام هم گفت: «الان مشکل مذاکرات جاری هسته‌ای این است که بازگشتن به توافقی که از ابتدا ناکافی بود بسیار خطرناک است.»

کیسینجر و شمار دیگری از سیاستمداران در آمریکا برجام را از آن جهت که به محدود شدن همه مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران از جمله قدرت منطقه‌ای و قدرت موشکی منجر نمی‌شود توافقی «ناکافی» می‌دانند.

وزیر خارجه اسبق آمریکا اضافه کرد: «همه نگرانی‌هایی که درباره توافق اصلی داشتم را الان هم دارم. هنوز مفاد آن توافق را ندیده‌ام اما واقعاً هیچ جایگزینی برای حذف قوای هسته‌ای ایران وجود ندارد.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، اما تا کنون بدون انجام اقدامات لازم برای عمل به این وعده عملاْ سیاست فشار حداکثری را علیه ایران ادامه داده است.

تا کنون چندین دور مذاکره در وین میان گروه 1+4 و ایران از یک طرف و آمریکا از طرف دیگر انجام شده اما آمریکا با مقصرنمایی و کارشکنی در گفت‌وگوها مانع از حصول نتیجه شده است.

آخرین دور مذاکرات وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. آمریکا و کشورهای غربی در آن زمان ادعا می‌کردند که روسیه از پیشبرد مذاکرات جلوگیری کرده است. مسکو در آن زمان، پس از آغاز جنگ اوکراین گفته بود که خواستار دریافت ضمانتی از طرف‌های غربی مبنی بر عدم قطع همکاری‌های میان ایران و روسیه در نتیجه تحریم‌ها علیه آن کشور است. 

با وجود این، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه چند روز بعد در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان» گفت که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری با ایران مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست. او همچنین گفت روسیه از طرف‌های غربی ضمانت‌های لازم را برای انجام همکاری در پروژه‌های هسته‌ای در چارچوب برجام را دریافت کرده است.

کشورهای غربی بعد از این تحولات  به برجسته‌سازی موضوعی دیگر پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات