۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۷۱۳۸۴۱
استاد حوزه علمیه امام حسین(ع):

خانواده ها فرهنگ ازدواج آسان را گسترش دهند

خانواده ها فرهنگ ازدواج آسان را گسترش دهند
استاد حوزه علمیه امام حسین(ع) گفت: در این شرایط اقتصادی سخت علاوه بر تدابیر و اقداماتی که باید دولت انجام دهد، خانواده ها نیز باید فرهنگ ازدواج آسان را گسترش بدهند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، استاد حوزه علمیه امام حسین(ع) گفت: در این شرایط اقتصادی سخت علاوه بر تدابیر و اقداماتی که باید دولت انجام دهد، خانواده ها نیز باید فرهنگ ازدواج آسان را گسترش بدهند. مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسائل‌الشیعه بابی را با عنوان «بَابُ كَرَاهَةِ تَرْكِ التَّزْوِيجِ مَخَافَةَ الْعَيْلَة» باز کرده است، یعنی در شرع مقدس اسلام مکروه است که انسان به دلیل ترس از فقر ازدواج را ترک کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی امامی‌زاده، استاد حوزه علمیه امام حسین(ع) صبح امروز ۱۰ تیرماه در مراسم گرامیداشت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) که در حسینیه خویی‌های تهران برگزار شد، با اشاره به ارزش ازدواج دو گوهر درخشان عصمت و ولایت گفت: از این ازدواج آسان و آسمانی می‌توان برای جوانان امروز جامعه نکات ارزشمندی را بدست آورد، حضرت علی(ع) برای خواستگاری حضرت زهرا(ع) آمدند در حالی که حضرت زهرا(س) خواستگاران زیادی داشتند اما به محض اینکه حضرت علی(ع) پیشنهاد ازدواج را مطرح کردند پیامبر اکرم(ص) این پیشنهاد را برای دختر گرامی‌شان مطرح کردند، نخستین سؤال حضرت زهرا(س) که دختر جوانی بود این است که: «أرَضِیَ اللهُ لی وَ رَسولُهُ؟» پدر جان، آیا خدا راضی است؟ آیا شما راضی هستید؟ نفرمود علی(ع) چه چیزی دارد، امکاناتش چه قدر است؟ اگر خدا و رسولش راضی است، من هم راضی هستم.

وی ادامه داد: جامعه ما نسبت به مسائل خانواده با سه بحران مواجه است که البته در همه جای دنیا قابل مشاهده است، اول: بحران تشکیل خانواده است، متاسفانه آمار ازدواج دختران و پسران آماده ازدواج پایین و سن ازدواج بالا رفته است. دوم: تحکیم خانواده، آمار طلاق بالاست و این زیبنده جامعه اسلامی ما نیست و سوم بحران نسل که سبب تک فرزندی زیادی شده است. در باب ازدواج مهمترین دغدغه خانواده ها و جوانان مسائل اقتصادی است، قرآن هم نسبت به این موضوع اشاره دارد.

امامی‌زاده افزود: خداوند در آیه 32 سوره نور می‌فرماید: «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ» پسران و دختران بى‌همسر و غلامان و كنيزان شايسته(ازدواج) خود را همسر دهيد اگر نیازمند باشند، مشکل اقتصادی داشته باشند، خداوند از فضل خود بى نيازشان می‌گرداند و خداوند، گشايشگر داناست، این وعده الهی است. برخی افراد تصور می‌کنند که وعده «يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» از طرف خداوند قبل از ازدواج است در حالی که در روایت امده است که امام صادق(ع) میفرماید: «يَتَزَوَّجُوا حَتَّى يُغْنِيَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ» اول انسان برای ازدواج قدمی بردارد تا فضل الهی را ببیند.

استاد حوزه علمیه امام حسین(ع) اشاره کرد: در این شرایط اقتصادی سخت علاوه بر تدابیر و اقداماتی که باید دولت انجام دهد، خانواده ها نیز باید فرهنگ ازدواج آسان را گسترش بدهند. مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسائل‌الشیعه بابی را با عنوان «بَابُ كَرَاهَةِ تَرْكِ التَّزْوِيجِ مَخَافَةَ الْعَيْلَة» باز کرده است، یعنی در شرع مقدس اسلام مکروه است که انسان به دلیل ترس از فقر ازدواج را ترک کند. امام صادق(ع) فرمود: «مَنْ تَرَكَ التَّزْوِيجَ مَخَافَةَ الْعَيْلَةِ فَقَدْ أَسَاءَ بِاللَّهِ الظَّنَّ» هر كس از ترس اينكه مبادا نيازمند گردد همسرى نگيرد بى‌شكّ‌ بخداوند عزّوجلّ‌ گمان بد برده است (و او را قادر بدادن روزى بندگانش العياذ باللّٰه نميداند).

معاون پژوهش حوزه علمیه امام حسین در پایان گفت: یکی از راههایی که به ترویج ازدواج کمک می‌کند واسطه‌گری مومنین در این کار خیر است. در روایتی از امام کاظم(ع) می‌خوانيم: «ثلاثة يستظلون بظل عرش اللَّه يوم القيامة، يوم لا ظل الا ظله» سه طايفه‏ اند كه در روز قيامت در سايه عرش خدا قرار دارند، روزى كه سايه‏اى جز سايه او نيست. طایفه اول کسانی هستند كه وسائل تزويج برادر مسلمانش‏ را فراهم سازد.

ارسال نظرات