۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۷۱۳۸۵۸

گزارشی از اورژانس هوایی پایگاه هوانیروز شهید جواد امینی شهرستان آبیک

گزارشی از اورژانس هوایی پایگاه هوانیروز شهید جواد امینی شهرستان آبیک
ناجیان ثانیه‌های اورژانس هوایی پایگاه هوانیروز شهید جواد امینی شهرستان آبیک استان قزوین هر لحظه در آماده‌باش قرار دارند و در پروازهای مختلف تلخ و شیرین‌های بسیاری را تجربه کرده‌اند و جان بسیاری از هموطنان را نجات داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل ازخبرگزاری فارس از قزوین، همه پایگاههای هوانیروز کشور به جز دو پایگاه در مراکز استان‌ها مستقر هستند. پایگاه مسجد سلیمان و پایگاه هفتم هوانیروز شهید جواد امینی شهرستان آبیک که در شهرستان‌ها واقع شده‌اند که کمتر از ۵ کیلومتر از شهر آبیک قرار دارد و باید گفت وجود این پایگاه نقطه قوتی برای شهرستان آبیک محسوب می‌شود که توسط این پایگاه رتبه دوم بر اساس ساعت پرواز عملیات کسب شده است.

پایگاه هوانیروز شهید امینی شهرستان آبیک معین ۱۴ استان

سرهنگ خلبان ستاد مهرداد بخشیان فرمانده پایگاه هوانیروز شهید جواد امینی شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این پایگاه را معین استان‌های تهران، قم، البرز، سمنان، قزوین،  زنجان، مرکزی، گلستان،  گیلان و مازندران به صورت مستقیم و استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان و اردبیل به طور غیرمستقیم در زمان بحرانی و امداد رسانی ذکر و اظهار می‌کند: یک تیم آماده در تابستان آماده‌باش هستند که در زمان وقوع حریق در جنگل‌های گلستان، گیلان و مازندران کار پشتیبانی را انجام دهند و در صورت نیاز، بالگردها در اختیار ستاد بحران برای اطفای حریق قرار داده می‌شود.

وی اولویت‌های نخست اورژانس هوانیروز را انتقال به موقع مادران باردار و بیماران سکته مغزی ذکر و خاطرنشان می‌کند: تا سه ساعت فرصت داریم بیمار سکته مغزی را به بیمارستان برسانیم تا کمترین عوارض را متحمل شود اما اگر به موقع رسانده نشود با عوارضی همچون فلج شدن، لکنت زبان،  بی‌حسی و ... مواجه می‌شود. از طرفی مادران باردار را هم باید سریعا به بیمارستان انتقال داد تا جان خود و نوزادش به خطر نیفتد. خوشبختانه هیچ مادر بارداری نداشتیم که در ماموریت‌ها فوت کرده باشد و به موقع همه به بیمارستان منتقل شده‌اند.

این خلبان با اشاره به تولد نوزادی در یکی از ماموریت‌های اورژانس هوانیروز بیان می‌کند: خانم باردار در بالگرد هوانیروز که در حین انتقال به بیمارستان بود وضع حمل می‌کند و نوزادش در بالگرد به دنیا می‌آید و نامش را هم ثریا می‌گذارند‌.

طبق اذعان وی؛ بالگردهای هوانیروز زمانی که زمین‌گیر می‌شوند توسط متخصصین فنی ۱۰۰ ساعت و بعضا ۱۰۰۰ ساعت روی تعمیر و تنظیم قطعات کار می‌کنند تا برای پرواز آماده شود. همه ماموریت‌های اورژانس هوانیروز شیرین است اما دوست داریم کمتر زنگ اورژانس به صدا درآید و سلامت بر مردم و جامعه حاکم باشد.

بخشیان می‌گوید: از بالگردهای پایگاه هوانیروز شهید امینی شهرستان آبیک در رژه هوایی ۲۹ فروردین روز ارتش، مناسبت‌های سیاسی، گلباران مراسم ارتحال امام و ۲۲ بهمن و برنامه‌های مختلف استفاده می‌شود از سویی؛ بسیاری از فیلمسازان سریال‌های تلویزیونی که نیاز به بالگرد دارند به دلیل نزدیکی به تهران به این پایگاه مراجعه می‌کنند و با هماهنگی و رعایت سلسله مراتب از تهران، فیلم‌ها در این پایگاه ضبط می‌شود که می‌توان به فیلم‌های سرباز و نفوذ اشاره کرد. فیلم‌های مستند و مربوط به امورات نظامی و ارتش هم در این پایگاه ضبط می‌شود.

وی با اشاره به ۳۰۰ ساعت پرواز اورژانسی بالگردها برای مردم یاری در سال گذشته به غیر از ساعت‌های پرواز نظامی بیان می‌کند: گرچه خلبانان اورژانس هوانیروز با صحنه‌های دلخراشی مواجه می‌شوند که به می‌توان به خرد شدن اعضای بدن افراد، افتادن کودک در شیر داغ، بیماران مبتلا سکته مغزی و قلبی و ... مواجه می‌شوند اما با جان و دل برای خدمت‌رسانی به مردم همیشه در حالت آماده‌باش هستند و در خدمت به مردم کم نمی‌گذارند.

دست راننده به پیوند نمی‌رسد اما جانش نجات می‌یابد

به گزارش فارس، خلبانی برای سرهنگ اسحاق یلا جانشین فرماندهی پایگاه هوانیروز شهید جواد امینی شهرستان آبیک که ۳۱ سال در آسمان پرواز کرده و ماموریت‌های بسیاری را تجربه کرده، عشق محسوب می‌شود گرچه معتقد است غرور پروازی وجود دارد اما ترس کاذب برایش معنا ندارد. به اذعان وی؛ پرواز اندازه انسان را برملا می‌کند هر چه قدر بالاتر برویم دنیا از دید ما بزرگتر و ما از دید دنیا کوچکتر می‌شویم.

طبق گفته وی، خلبانان اورژانس هوانیروز تا قبل از غروب آفتاب مجاز به پرواز هستند که وی در یکی از ماموریت‌ها در حساس‌ترین لحظات توانسته‌ بود کودک حدود ۱۰ ساله آبگرمی را که از دیوار سقوط و دچار ضربه مغزی شده بود را با مسئولیت خودش تا دو دقیقه پیش از اتمام زمان قانونی هوانیروز به‌ بیمارستان در قزوین برساند که مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد و سالم می‌ماند چرا که به اذعان مرکز فوریت‌های پزشکی و پزشک، اگر این کودک به بیمارستان منتقل نمی‌شد فوتش حتمی و  ۱۰۰ درصدی بود. گرچه از تهران به این خلبان اعلام شده بود اگر در زمان قانونی بالگرد ننشیند باید پاسخگو باشد اما با عزم و همت والای این خلبان ماموریت‌ با موفقیت انجام شد.

این خلبان که در ماموریت‌های مختلف اورژانس هوانیروز حضور داشته به ماموریت ۱۰ روزه اخیر خود اشاره و به خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: در این مدت جابه‌جایی سه خانم باردار از مناطق صعب العبور شامل دو نفر از طارم و یک نفر از ماه نشان را به بیمارستان منتقل کردم.

از زنجان تا دورترین نقطه عملیات امدادی یعنی تکاب ارومیه ۴ ساعت زمینی راه است اما اورژانس هوانیروز برای جابه‌جایی بیماران یا حادثه‌دیدگان با یک ساعت و ۱۰ تا ۲۰ دقیقه رفت و برگشت ماموریت خود را انجام می‌دهد‌.

ماموریت‌های اورژانس هوانیروز پر از تلخ و شیرینی‌های بسیاری است، دست راننده‌ای بر اثر حادثه‌ای قطع می‌شود گرچه به پیوند نمی‌رسد اما اگر توسط سرهنگ یلا به بیمارستان منتقل نمی‌شد قطعا جانش را از دست می‌داد که بعد از یک هفته به عیادتش می‌روند و از اینکه توانسته بودند جانش را نجات دهند، خوشحال بودند.

افزایش سقوط از درخت در مناطق صعب العبور قزوین

به اذعان این خلبان، با فرا رسیدن فصل تابستان سقوط افراد از درخت به دلیل برداشت محصولات باغی در مناطق صعب العبور الموت، رازمیان، معلم کلایه، نیارک، آوج، آبگرم و رجایی دشت زیاد است و بالگردهای هوانیروز با نیم ساعت رفت و برگشت حادثه‌دیدگان را به بیمارستان ولایت قزوین منتقل می‌کنند. در حالی که انتقال زمینی بیماران بیش از دو ساعت به طول می‌انجامد.

مردم قدردان زحمات اورژانس هوانیروز هستند که یلا در این زمینه می‌گوید: این سوال برای مطرح است که آیا اورژانس هوانیروز پولی است که باید گفت کاملا رایگان بوده و پرداخت هزینه‌ها بر عهده دولت است. مردم در مرکز اورژانس زنجان حضور یافته‌اند و از خلبانان هوانیروز بابت نجات بیمارانشان از مرگ حتمی تشکر کرده‌اند که از طریق تماس با مرکز قزوین و زنجان هم مردم از زحمات اورژانس هوانیروز قدردانی کرده‌اند.

شیرین‌ترین خاطره انجام دو ماموریت در یک پرواز است 

سیدجلال گوهری که بیش از ۲۰ سال سابقه پرواز در آسمان را دارد به احیای سه مورد بیمار قبل از سوار کردن آنها به بالگردها و حتی در بالگردها اشاره و می‌گوید: در یک پرواز پیش آمده که ۲ سری بیمار را سوار بالگردها در مسیر پروازی کنیم که از این موارد بسیار داریم. به عنوان نمونه از معلم کلایه یک خانم باردار را به سمت بیمارستان منتقل می‌کردیم که در مسیر بیمار دیگری در رجایی دشت را سوار بالگرد کرده و به بیمارستان رساندیم.

وی می‌افزاید: شیرین ترین خاطره از پروازها این است که در حین پرواز ماموریت دیگری به ما می‌خورد و فرد دیگری را هم سوار کرده و به بیمارستان منتقل می‌کنیم‌. در یکی از پروازها پیرمردی از درخت سقوط کرده بود که در حال انتقال به بیمارستان بودیم و اعلام شد خانم بارداری‌ در رجایی دشت سوار کنیم؛ در بالگرد پیرمردی از فرط کهولت سن عذاب می‌کشید و از طرفی بچه‌ای داشت به دنیا می‌آمد که هر دو را به بیمارستان منتقل کردیم و هر دو زنده و سالم ماندند.

این خلبان به جلسه‌ای در یکی از مناطق قزوین اشاره و بیان می‌کند: به قدری بالگردها بر فراز این منطقه پرواز کرده و تردد می‌کند که به شوخی در جلسات افراد با سورتی پرواز خود را معرفی می‌کنند.

گوهری که خلبانی و پرواز را مفرح و جذاب و دید از آسمان به زمین را فوق‌العاده جذاب می‌داند، به دلیل گذراندن بیش از ۲۰۰ ساعت پرواز در دوران دانشجویی، ترس جدی از پرواز ندارد و لذت همه پروازها را تجربه و افزایش تبحر خلبانان ذکر می‌کند و می‌افزاید: بالگرد چتر ندارد و چتر نجاتش ملخ است و با کاهش سرعت ارتفاع به آرامی بر زمین می‌نشیند.

فرمانده و خلبانان پایگاه هوانیروز شهرستان آبیک بر توجه بیش‌تر و بهتر مسئولان استان قزوین و شهرستان آبیک به این پایگاه در زمینه ارائه خدمات مختلف و رفع مشکلات تاکید کردند. خلبانان این پایگاه با بالگردهایی که از نظر ساعت پرواز جوان اما از نظر تقویمی عمرشان گذشته، با ایثار در آسمانها برای نجات بیماران و انجام ماموریت‌های مختلف پرواز می‌کنند که می‌طلبد نگاه مسئولان استان و شهرستان به طور ویژه برای مساعدت و کمک به این پایگاه معطوف شود.

گزارش از هاجر عبدالهی

انتهای پیام/

ارسال نظرات